Gå til innhold

Enkelt forklart Drift Tenknikk...

Ranger emnet


LilleGud

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hersker Hans

Har ikke eksperimentert noe særlig med brekket med bakhjulstrekk enda.. når vi var på rudskogen var det et par som spurte meg om jeg brukte brekket faktisk.. Fordi de så gjennom vinduet at jeg holdt mye i brekket.. Sannheten er at brekket mitt ikke fungerte på driftday men jeg måtte ha noe å holde meg i i venstresvingene pga elendig sidestøtte :-).. Så brekket sto bare rett opp og fungerte som sidestøtte.

 

Du har vel hydraulisk brekk i Toyotan din Fredrik? Er det montert en ekstra kalipper bak for å få til det?

 

Nei det er koblet på bremseslangen som går bakover. Funker ok, men jeg skal montere en ventil som sørger for at ikke trykket går forover...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

 

Nei det er koblet på bremseslangen som går bakover. Funker ok, men jeg skal montere en ventil som sørger for at ikke trykket går forover...

 

Men den ventilen vil vel kødde litt med bakbremsene når du bremser normalt? en engangs ventil vil jo få bakbremsene til å henge, hvis man hadde en engangsventil som ble aktivert når du dro i brekket og deaktivert når man slapp brekket ville det jo fungert. Men det er sikkert mange løsninger på dette og ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt :-)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Men den ventilen vil vel kødde litt med bakbremsene når du bremser normalt? en engangs ventil vil jo få bakbremsene til å henge, hvis man hadde en engangsventil som ble aktivert når du dro i brekket og deaktivert når man slapp brekket ville det jo fungert. Men det er sikkert mange løsninger på dette og ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt :-)

 

Nei, det finnes en sak som funker. Er vel litt mer avansert enn bare en enveis ventil...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LilleGud

 

ja du har sikkert mange års erfaring innen drifting og brei'ing ? :rolleyes: nei. annways det er vanskeligere enn du tror !

så disse enkle oversiktene kan hjelpe en del folk.

 

tenk om han er feks en yrkessjåfør? kanskje han er 50 år gammel og kjørt drosje i 30 år... da skal ikke du være den som lærer han!!

HUSK det! er det du som lærer faren din å kjøre kanskje?

 

synes bildene med teknikken der var bra jeg, kjekt å lese på...

 

og husk littlegod, siden dem var nedlatende mot deg, må jo ikke du være ironisk og sarkastisk mot dem tilbake...

alle kan trenge å glimte bort på de bildene, men igjen "alle" her er jo verdensmestere i å kjøre bil, drifte, råne, bla bla... så du kan ikke poste noe slikt uten å bli stempla som en dårlig sjåfør... vi skjønner jo at du trenger å lese deg til driftekunnskaper da, og kanskje du ikker er så flink bak rattet.

Men lillegud, trening, trening!!!

 

Du blir flink en dag du og!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å tenkte på akkurat det samme som FSR sa, stussa liksom på denne brekkinga hele tida i den forklaringa, men det er jo en begynnelse.....

 

En annen ting som det er stor usikkerhet på er hva drifting er..

Det er forskjell på god norsk sladding, og drifting..

I "sladding" er det ikke så mye teknikk og planlegging, bare styring og gassing for det meste...

Men drifting er jo mer en kombinasjon av mange teknikker, for å stille opp bilen og "drifte" eller "skli" med hele bilen rundt hele svingen, ikke bare i slutten...

I drifting er bilen mange ganger rettet opp, der vanlige "sladder" begynner..

 

Prøver å suge til meg all info jeg kommer over angående kjøreteknikker, og prøver å øve meg på det, så mye jeg kan..

Jeg har jo for øyeblikket FWD, men får jo øvd på vektflytting, heel-toe-shifting og scandinavian flick, venstre bremsing og sånne ting..

Er ikke alt som er like likt en drifting bil (RWD), men det er da hvertfall en begynnelse, og du lærere litt hvordan vekt og sånnt forflytter seg og hvordan kontrollere det...

 

Poenget mitt er at selv om du kan "sladde", så er det ikke dermed sagt at du kan "drifte"! Drifting må læres! Derfor er det flott med alt som er av hjelpemidler,råd og vink! :D

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste Max Power var det litt om drifteteknikk.. Syns det var ganske greit forklart.. Forklaringe de hadde for å drifte uten brekk var bare å trø inn clutch inn mot svingen, legg inn litt for lavt gir, legg hardt over og peise på:D Han greide å drifte greit nok med en gammal Izuzu da!!:D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drifting skal først og fremst være gøy! Hvis noen er ute etter å markere revir så gjøres dette best ved å stille opp i drifting konkurransene til neste år. Ikke alle løper rundt med en Petter Solberg i magen.... Det betyr ikke at de må holde seg unna banetreff fordi de ikke er flinke nok. Det kan også være greit (som FSR sa) å lese litt om alle de forskjellige teknikkene man kan bruke for å drifte. Ser man noe man tror funker, så prøver man det. Enkelt og greit.

 

Og hva som blir sagt på dette forumet angående ens egne kjøreferdigheter er null verdt. When the flag drops, the bullshit stops..

 

Til slutt et lite spark i siden til Asim.... 205 på 9,5" felg:hvaskjera

 

God jul, godt nyttår, og godt oppstell.

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår