Gå til innhold

Noen elektrikkere som kan svare på nen kjappe spørsmål her?

Ranger emnet


Rakapparat

Anbefalte innlegg

Er det noen elektrikkere her som kan gi meg et raskt svar på følgende:

Er det noen regler for hvor mange tilkoblingspunkter/forbrukere man kan koble til en 10A kurs i en bolig (leilighet).

Finnes det noen regler for hvor mange rom en kurs kan dekke?

 

Bakgrunnen til at jeg spør er at nå har borettslaget endelig sett det nødvendig (etter flere års masing) å bytte ut/oppgradere sikringskap og el-nett. resultatet har blitt at så godt som hele leiligheta nå står på en 10A kurs, mens flere andre kurser står nærmest ubrukt.

Jeg har flere års erfaring som maskinist/vedlikeholdsteknikker til sjøs og offshore, og som teknisk rådgiver/selger i div. firma, så helt grønn når det gjelder strøm/teknikk er jeg ikke, og jeg kan ikke med min beste vilje se at dette kan være lovlig/faglig forsvarlig.

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det ja, skal være dimensjonert etter bruk.

Har de trekt om til nye kabler og eller? Er jo helt på trynet å bruke 10a, og ikke 16a da. Vi legger stort sett aldri mindre enn 16a på noen jobber lenger...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke trukket nye kabler.

Jeg forstår egentlig ikke hva de har gjort. Tidigere delte badet, halve stua og 1 soverom en 16A kurs, men denne kursen går nå kun til bad, mens en stusselig 10A kurs som var der fra før har fått alt som ikke er baderom fra den 16A kursen. Det hører med til historien at de først "glemte" å gjøre om den 16A kursen når de satte inn nytt sikringskap med aut. sikringer. I ettertid har de byttet det arket som forklarer hvilken kurs som går til hva 3 ganger. Nå henger det gamle arket fra den opprinnelige instalasjonen der, og den er naturlig nok feil.

Jobben er forøvrig gjort av et gamelt og velrenomert firma i Oslo.

Hele dette oppgraderingsprosjektet har vært en farse fra dag en (bad og el-anlegg), jeg har i allefall mistet det siste snev av respekt for OBOS- Prosjekt.

Mulig dette ble noe usammenhengende, men jeg begynner å litt småforbannet nå, og lei av å måtte trakte kaffe i mørket....

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anlegget skal være prosjektert/utført for den forrutsatte bruk..... vil si dette ikke er tilfellet her.

 

Den regelen har ikke tilbakevirkende kraft, og anlegget kan godt ha vært dimensjonert etter installasjonstidspunktets forutsatte bruk. Det høres dog ut som utførende installatør har gjort en alvorlig feil og rett og slett nedgradert el-anlegget til trådstarter. I mangel på mer utfyllende informasjon om hva som har og ikke har skjedd vil jeg ikke si om elektrikeren har gjort en dårlig jobb eller ikke.

 

Men - jeg jobber som serviceelektriker selv, og har erfart at kundens oppfatning og en elektrikers faglige vurdering ofte ikke stemmer overens. Når noen attpåtil skal prøve å holde det så billig så mulig ender det ofte med at brukeren får et anlegg som ikke er tilfredsstillende som forventet.

 

Det er i utgangspunktet ingen direkte regel som sier hvor mange punkt du kan ha på én kurs når du gjør endringer i gamle anlegg, men du skal kunne dokumentere (eller ha testet) at minste kortslutningsstrøm som kan oppstå i siste stikk på kursen er stor nok til at sikringen løser ut på kortslutning. Dette vil være 5x merkestrømmen for en B-automat og 10x merkestrømmen for en C-automat osv.

 

Men når du derimot dimensjonerer et nytt anlegg skal du i utgangspunktet ha rom for utvidelser i kursen, såvel som dekning for utstyret som skal brukes. Ytterpunkter vil jo alltid finnes når en kar kommer dragende med et sveiseapparat av større type og skal plugge i på STUA og kursen er sikret med en B10-automat :ratatatat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som at det har vært 16a på denne kursen før, på 1,5kv.mm, som er ulovlig. Så har elektriker sett dette, og sikret ned til 10a... bare en teori.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan fungerer dette når du skal bruke eks komfyr? er den sikret for seg eller sammen med det andre, for da ville jeg virkelig begynt å lure...

Skal ikke uttale meg om resten da jeg rett og slett ikke har peiling:p

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som at det har vært 16a på denne kursen før, på 1,5kv.mm, som er ulovlig. Så har elektriker sett dette, og sikret ned til 10a... bare en teori.

 

Hadde det vært så vel.

Den 10A kursen de har lempet alt "ikke-bad-relatert" på var en kurs til panelovn og lys på det andre soverommet (anlegget er fra 1962, og vi har hatt det opprinnelige sikringskapet frem til nå).

"Feilen" er den samme i ca 50 av 120 leiligheter, så dette er uansett noe borettslagstyret og døgeniktene i OBOS-Prosjekt må ordne opp i.

Jeg venter i spenning....

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe rart er det ja.

Er i gang med og pusse opp et av soverommene nå, og målte i den forb. litt på kursene.

Mellom L1 og jord målte jeg 19V, mens mellom L2 og jord målte jeg 146V.

Skal ikke fase/jord være ca. halve fasespenninga uansett hvilken av fasene du måler på? Eller husker jeg fullstendig feil....

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fase-jord spenning skal ligge rundt 127v (230 delt på roten av 3) men det er uten jordfeil. Og i et IT-anlegg,som er fordelingssystemet i store deler av landet(derav oslo) er det nesten alltid stående jordfeil på trafokretsen. Dette kan skyldes en jordfeil i nabohuset, og er stort sett ufarlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fase-jord spenning skal ligge rundt 127v (230 delt på roten av 3) men det er uten jordfeil. Og i et IT-anlegg,som er fordelingssystemet i store deler av landet(derav oslo) er det nesten alltid stående jordfeil på trafokretsen. Dette kan skyldes en jordfeil i nabohuset, og er stort sett ufarlig.

 

Må komme med en innskytelse her: Det KAN være helt ufarlig med jordfeil i nabohuset, men om du har et dårlig utjevnet jordingsanlegg kan det være mye mye verre.

 

Er f.eks. enten avløp eller vann dårlig utjevnet oppstår her gjerne en potensialforskjell. I verste fall kan det være en jordfeil til vannrørene i huset, og står du på en sluk montert i et dårlig utjevnet avløp kan du nok fort merke en jordfeil fra et annet hus.

 

OG med jordingssystemer stemmer ikke alltid teorien med praksisen, det eneste som er viktig er å utjevne så mye som overhodet mulig og minimum det som kravene i NEK 400:2006 sier.

 

Ellers er det helt riktig at spesielt på trafokretser i bysentrum m.m. er det mer vanlig med en jordfeil på kretsen uten. Det vil resultere i slike målinger som du gjør her. 230V fra to av fasene til jord og 0V mellom siste fase og jord er heller ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, derfor jeg sa "stort sett ufarlig." Dette forutsetter selvfølgelig at utjevninger og hovedjord er i orden. Jeg har jobbet med dette noen år jeg og :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, derfor jeg sa "stort sett ufarlig." Dette forutsetter selvfølgelig at utjevninger og hovedjord er i orden. Jeg har jobbet med dette noen år jeg og :)

 

Yes, jeg også. Ikke ute etter å pirke, bare å opplyse. Det vi skriver her leses av en del som ikke har like god greie på det som de som er utdannede innen emnet, derfor er det viktig å være mest mulig utfyllende der det er rom for tvetydig tolkning.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår