Gå til innhold

Xenon - erfaring med ettermontering av høydejustering?

Ranger emnet


kenti_

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som mange andre går jeg med tanker om å montere et xenon HID-kit på min Golf V. Er klar over reglene som gjelder her, og problemet er jo den automatiske høydejusteringen blant annet. Er også klar over lyktehusene som helst skal være beregnet for xenon.

 

Har prøvd å sjekke litt rundt dette med ettermontering av høydejustering, og fikk dette prospektet av en relativt kjent lysforhandler (se vedlegg). Fikk beskjed om at et komplett lysjusteringsett koster 2890kr. Dette antar jeg bare er for settet, og monteringen er vel ikke noe hvem som helst kan gjøre?

 

Spørsmålet er om noen har erfaringer med dette (ettermontering av høydejustering) i det hele tatt? Eller kjører alle greia med å bare hive innpå xenon-kit på bilen "as-is"? (Det frister selv...)

 

Takk for alle som gidder å svare.

 

Edit: Her går det ikke å legge med vedlegg nei... Si fra hvis noen vil se prospektet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo bare ettermontere xenon da uten høydejuteringa å håpe de som tar neste eu kontroll ikke tenker over det i og med at det er en såppas ny bil...kikka ikke på xenon i min 2000 mod bora med xenon i kjørelysa da jeg var på eu hos NAF...

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du burde gjøre om du skal ha det lovlig er å skaffe lykter som er beregnet for xenon, blir du stoppet så er det første de ser på om lyktene er godkjent for dette. Så burde du jo ha resten av utstyret som kreves. Du burde jo heller ikke velge pærefarge som er så langtunna de orginale lyktene.

 

Men hvorfor ikke bare kjøpe noen pærer som det er godt lys i å montere xenon i fjærnlysene? Mye billigere. :D

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på dette med lykter. Sliter bare litt med å finne steder hvor de selger linselykter til Golf V.

 

Jeg har faktisk kjøpt xenon-look parklys og xenon-look nærlys til bilen. Det hjalp selvfølglig, og jeg liker definitivt fargetemperaturen på disse langt bedre enn standard halogen. Ulempen er dog fortsatt at halogen ikke gir så høyt lysutbytte.

 

Når det gjelder xenon i fjernlys har jeg skjønt at dette er enklere å komme unna med da man jo uansett blir blendet av disse... Men ulempen er jo at når en kjører med xenon fjernlys aktivert, og slår de av ser man jo ikke en dritt med halogen rett etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hble "godkjent" med 6000K ja.. kommer helt an på hvem som godkjenner biler så man kan slippe unna med mye:P hehe. mn inselys burde selvfølgelig vær ett minimumskrav ved ettermontering... mn om folk vil ettermontere xenon i orginale lys så driter jeg i det.. nye biler med orginla xenon blender sinsyk uansett så..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på dette med lykter. Sliter bare litt med å finne steder hvor de selger linselykter til Golf V.

 

Jeg har faktisk kjøpt xenon-look parklys og xenon-look nærlys til bilen. Det hjalp selvfølglig, og jeg liker definitivt fargetemperaturen på disse langt bedre enn standard halogen. Ulempen er dog fortsatt at halogen ikke gir så høyt lysutbytte.

 

Når det gjelder xenon i fjernlys har jeg skjønt at dette er enklere å komme unna med da man jo uansett blir blendet av disse... Men ulempen er jo at når en kjører med xenon fjernlys aktivert, og slår de av ser man jo ikke en dritt med halogen rett etterpå :)

 

 

Jeg er helt enig i at det er fristende å montere xenon i nærlys fordi det er "dårlig" lys halogenpærer i forhold.

 

Det at man stort sett ikke ser en dritt etter at man blender ned fra fjern med xenon til nær med halogen er forferdelig og det skulle ha blitt gjort noe med for lenge siden.

 

Men regner med du har møtt alle disse "tøffingene" med ettermontert xenon i nærlysene og du blir blendet som bare faen? Håper at du ikke blir en av disse "kule" gutta men heller legger i litt penger og gjør dette på ordentlig vis.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen biler hvor xenon har vært et problem, men kan ikke si at jeg ser på det som et utstrakt problem i Oslo. Her om dagen dog ble jeg nesten sveiseblind av en bil som sto parkert med lysene på, det var en ganske ny SUV og denne hadde sannsynligvis "lovlige" lys...

 

Faktisk irriterer jeg meg mer over folk som kjører med grøftelys og nærlys samtidig, selv om jeg sjeldent blir blendet av disse. :)

 

Er ikke av disse som vil ha xenon bare for å være "tøff", nei. Er jo derfor jeg jakter på linselys til golfen nå - og det koster! Selvfølgelig får bilen et face-lift med xenon, men det er bare et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man justerer lysene skal man som regel klare seg fint med ettermontert xenonlys. Jeg kjører selv mye i mørket og kan ikke si dette er noe problem. Er mer irriterende med grøfte7tåkelys sammen med nærlys. Ikke mange som har disse stilt slik at de ikke blender. Samt at disse lager en slags lysvegg, er en grunn til at det ikke er lov med fire nærlys.

 

Men uansett fin at du har lyst å gjøre ettermonteringen lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic.

 

 

Jeg blir irritert over folk som sier de blir blendet av tåkelyktene. Jeg kjøre selv med tåkelyktene konstant på og møter også veldig mange med tåkelyktene på. Jeg har aldri blitt blendet av tåkelyktene.

 

Problemet til dere som merkerlig nokk sier dere blir blendet av tåkelyktene er at dere henger dere opp i at de har tåkelyktene på og stirrer rett i dem.

Audi Coupe Quattro & Audi Coupe Quattro -http://www.bilforumet.no/prosjektforum/232198-stiffmast-audi-coupe-quattro-89-na-bilder.html

Audi 100Sedan 2.8E 91mod(TILSALGS) - Audi A4Avant 1.8 01mod(SOLGT) - Bmw 520 89mod(KVITT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic.

 

 

Jeg blir irritert over folk som sier de blir blendet av tåkelyktene. Jeg kjøre selv med tåkelyktene konstant på og møter også veldig mange med tåkelyktene på. Jeg har aldri blitt blendet av tåkelyktene.

 

Problemet til dere som merkerlig nokk sier dere blir blendet av tåkelyktene er at dere henger dere opp i at de har tåkelyktene på og stirrer rett i dem.

Tåkelys + nærlys samtidig er like ulovlig som xenon ettermontert.. Å si at jeg irriterer meg over det er nok litt å ta i, men jeg er forbauset over hvor mange som ikke vet/bryr seg om at det ikke er lov å bruke de samtidig. Jeg blir sjeldent blendet pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo bare ettermontere xenon da uten høydejuteringa å håpe de som tar neste eu kontroll ikke tenker over det i og med at det er en såppas ny bil...kikka ikke på xenon i min 2000 mod bora med xenon i kjørelysa da jeg var på eu hos NAF...

 

hehe joda men for å justere biler (ivertfal VAG) som orginalt har xenon så er en nødt inn med dataen og grunninnstille lysene FØR en justerer og dessuten er det jo ikke manuell høgdejustering når det er orginalt. så det er ikke akuratt vanskelig å se at det er ettermontert. og som det også er nevnt tidligere så skal jo lyktene vere godkjent for xenon.. så det kommer nok mer ann på hvor mye han/hun bryr seg som tar EU-kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår