Gå til innhold

Hvorfor kjører dere alle med automatgir?


temuhin

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sluringen jeg snakker om skjer ikke I fart' date=' men akkurat i det du skal f.eks kjøre ut av et kryss der du har stått i ro. Slipper bremsen og gir rolig gass... DA slurer de som bare det... Greit ja.. .Alle automatkasser slurer, men Tyskland er EKSTREM[/quote']

 

Etter det jeg har forstått så slurer enhver konvensjonell automatgirkasse på lamellene ved girskift. Dette er et spørsmål om komfort. Dess mer sluring, dess mykere og mer komfortabelt girskift, dog innenfor visse grenser. Ved start kan jeg ikke forstå at det sluring i den forstand (da står den jo i første gir), men konverteren/momentomvandleren har jo i sin konstruksjon en gradvis innkobling før den når sitt "stall speed".

 

Girkasser er riktignok ikke mitt spesialfelt, så jeg tar et lite forbehold her:)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er fint til cruising og slikt. Men skal man ha det litt morro så må man ha manuell.

 

Nå liker jeg kun 190n med manuell jeg da.

de andre moddelene er jo så kjipe å kjøre litt "aktivt" med så da kan det lik så grei være auto.

 

Har prøvd alt fra tidlig 80talls auto til dagens kasser. Å jeg har aldri kommet til å kjøpt noe annet enn Merc med auto.

 

Kjørte en slik mitshu L200 eller hvordan det skrives:P Værste automaten je har vært borti. Greit nok at det var ei arbeidsbil, men tviler på at de andre auto kassene i de plastikk bilene er noe annerledes:P

Masse mb deler selges, ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min forrige mittelklasse var en 300 te 4matic med manuellkasse.. dette var en jævla skøy bil å kjøre.. nå har jeg en 230turbo med getrag fra 2.5 16v å har det fremdeles jævla skøy

95 vulva 855 2,5 med nok utstyr;)

Stereo: mac audio kompsett framme og bake

pioneer deh p7000ub, focal bomba 27v1

 

mercedes 124 230e turbo(BENSIN!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er fint til cruising og slikt. Men skal man ha det litt morro så må man ha manuell.

 

Nå liker jeg kun 190n med manuell jeg da.

de andre moddelene er jo så kjipe å kjøre litt "aktivt" med så da kan det lik så grei være auto.

 

Har prøvd alt fra tidlig 80talls auto til dagens kasser. Å jeg har aldri kommet til å kjøpt noe annet enn Merc med auto.

 

Kjørte en slik mitshu L200 eller hvordan det skrives:P Værste automaten je har vært borti. Greit nok at det var ei arbeidsbil, men tviler på at de andre auto kassene i de plastikk bilene er noe annerledes:P

 

Min galant fra 88 hadde en helt genial automatkasse. 4trinns, omtrent ingen sluring og myk giring. Hadde også sportmodus med raskere giring. Slår ihvertfall glatt alle mercedes automat jeg har kjørt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved start kan jeg ikke forstå at det sluring i den forstand (da står den jo i første gir)QUOTE]

 

Bror min hadde ein 190 2,0 90mod og eg har no ein 230e 92mod. Begge desse har 4-trinns automatgir. Når eg tar av fra start med begge desse bilane, så bruker den berre 2.gir. Derfor slurer bilen litt i starten.

92 230e

x-98 Audi A4 1,8tq

x-93 omega 2,0

x-92 190e 1,8, x-90 190e 2,0

x-85 rekord 2,0s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min galant fra 88 hadde en helt genial automatkasse. 4trinns, omtrent ingen sluring og myk giring. Hadde også sportmodus med raskere giring. Slår ihvertfall glatt alle mercedes automat jeg har kjørt.

 

Får komme en tur innom Kongsvinger og prøve C-klassen min da..

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror min hadde ein 190 2,0 90mod og eg har no ein 230e 92mod. Begge desse har 4-trinns automatgir. Når eg tar av fra start med begge desse bilane, så bruker den berre 2.gir. Derfor slurer bilen litt i starten.

 

Hva definerer du som sluring?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min del av W124 mercer og èn av de bilene var en 87 modell 230E med 4 trinns manuell kasse. Det er den værste girkassa jeg noengang har opplevd i en bil!! Det "manglet" liksom minst ett gir!! Mercedes har aldri laget gode manuellkasser. Bare tenk på hvorfor Taxi-næringen har holdt seg til MB i alle år! Motoren og automatkassa er en uslåelig kombinasjon som holder i evigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kasse som slurer i 1 gir? bytt olje gutten min, da vil du ikke kjenne igjen bilen, gjelder mercedskasser spesielt..

 

du må huske på at ATF krever hyppigere oljeskift jo elder bilen blir...så det ikke går varmt(som fort kan skje om en bil ikke har oljekjøler til automatkassa. Har vært borti automater som har tetta seg faktisk(er jo en haug med ventiler/kløtsjer inni ei automatkasse) skal flyte greit...ATF reduseres med halvparten av levetida for hver 10 grader den øker, skal være på rundt 90 grader..20 000km,10 000km osv nedover utover det.

 

Ei kasse skal ikke slurre i første gir.

eller kassa di kan være feiljustert på klokka på girkassa. Prøv en halv omdr så ser du da...

 

tipper på det siste..

 

er det diesel du kjørte mikkey'n?? sikker på at den ikke er justert på ALDA/dieselpumpe?? det er mye vacuum på dieselbiler, så det kan være at når man justerer opp ALDA-ventil/dieselpumpe, så kan det føre til sluring på kassa, det kan hjelpe å justere klokka en halv omdreining på kassa.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en automat er raskere i starten om den med manuell ikke gir på? Dagens! :thumb Automat er kos på store biler med sterk motor :)

 

 

Om man tar en vanlig start uten rykk med manuell og full gass vs. gi full gass i Drive med automat da veit du :ratatatat

 

Grunnen til at en automat gir følelsen at den slurer er på grunn av converteren.

Torque converter - Momentomformer

Den gjør at starten blir myk samtidig som man får fullt moment inn på kassa, faktisk ett høyere moment enn motoren leverer, dette er grunnen til at en bil med automat er kjappere i starten i en del tilfeller.

 

For å kunne øke momentet så foregår det en slags nedgiring i converteren i oppstartsøyeblikket, dette vil kunne føles som sluring

 

Mercedes og en del andre sine automatkasser starter ofte opp i 2. gir til vanlig og 1. kun ved kickdown(eller med spaken), dette vil forsterke følelsen av sluring, men da er det for faen bare å trå gassen i bunn og litt til.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår