3000 Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Kjøpte meg nylig en pickup k2500 med 6,2.På denne sitter det en elektrisk dieselpumpe under bilen. På torpedoveggen står releèt som skal slå denne av og på. Selger sa at releèt var defekt og hadde koblet pumpen på en bryter som eg slo på når jeg startet bilen. Har nå kjøpt nytt rele og det viser seg for at det ikke var releèt som var defekt, da bilen på fredag stoppet på grunn av dieselmangel... Så til problemet: er det noen som vet hva som gir signal til releèt om å starte pumpen? Tror den bare skal gå ved "tung høyrefot" da bilen fungerer helt fint ved "vanlig" kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Kjøpte meg nylig en pickup k2500 med 6,2.På denne sitter det en elektrisk dieselpumpe under bilen. På torpedoveggen står releèt som skal slå denne av og på. Selger sa at releèt var defekt og hadde koblet pumpen på en bryter som eg slo på når jeg startet bilen. Har nå kjøpt nytt rele og det viser seg for at det ikke var releèt som var defekt, da bilen på fredag stoppet på grunn av dieselmangel...Så til problemet: er det noen som vet hva som gir signal til releèt om å starte pumpen? Tror den bare skal gå ved "tung høyrefot" da bilen fungerer helt fint ved "vanlig" kjøring. Den pumpen skal gå hele tiden for å mate injeksjonspumpa. Denne blir med tiden gradvis dårligere med den bivirkningen at elektronikken (FSD) til injeksjonspumpa overbelastes og går istykker. Mange monterer en "Holley Blue" elektrisk pumpe samtidig som de modifiserer dieselreturen i filtersystemet og monterer bedre kjøling til FSD. Masse info om dette på http://www.offroad.no og http://www.v8dieseltech.net Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 pumpa tror jeg koster en 8-900 hos Aarnes. mener den har delenummer P74143 Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Professoren Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Kjøpte meg nylig en pickup k2500 med 6,2.På denne sitter det en elektrisk dieselpumpe under bilen. På torpedoveggen står releèt som skal slå denne av og på. Selger sa at releèt var defekt og hadde koblet pumpen på en bryter som eg slo på når jeg startet bilen. Har nå kjøpt nytt rele og det viser seg for at det ikke var releèt som var defekt, da bilen på fredag stoppet på grunn av dieselmangel...Så til problemet: er det noen som vet hva som gir signal til releèt om å starte pumpen? Tror den bare skal gå ved "tung høyrefot" da bilen fungerer helt fint ved "vanlig" kjøring. Den elektriske pumpen du snakker om er en fødepumpe. Den leverer alt drivstoffet hovedpumpa skal sende med høyt trykk til sylindrene. Denne pumpa er billig og har en levetid på 100-150.000 km. Dersom denne pumpen fungerer riktig skal du høre at den starter så snart du slår på tenningen. Da bygger den opp trykk til hovedpumpen. Signalet kommer alltså fra tenningen når denne er slått på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Helt riktig, denne MÅ levere stoff til hoved (høytrykks) pumpa, da den mekaniske diesel pumpa er en trykk pumpe og ikke en suge pumpe må den fødes av en lavtrykks pumpe. Og når den ikke virker som den skal så får jo heller ikke hoved pumpa stoff til å pumpe videre. Kan jo prøve å tjuvkobble føde pumpen for å se om det er den som kødder eller om den ikke får strøm. Lykke til. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
3000 Skrevet Desember 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Takk for svar. Jeg har åpnet og sjekket det gamle releèt som ble byttet ut og funnet ut at det er i orden. Så har jeg nå tjuvkoblet pumpen slik den var når jeg kjøpte bilen så den iallefall går til jeg får en ny (den går men høres ikke helt "frisk" ut). Viss releèt skal få spenning fra tenninga er det vel bare å begynne å feilsøke for pumpa starter ikke når jeg skrur på tenninga... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Professoren Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Takk for svar.Jeg har åpnet og sjekket det gamle releèt som ble byttet ut og funnet ut at det er i orden. Så har jeg nå tjuvkoblet pumpen slik den var når jeg kjøpte bilen så den iallefall går til jeg får en ny (den går men høres ikke helt "frisk" ut). Viss releèt skal få spenning fra tenninga er det vel bare å begynne å feilsøke for pumpa starter ikke når jeg skrur på tenninga... Pumpen er lett å demontere. Koble denne direkte til batteriet, eller la pumpen stå der den står og bruk lange ledninger. Når du kobler den til direkte skal den gå. Dersom den lager litt ekkel lyd er det kanskje fordi den begynner å bli sliten. Ny kan kjøpes hos Aarnes som nevnt eller US Auto Parts, Steinar Stolen, Phoenix US Cars, Autonova, USA ford parts, Classic auto parts, osv. for å nevne noen. Det er i det hele tatt mange firma i Norge som leverer deler til amcar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMC 2500 Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Føde pumpen som er i ramma, styres av oljetrykks brytere. Sjekk olje tryks bryteren bakenfor venstre topp. Den skal ha tre kontakter. Trykkbryteren gir strøm til relet, som igjen gir strøm til fødepumpen. Siter Kjør diesel, bensin lukter python! V8 Diesel Tech Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
3000 Skrevet Desember 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2008 Der kom svaret, tusen takk!! En annen ting er at "service engine soon" lampen nå er begynt å lyse. er det en "standardfeil" som får denne til å lyse eller kan det vere hva som helst? merker ikke noe forskjell hverken på motor eller gir etter at denne kom på.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Professoren Skrevet Desember 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2008 Føde pumpen som er i ramma, styres av oljetrykks brytere.Sjekk olje tryks bryteren bakenfor venstre topp. Den skal ha tre kontakter. Trykkbryteren gir strøm til relet, som igjen gir strøm til fødepumpen. Dette har jeg aldri hørt om før. Til tross for at jeg har hatt 3 stykker. Man lærer så lenge man lever. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.