Gå til innhold

Kjørelys rele

Ranger emnet


Sehen

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor kjørelysreleet er plassert? finner det ikke. Når jeg stopper bilen, lyser nærlysene fortsatt, og bsre de

Må slå av og på tenningen noen ganger før de slokker.

Har lest en gang hvor den sitter her på forumet, og hvor enkelt det er å reparere dette, hvis man er litt kyndig på elektronikk, men klarer ikke å finne det tilbake

 

Har et annet problem, og det er at bilen stopper brått, spedometeret virker ikke lenger. Det er bare å slå av å på tenning, så er det ok igjenn.

Har skiftet tenningslås bryter, da denne var brent på innsiden.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken vegg ved pedalene? den til venstre, eller på torpedoveggen? Så etter det i går, men kunne ikke finne det. Du skriver dem, men er det ikke bare ett rele, som sitter fast i en hvit kontakt? Så på carparts at det var bare ett på 95 modellen.

Håper på et raskt avar, for næerlysene henger seg oppe, og da er det flatt batteri etter noen timer.

 

Edit: Kjørelysrele ligger bak høyre sparkeplate. det en styreenhet som ligger framfor den, så man ser ikke releet før man har løsnet den.

Mitt rele hang seg opp, så jeg pusset kontaktene til releet med sandpapir, og loddet ut den kotakten som går gjennom printplaten og filte kontakt punktet med en fin fil. Det er det releet som har enkel kontakt.

Dette gjelder 95 mod, så hvor det sitter på andre modeller vet jeg ikk. Men det er fikset:)

 

OBS

Kan være Xenon kittet som har brent kontaktene på releet.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Noen som har peiling hvordan kjørelys rele nettet funker? Får ikke kjørelys på høyre side bak verken forran eller bak. Funker kun når man flytter over bryteren. Små testet lit og kom fram til at når bryteren er på så kommer det lys uavhengig om releet slår til eller ikke, så dette må være på et eget nett som går evu. bakover eller tilbake til bryteren? prøvde å kortslutte de kontakta som ska gi kjøre lys også med samme symtomer. Samme feil fra donor rele også, ingen brente kontakter eller defekte kontakt plater som ikke slår til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette må jo ha med styrestrøm å gjøre og hadde vert mye enklere å forstå vis det hadde hadt en koblings skjema. Men det er nokk difinetivt et lednings brudd.

Min teori er at når man skrur på tenning så får releet strøm som antagelig vis kommer fra spenningsregulatoren siden den kobler ut lysa når man starter. Så må den igjen gå til bake til bryter, siden når man skrur på park så kobler releet hovedlysa forran ut og begge baklysa skrus på?! Det jeg ikke skjønner er at når man skrur på kjøre lys så overstyrer den alt som har med kjørelys releet og gir lys til alle sider selv om den er aktiv, så disse to systemene må jo møtes en plass med no form for el sjit, så man kunne ha fådt målt lit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du chassinummeret, er to versjoner ute å går, og gjerne gm delenr på det extra releet ditt. Dette er det releet som du fant sparkeplaten på passasjersiden regner jeg med?? Sitter bak en stor svart boks, som er styringen til sentrallås og alarm.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du skal ha det nye releet med 2 små rele på innsiden. Feilen på disse er at ene pinnen på det ene releet er løs i loddingen.

Det er tre ting som styrer dette releet, tenning på, lys av/på og lading.

Hadde samme feilen på min 98 mod. som har samme rele, og der var det også bare ett løst loddepunkt som var feilen.

Finner ingenting ut av GM nummeret du sendte med uten å demontere min egen, men har et eldre type rele jeg kan sjekke ut.

Men enkleste måten er å åpne releet og sjekke at du har to små releer på innsiden, og så lodde over alle punktene til disse.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket loddepunkter allerede forige uke :p har knota med dette på kveldstid nu hele uka men ser ut til at jeg fant ut, takker uansett!

Fant synderen trur jeg, ledning nr "7" med to farger fra rele er brud på. Målte meg frem lit så jeg strakk ny ledning helt over til bryter å koblet den inn på samme farge "58R" satt på tenning voila. :) kjørelys, parklys og baklys alle sider.

 

[edit]

Sku gjerne ha vist hvor disse ledningene "krysses" siden det er lys på/av for hvær for seg altså høyre og venstre. fant ut dette ved å studere nermere på innslags platen i releet. Men loddet godt og satt på en krympestrømpe ved rele kontakten og skjulte ledninga over til andre siden og puttet en strømtyv på 58R.

Litt synd med ledningsnettet, ser den begynner å bli ganske crispy mange steder, serlig ved dørk partian så kan bli mere av disse bruddan fremover :(

Nu er det bare ryggelysan igjen og no poly foringer som skal på. Så blir å titte på gear velgeren imorgen.

Endret av fakeq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du fikk det til. Kom på en ting for å sjekke ut funksjonen på releet.

 

Når tenning kommer på skal alle parklys være på, og når laddingen setter i gang, skal hovedlysa komme på. Når man drar over på parklys skal kjørelysa forsvinne.

Kanskje en måte å feilsøke på.

 

Vanlige feil tidlige rele ( midt 96mod) Loddefeil og brente kontakter på minirele inni.

Vanlig feil på sene rele : Loddepunkt på minirele inni.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tenning kommer på skal alle parklys være på, og når laddingen setter i gang, skal hovedlysa komme på. Når man drar over på parklys skal kjørelysa forsvinne.

 

Spot on :)

 

Ja tok lang tid før eg skjønte at den ene minireleet hadde faktisk to kontaktpunkter som er to delt for høyre og en for venstre side på park lysa. Og den andre bare på kjøre lysa på min type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår