IronHorse Skrevet Januar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2009 Heisann;) Jeg lurte på hva som er bra kompresjon på en B230FK maskin? 3" eksos intercooler chippa 0.9 ladetrykk K kam org turbo fikk jevnt 7 på alle sylinderne da jeg tok en test. er det bra eller dårli? maskinen er gått ca 175000km Mvh Anders;) Siter 91 Mercedes Benz 300td 74 Plymouth Duster X 92 240 Gl (tic) X 86 240 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2009 Synes at 7bar/100psi høres litt lite ut. Tror jeg hadde rundt 11bar/160psi i min b230fk sist jeg sjekket. Men det viktigste er at du har jevn kompresjon på alle cylindre. Mulig at kompresjonsmåleren din (eller min) er litt misvisende. Prøv å hive litt olje oppi og se om du har jevnt slitte stempelringer. BTW, måler du på varm eller kald motor? Har du dårlig batteri? Går starteren tregt, så kan du få lavere målning. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IronHorse Skrevet Januar 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2009 Synes at 7bar/100psi høres litt lite ut. Tror jeg hadde rundt 11bar/160psi i min b230fk sist jeg sjekket. Men det viktigste er at du har jevn kompresjon på alle cylindre. Mulig at kompresjonsmåleren din (eller min) er litt misvisende. Prøv å hive litt olje oppi og se om du har jevnt slitte stempelringer. BTW, måler du på varm eller kald motor? Har du dårlig batteri? Går starteren tregt, så kan du få lavere målning. en kompis av meg har 11bar i sin. målte med samme måler på min og hans. målte vell med varm motor. er ikke det rett? har hatt tull md motoren min i det siste. sporkilen på kamen knakk, så kamdrevet var løst. har skifta kam nå, men motoren går veldi lavt på tomgang når den er kald(6-700 omdr) og litt høyt når den er varm (1100-1200 omdr) har det noen samhenheng? vet du hva det kan være? Siter 91 Mercedes Benz 300td 74 Plymouth Duster X 92 240 Gl (tic) X 86 240 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Januar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2009 Står registeret ditt rett etter du satte sammen det når kamdrevet løsna? Mulig det står en tann feil ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 men motoren går veldi lavt på tomgang når den er kald(6-700 omdr) og litt høyt når den er varm (1100-1200 omdr) har det noen samhenheng? vet du hva det kan være? Tomgangen er elektrisk kontrollert. Mulig det er feil på "tomgangsmotoren" eller manglende speedosignal til hjernen. Godt mulig, som Aceofspades sier at registeret sitter en tann feil. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet Januar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 Fk`n min har 4x11 på kompress test`n.. Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IronHorse Skrevet Januar 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 okei;) jeg har bare stilt inn rotoren sånn ca, så kan godt stå en tann feil ja. skal sjekke det en dag;) Siter 91 Mercedes Benz 300td 74 Plymouth Duster X 92 240 Gl (tic) X 86 240 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IronHorse Skrevet Januar 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 Fk`n min har 4x11 på kompress test`n.. hmm.. hva kan årsaken være til at min har så lite da? slitte stempelringer? Siter 91 Mercedes Benz 300td 74 Plymouth Duster X 92 240 Gl (tic) X 86 240 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 Det kan jo være at k-kammen har så mye overlapp at det aldri blir mer komp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IronHorse Skrevet Januar 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 Det kan jo være at k-kammen har så mye overlapp at det aldri blir mer komp... åja. pleier man å flytte over ventil løfterne fra A motoren og? eller bruker dere de som står på FKen? var en som nevnte at kammen blir slipt til de ventil løfterne som er på den motoren kammen står på orginalt, viss dere sjønner? Siter 91 Mercedes Benz 300td 74 Plymouth Duster X 92 240 Gl (tic) X 86 240 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Januar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 Du kan få feil ventilklaring om du bytter kam uten å shimse løfterne. Er ikke sikkert det hjelper om du bytter over med løfterne, kan hende ventilklaringa var like feil når kammen sto på den andre toppen. Det enkleste da er bare å finne fram en bladsøker å sjekke ventilklaringa. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IronHorse Skrevet Januar 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2009 Du kan få feil ventilklaring om du bytter kam uten å shimse løfterne.Er ikke sikkert det hjelper om du bytter over med løfterne, kan hende ventilklaringa var like feil når kammen sto på den andre toppen. Det enkleste da er bare å finne fram en bladsøker å sjekke ventilklaringa. åja. hva skal klaringa være? har det mye å si på kompresjonen? har lite greie på dette:p Siter 91 Mercedes Benz 300td 74 Plymouth Duster X 92 240 Gl (tic) X 86 240 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Januar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2009 om du ikke har klaring vil jo kammen ligge å trykke ned ventilen, da blir det lite komp. er vel 0.35-0.45 som skal være knall..husk å sjekk tilstanden på noen små gummiringer under løfterne når du først har det oppe..eller, hadde jeg vært deg hadde jeg bare bestillt nye så jeg hadde di klar, koster en slikk å ingenting Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Januar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2009 Det kan jo være at k-kammen har så mye overlapp at det aldri blir mer komp... Tok komp. test på en B23E (405 og k-kam) og der var det hvertfall mer enn 7kg i komp. trykk. At en B23E har høyere komp. forhold har ikke så veldig mye å si,det er også fyllningen av sylinderen som er med og bestemmer komp. trykket. Dessuten er differansen på komp. forholdet mellom de to motorene så liten. Vanlig resultat på en 230fk er vel ca.11kg. Setter man på en 531(større forbrenningsrom) utstyrt med f.eks. VX3 kam så får man ca.10kg i komp. trykk. Men siden alle sylindre er like så er det ganske usannynlig at enten ventiler eller komp. ringer skulle lekke akkurat like mye på alle sylindre!? Er sikkert mulig men oddsen er vel heller dårlig,hvertfall når det nettopp har vært surr med kamdrevet og register har vært demontert. Men prøv med lunken motor og fyll litt olje nedi sylindrene. Husk å ha full gass når du tar testen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IronHorse Skrevet Januar 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2009 Tok komp. test på en B23E (405 og k-kam) og der var det hvertfall mer enn 7kg i komp. trykk. At en B23E har høyere komp. forhold har ikke så veldig mye å si,det er også fyllningen av sylinderen som er med og bestemmer komp. trykket. Dessuten er differansen på komp. forholdet mellom de to motorene så liten. Vanlig resultat på en 230fk er vel ca.11kg. Setter man på en 531(større forbrenningsrom) utstyrt med f.eks. VX3 kam så får man ca.10kg i komp. trykk. Men siden alle sylindre er like så er det ganske usannynlig at enten ventiler eller komp. ringer skulle lekke akkurat like mye på alle sylindre!? Er sikkert mulig men oddsen er vel heller dårlig,hvertfall når det nettopp har vært surr med kamdrevet og register har vært demontert. Men prøv med lunken motor og fyll litt olje nedi sylindrene. Husk å ha full gass når du tar testen. åja;) får prøve det da;) takk skal dere ha;) Siter 91 Mercedes Benz 300td 74 Plymouth Duster X 92 240 Gl (tic) X 86 240 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.