Gå til innhold

Hjelp til oppgradering fra standard anlegg i Astra G

Ranger emnet


primus

Anbefalte innlegg

Hei,

 

ny på forumet og har nettopp blitt eier av en 1999 3-dørs astra g!

 

Sitter nå å tenker på å få litt mer futt i bilen, lydmessig (motoren er på 1.2L, så er vel ikke så mye å gjøre med det hehe..)

 

Grunnen er egentlig at originalspilleren fusker ved avspilling av CDer, så den må iallefall byttes.

 

Har sett litt på en spiller fra Kenwood (link her: http://www.kenwood.eu/products/car/receivers/cd/KDC-W7141UY/) fordi jeg får den billig (ca 1000kr) og fordi den har ipod inngang. Jeg har veldig lite erfaring med bilstereo generelt, så kom gjerne med innspill om dette virker som et greit valg! :-) Regner nesten med det er dødt løp å få denne til å virke opp mot displayet i bilen? Rattkontroller har jeg ikke, så det slipper i det minste å stresse med.

 

Har fått med meg at originalhøyttalerne er 17cm fremme og bak (6,5" - riktig?) Noen gode forslag på hvilke høyttalere jeg burde se på?

 

Har sett litt på diverse komponentsett i front. Står det delefilter i bilen fra før av? Må dette byttes ved oppgradering?

 

Tenker et budsjett på 3000 - 3500, spiller inkludert. Har ikke tenkt så mye på sub enda, men kom gjerne med forslag - er villig til å bruke litt penger for grei lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei =)

 

Gratulerer med bil =) Jeg har ikke de største kunnskapene på dette området, men prøver meg likevel.

 

1) At Astra G har 6.5" både foran og bak er feil, i hvertall hvis alle er utrustet med de samme høyttalerne. Vi har en '03 stv, og der er det 5 1/4 foran, og tar jeg ikke feil, er det 4" i bakdørene, men det har jeg ikke sjekket grundig.

 

2) Ja, jeg tviler på at du får koblet bare spillern din opp mot displayet, i hvertfall uten rattknappene. Selv har jeg rattknapper og en Pioneer DEH-P8600MP i bilen, og til den får man kjøpt en kabel fra Pioneer, slik at man får betjent spillern fra rattet. Tror det vil gi litt info i displayet også, husker ikke, er så lenge siden jeg hadde spiller der som kunne betjenes via rattet, og jeg har ikke sett hensikten med å kjøpe kabelen.

 

Synd at budsjettet ditt er såpass lavt, er mye enklere å nevne produkter som er litt opp i pris synes jeg, men det får man dertil igjen lydmessig, selvfølgelig. I såfall ville JEG kjøpt forsterkeri fra ARC Audio i USA, og alt av høyttalere fra enten ARC Audio eller Hertz. De er skammelig gode og står ikke tilbake for veldig mye annet på markedet, spesielt ikke i sin prisklasse. De er ikke veldig galt priset heller, et godt frontsett fra Hertz (6.5" + diskanter og delefilter) vil koste deg rundt 2500-3000, og et veldig bra subelement beregnet for små lukkede kasser (gir strammere og mer kontrollert bass i bytte med noen skarve Hz mindre dypbass) vil koste deg ca 2500. Dette er litt opp i pris, ja, men så er det da også mange hopp opp i lyd fra de billigere og kvalitetsmessig dårligere produktene.

 

Mht til spillern du nevner, jeg aner ingenting om den, Kenwood har da heller aldri "gjort det" for meg, men dette er smak og behag. Jeg ville nok heller lagt noen kroner til i en spiller også, men man må jo selv definere behovet sitt og inngå kompromisser mellom det man har lyst på og det man har råd til i kroner og ører. Denne Kenwood'en er sikkert et par hakk opp fra originalen (de er som kjent sjeldent noe å spare på), så den er sikkert et greit kjøp =)

 

Man kan vel si det slik at man vel gjerne kan investere i anlegg ettersom hvor mye tid man bruker i bilen, og utifra det finne ut hva som dekker behovet. Kanskje liten vits å bruke 90 000 på bilanlegg dersom man bare kjører frem og tilbake til f.x jobben som ligger 10min unna =) Men så var det det med hva man har LYST på da..... ;o)

 

Lykke til videre =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar, A.K! Det er sant som du sier, at det ikke er vits i å legge for mye i noe som ikke blir brukt mer enn til og fra jobb (ca 20 min hver vei) og til/fra skole. Jeg er jo student, det setter ganske store begrensninger på hva jeg kan ta meg råd til.. Men selvfølgelig har jeg lyst til at det skal være skikkelig når det først skal gjøres - og som sagt så er jeg villig til å gå opp litt i budsjett for å få grei lyd.

 

Når det kommer til høyttalerstørrelsene er jeg ganske sikker på at jeg har 17cm fremme og bak. Jeg skal prøve å få målt ila. kvelden, men så også dette på AstraOwnersClub:

 

Standard stereo set-up specification

 

Coupé:

 

Head unit (CD 500) - Power output 4*25W RMS

 

Front speakers - 17CM woofer + 1CM Tweeter with in built crossover

 

Rear speakers - 17CM

 

http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php?t=970

 

Kommer forøvrig til å gi beng i å koble displayet opp mot ny spiller, føler det blir mye arbeid for liten gevinst.

 

Gode forslag med Arc og Hertz, men har litt vanskelig for å finne frem til forhandlere og riktige modeller for meg. Dersom du har tid og anledning, kunne du kanskje satt opp en grei pakke med frontsett og forsterker? Dersom det er billigere å kjøpt i USA er jeg så heldig å få besøk av slekt fra USA i jula, som sikkert kan ta med seg noe så sant det ikke er for tungt/stort.

 

Har sett at noen foreslår å bruke Dynamat for å dempe/stive dørene. Er dette noe du har gjort selv A.K? Hvor nødvendig er dette?

 

Forresten,

så igjennom tråden om bilen din, A.K, må bare få si at det var en utrolig fet Astra du har! Ser ut som det er ligger mye tid og arbeid i den der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på høyttaler størrelsen i de forskjellige astraene så vidt jeg vet. hvertfall bak. Du har ikke coupe hvis du lurte på det. Den kalles bare 3 dørs eller kombi coupe. For å få display eller rattkontroller til å funke må du ha overganger. ganske enkelt å koble på, men koster noen kr ekstra. Jeg har ikke erfaring med den spilleren der, men ble veldig positivt overrasket Kenwood i helga.

Hvis du skal ha ordentlig lyd så er lyddemping ett must ja.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg står korrigert mht størrelsen på originalelementene =)

 

Og som Andreas her sier, lyddemping er helt avgjørende for hvor godt lydbilde du får i bilen. Skal man gå skikkelig til verks, må man fjerne alle dørtrekk, taktrekk, gulvtepper osv, men de aller fleste nøyer seg med å legge dempemmatter i dørene og eventuelt i bagasjerommet. Man blir også kvitt en del uønskede vibrasjoner med slike matter. Har ikke lagt inn noen demping selv, men så har jeg ikke kommet så lang med stereobiten som jeg hadde ønsket, og kjører fremdeles på den originale møkka som følger med =)

 

Nå vet ikke jeg hva slags lyd du egentlig liker, eller hva slags musikk, men jeg personlig har alltid traktet mer etter kvalitetslyd heller enn kvantitetslyd. Det er min erfaring at kvaliteteslyden, som vel henvneder seg mer til den audiofile enn de som kun er opptatt av trykk og dunk, vil også kunne gi deg tilfredsstillende prestasjoner i mudikksjangere med dunk i =) Med bakgrunn i mine kvalitetsmessige preferanser, fremhevet jeg Hertz og ARC Audio.

 

Et godt oppsett fra Hi-Energy serien til Hertz får du med 12" bass som heter HX300D, og frontsettet ved navn HSK 165. Eventuelt kan du droppe basselementet og istedet velge en ferdigløsning med nøyaktig samme elementet ferdig montert i subkasse, da ved navnet HBX300DS. Denne sub'en tåler 1200W spisseffekt og 600W kontinuerlig, med bassrespons fra 20-250Hz. Den tar heller ikke stor plass med sine 40x27x39cm.

Mer godis fra Hertz finner du på http://www.hertzaudiovideo.com .

 

Her i landet finner du Hertz blant annet hos http://www.elutstyr.no. HX300D koster 2499,- og HSK 165 koster 2399,-. Da får du også med delefilter selvfølgelig. Subkassen med element,

HBX300DS, koster 4995,-. Hertz EP2 2kanals på 2x60W får du til 1495, eventuelt for ekstra trykk, Hertz EP2X på 2x220W til 3299,-. Du kan også kjøre 4kanals og brokoble 2 av kanalene for bruk til sub'en. Da har du Hertz EP4X som vil gi deg 2x100W + 1x190W i 4ohm til 3499, eventuelt Hertz HP4 med 2x230W + 1x440W til 6995,.

 

For ARC Audio kan jeg kun dirigere deg til http://www.arcaudio.com og der kan du legge inn zipkoden til familien din, så kommer nærmeste forhandler opp med priser og div =)

 

PS: Hjertelig takk for hyggelig kommentar om bilen vår =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem overtok agenturet på ARC Audio? Er det noen her til lands som har agenturet i det heletatt, og hvordan/hvor finner man ut slikt? ARC Audio er ett av de merkene som virkleig leverer varene, og effekten som er oppgitt skal visstnok være noe lavere enn det den egentlig er. Ettersom jeg har forstått skal dette forsterkeriet være ganske strømsterke, og det er aldri negativt =)

 

Primus: Husk å velge fra KAR-serien når du titter på produktene til ARC Audio pmmesiden deres ;o)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eltek har forresten en kanmpanje på Alpine-spillere til sterkt reduserte priser akkurat nå, så her kan du gjøre et kupp Primus. Gjelder følgende spillere:

 

Alpine CDE-9872 R/RM 995,-

Alpine CDE-9874R/RR/RB 1.395,-

Alpine CDE-9880R 1.995,-

Alpine CDA-9884R 2.495,-

 

Se http://www.dynabel.no for eventuell bestilling =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg står korrigert mht størrelsen på originalelementene =)

 

Hehe jeg tror du var nærmest - du ser jeg målte i dag, og det viste seg at elementene i frontsettet er på ca 13cm! Fant ingen måte å finne størrelsen på elementene bak uten å ta av hele panelene, men ut i fra gitteret å dømme ser det ut som 13cm der også. I følge mine beregninger tilsvarer det 5,12" - men antar at jeg skal gå for 5"-sett? Eller vil et 5 1/4" også passe?

 

 

Og som Andreas her sier, lyddemping er helt avgjørende for hvor godt lydbilde du får i bilen. Skal man gå skikkelig til verks, må man fjerne alle dørtrekk, taktrekk, gulvtepper osv, men de aller fleste nøyer seg med å legge dempemmatter i dørene og eventuelt i bagasjerommet. Man blir også kvitt en del uønskede vibrasjoner med slike matter. Har ikke lagt inn noen demping selv, men så har jeg ikke kommet så lang med stereobiten som jeg hadde ønsket, og kjører fremdeles på den originale møkka som følger med =)

 

Nå vet ikke jeg hva slags lyd du egentlig liker, eller hva slags musikk, men jeg personlig har alltid traktet mer etter kvalitetslyd heller enn kvantitetslyd. Det er min erfaring at kvaliteteslyden, som vel henvneder seg mer til den audiofile enn de som kun er opptatt av trykk og dunk, vil også kunne gi deg tilfredsstillende prestasjoner i mudikksjangere med dunk i =) Med bakgrunn i mine kvalitetsmessige preferanser, fremhevet jeg Hertz og ARC Audio.

 

Et godt oppsett fra Hi-Energy serien til Hertz får du med 12" bass som heter HX300D, og frontsettet ved navn HSK 165. Eventuelt kan du droppe basselementet og istedet velge en ferdigløsning med nøyaktig samme elementet ferdig montert i subkasse, da ved navnet HBX300DS. Denne sub'en tåler 1200W spisseffekt og 600W kontinuerlig, med bassrespons fra 20-250Hz. Den tar heller ikke stor plass med sine 40x27x39cm.

Mer godis fra Hertz finner du på http://www.hertzaudiovideo.com .

 

Her i landet finner du Hertz blant annet hos http://www.elutstyr.no. HX300D koster 2499,- og HSK 165 koster 2399,-. Da får du også med delefilter selvfølgelig. Subkassen med element,

HBX300DS, koster 4995,-. Hertz EP2 2kanals på 2x60W får du til 1495, eventuelt for ekstra trykk, Hertz EP2X på 2x220W til 3299,-. Du kan også kjøre 4kanals og brokoble 2 av kanalene for bruk til sub'en. Da har du Hertz EP4X som vil gi deg 2x100W + 1x190W i 4ohm til 3499, eventuelt Hertz HP4 med 2x230W + 1x440W til 6995,.

 

For ARC Audio kan jeg kun dirigere deg til http://www.arcaudio.com og der kan du legge inn zipkoden til familien din, så kommer nærmeste forhandler opp med priser og div =)

 

PS: Hjertelig takk for hyggelig kommentar om bilen vår =)

 

Mvh A.K

 

Takk for godt forslag til oppsett! Ser ut til at jeg heller mot Hertz, pga tilgjengelighet. Utrolig vanskelig å finne noen online forhandlere i USA med prisinformasjon på Arc produktene! Men skulle gjerne ha hørt Hertz høyttalerne før jeg evnt. velger å gå for de, rett og slett for å høre om de er verdt pengene - de ligger jo litt høyere i pris i forhold til diverse pioneer og jbl sett.

 

Når du snakker om forsterker så ser jeg at du utelater å tenke på settet som står bak. Er dette bevisst? Har selv tenkt å la disse være som de er inntil videre - evnt. koble de fra.

 

Hadde egentlig ikke tenkt å ha forsterker, bare bruke spilleren, men virker som forsterker må til allikevel om det skal bli skikkelig dette her.

 

Og takk for tipset om tilbudene hos dynabel! Dessverre bestilte jeg Kenwood'en i går morges. Prøver den på originalsettene ila. uka, blir jeg ikke fornøyd så regner jeg med at den blir solgt uten stort tap ettersom jeg fikk den forholdsvis rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mine beregninger tilsvarer det 5,12" - men antar at jeg skal gå for 5"-sett? Eller vil et 5 1/4" også passe?

 

Vell, du kan uten problemer montere ett 6.5" sett der også, du kan bare ta kontakt med Pioneerforhandler og bestille overgangsringer, de finnes til Astra.

 

Når du snakker om forsterker så ser jeg at du utelater å tenke på settet som står bak. Er dette bevisst?

 

Yes sir, dette er helt bevisst =) Du vil få et bedre og ryddigere lydbilde dersom du lar være å bruke de bakre høyttalerne. Dersom man har et godt frontsett er det totalt unødvendig, fra et lydkvalitetsmessig synspunkt, å ha andre høyttalere bak i bilen, foruten sub'en.

Optimalt sett burde dørtrekkene dine vært ombygget, slik at elementene ikke lenger hadde sittet forsenket i døren og bak gitteret, men dette krever en del arbeid. Den aller beste løsningen er å gjøre som de helproffe (ref. Anders Fleischer - bilstereoguruen fra Elverum, sjekk Honda'n hans på http://www.autod.no ), nemlig å ha høyttalerne montert oppå dash'en, men dette krever så mye jobb, fagmessige kunnskaper og kroner at det vell er noe de fleste av oss bare kan drømme om =)

Jeg kan forresten på det varmeste anbefale deg å slå av en prat med han dersom du har spesifikke ting du lurer på, han er en utrolig hyggelig kar som mer enn gjerne deler med folk sine synspunkter, erfaringer og ideer til hvordan man bør gjøre ting.

 

Til slutt, det er en absolutt fordel å la en ekstern forsterker drive høyttalerne. Høyttalernes verste fiende er en for svak forsterker, en som ikke holder mål effektmessig. En hovedenhet med 4x52W kan fort bli for svak, dersom man har et noe krevende/tungdrevet frontsett. Stort sett er det vel slik at du vraker elementene fortere med en for svak forsterker enn med en som er kraftig. Dette har nok med litt forskjellige forhold å gjøre, men det er viktig at elementene drives med en god prosjon krefter. Kort sagt, sørg for å velge en forsterker med nok krefter og som er strømsterk, dvs nok av ampere. Du vil få en viss pekepinn på det ved bl.a. å sjekke hvor store sikringene i forsterkeren er. Det er litt sånn som damene sier; Jo større - jo bedre, hehe =D

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har bygd om endel i Astraen, har en 6-kanals digital forsterker fra Infinity bygd ned i reservehjuslbrønnen, fronsettet er Infinity Reference-serien, for rear-fill har jeg Alpine Type-R i sidene bak. Jeg er ikke noen bass-freak, men vil ha de dype tonene med også så jeg har en 12" sub i en liten tett kasse bak. Under håndbrekket, skjult bak skintrekket (bare knotten stikker ut) har jeg en bassremote så jeg kan justere opp/ned etter type musikk.

 

Under aircon-kontrollene har jeg en JVC KD-AVX44 headunit med en JVC 7" skjerm montert over aircon. Har lagt opp kabler til en ekstern harddisk i hanskerommet. Fra den spiller jeg det meste av digitale filer, divx, mpeg, mp3, osv. I tillegg har jeg en DAB-tuner og antenne i frontruta fra Blaupunkt.

 

l_00477510.jpg

 

 

Lyden i disse bilene er absolutt ikke ille fra fabrikk. Det er bedre enn biler flest fra 1998, men likevel, med det som er installert nå så låter det meget meget bedre. Som med det meste annet lønner det seg å investere i kvalitet. Kanskje smart å ta det trinnvis etterhvert som du har råd, det er bedre enn å kjøpe billige komponenter første gang, selge dem og så kjøpe råere utstyr.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fyre sub'ene oppover, Klinge? Dette skal visst gi den beste spredningen av lyden, men er jo ikke sikkert at det likevel er den beste løsningen for Coupe'en. Bare et forslag, og om du ikke har testet det, så kan det jo hende at Andreas kan få tetet dette og eventuelt komme med noen tilbakemeldinger her om hvordan det funket kontra andre plasseringer =)

 

Andreas: Hvilket av elemntene til SEAS skal du teste? Lotus? Ser forresten at Eltek (http://www.dynabel.no) kjører kampanje på Lotus-serien nå, blant annet Reference. Dra kort, karer =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår