Gå til innhold

volvo awd? eller audi quattro?

Ranger emnet


desibel

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dette stemmer vel ikke helt...

 

samme som å si at en bakhjulstrekker alltid skal ha 50% drivkraft på hvert hjul... alle vet jo at den kun spinner på et dekk.

 

Den spinner på ett hjul, men trekker på to hjul. Et hjul må selvfølgelig ikke spinne for å ha trekkraft, all normal kjøring må foregår jo uten spinning. Vanlig differensial fordeler konstant 50% kraft til hvert hjul, uavhengig av hvor det faktisk er behov for kraften.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du da forklare at bilen står bom stille når den spinner på et hjul uten sperrer? (2 hjul ved AWD) Joda, all kraften går til et hjul, der det er minst motstand. Alle som har satt seg fast, vet dette. Har du is under et hjul, står du der til noen skyver deg opp igjen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre firehjulsdrevne Volvoer sliter med en viskosedifferensial som reagerer for tregt til at svingegenskapene forbedres, systemet er mer innrettet for fremkommelighet. I S60 AWD er firehjulstrekket basert på en Haldexkobling som styres elektronisk.

 

V70 AWD's behave like a conventional front-drive vehicles on dry roads. But when road conditions deteriorate or become slippery, Volvo 's AWD system automatically switches into four-wheel drive without the driver having to shift levers or push buttons. The Volvo engineering and design philosophy has always dictated that any new feature or technology is only of value if it does not complicate the driving experience. So engineers have designed a simple, user-friendly AWD system that makes driving more sure-footed and safer under most adverse road or weather conditions. It automatically makes traction transfer decisions so quickly that a driver never needs to think about selecting either front wheel drive or all-wheel-drive models. Volvo 's AWD combine the single most desirable feature of an SUV platform during take-off traction, with superior ride, handling, comfort, safety engineering, performance and fuel economy.

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du da forklare at bilen står bom stille når den spinner på et hjul uten sperrer? (2 hjul ved AWD) Joda, all kraften går til et hjul, der det er minst motstand. Alle som har satt seg fast, vet dette. Har du is under et hjul, står du der til noen skyver deg opp igjen.

 

Jeg ser at du titulerer deg som ingeniørstudent, kjenner du virkelig ikke til Newtons tredje lov? Tegn krefter som virker i differensialen, så blir det kanskje lettere å forstå hvorfor det virker like store krefter begge veier.

 

En bil står stille og spinner gjør det fordi det ikke er nok friksjon under drivhjulene. Det er riktig at det hjulet med minst friksjon vil begynne å spinne, men det andre hjulet vil bli tilført like stor kraft (dreiemoment) som det spinnende hjulet. Men fordi det har større friksjon, vil det ikke begynne å spinne.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du titulerer deg som ingeniørstudent, kjenner du virkelig ikke til Newtons tredje lov? Tegn krefter som virker i differensialen, så blir det kanskje lettere å forstå hvorfor det virker like store krefter begge veier.

 

En bil står stille og spinner gjør det fordi det ikke er nok friksjon under drivhjulene. Det er riktig at det hjulet med minst friksjon vil begynne å spinne, men det andre hjulet vil bli tilført like stor kraft (dreiemoment) som det spinnende hjulet. Men fordi det har større friksjon, vil det ikke begynne å spinne.

 

He he. Du har virkelig satt deg inn i differensialens mørke mystikk forstår jeg. Sette seg ned å lese litt til kanskje...

Propeller i innsuget er juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har opplevd å spinne på ett hjul med gammelbiilen og da sto bilen helt stille og ett hjul spant, det andre hjulet viste ikke engang tegn til å føre på seg, hvordan kan da hjulene få lik kraft? det er en 2wd.

 

Et hjul trenger ikke å bevege seg for yte en kraft. Tenk hvis du prøver å kjøre avgårde med håndbrekket på. Da vil bilen stå stille. Men det ytes kraft til framdrift likevel. 50% til hvert hjul, som alltid er tilfellet med en åpen differensial. Det finnes faktisk ingen unntak.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja buskmann mulig du ha rett, men vist ett hjul står stille hvordan kan det da ha dreiemoment? i don't get it..

 

Buskmann har helt rett i hva han har skrevet. Men er mange som ikke klarer å se forskjell på (rotasjons)fart og dreimoment her.

 

Tenk deg følgende scenario: på en bil med 2WD er det ene drivhjulet løftet opp fra bakken. Det andre hjulet står på asfalt. Hjulet som ikke er nær bakken klarer man lett og snurre rundt med en hånd. Hvis man med den samme lette håndbevegelsen (samme dreimoment) prøver å dreie hjulet som står på asfalt, klarer man selvsagt ikke dette. Altså, det samme dreimomentet som skulle til for å få et hjul uten frikson til å snurre var aaaaaalt for lite til å dreie rundt hjulet med god friksjon. See?

 

En åpen diff vil maks overføre det dreimomentet (til hver aksel) den klarer å legge ned i bakken på det hjulet med lavest friksjon. Tenkt deg at du står i en slak motbakke hvor det ene drivhjulet står på våt is, og det andre er bar asfalt. Det skal ikke veldig mye kraft (dreimoment) til før du begynner å slurre på hjulet som står på is. Når dette skjer kan ingen av akslene yte mer kraft mot underlaget. Det vil si at hjulet som står på asfalt kun mottar det samme lille momentet som hjulet som spinner. Dette momentet er rett og slett ikke nok til å dra bilen opp bakken. Derfor står hjulet stille selv om det blir tilført dreimoment. Du kan gjerne sammenligne det med når du står stille i en motbakke og "feeler på clutchen". Hadde ikke hjulene blitt tilført dreimoment ville du trillet bakover. Ser du hva forskjellen er på dreimoment og hastighet på hjulet nå?

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjenner til newtons lover. Men du kan tegne så mye kraftpiler du bare vil, det hjelper deg ikke når du sitter fast i ei snøfonn... forskjell på teori og praksis da :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nye passaten med 4hjulstrekk har en snudd torsen, dvs at den har primær bakhjulstrekk som sender krefter til forhjulene når den spinner, noe som gjør at bilen blir overstyrt ved pådrag ( har testet den såpass at den faktisk er det :))

 

Men den har ikke differensialbrems annet en senter og bak, forran er den åpen, men ESP bremser for og styre kraften.

 

Volvo sitt system er desverre motsatt, den har primær forhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår