Gå til innhold

Slepe bil et par mil...Lovskrifter?

Ranger emnet


ActiveX

Anbefalte innlegg

Hei, skal over helgen slepe en bil fra A til B, og det er snakk igjennom en 25 km lang tunnel. Bilen som blir slept får jeg ikke start på, og kan vel bli et problem med dette.

 

Uten at jeg har forsøkt, men vil man kunne bremse like godt hvis motoren står på med tenning? For bremse må man jo faktisk gjøre.

 

 

Har ingen tilhenger, så må nok fram med slepetauet og slepe. Er dette lov?

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal slepe biler over lengre distanser, bruker jeg å koble vekk fordeleren slik at motor ikke får tenning, og da ha bilen i høyeste gir med clutch ute.. Da har du vaccum slik at bremsene funker.. Må så klart ha tenninga på..

 

Om motoren er havarert er det lite lurt å gjøre det jeg nettopp sa..

 

Bilen må forresten også være registrert for at du skal få lov å slepe.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alltid bremser, men du må trå mye hardere på pedalen.

Servoen funker selvsagt også ikke når motoren ikke roterer.

 

Når jeg skal slepe biler over lengre distanser, bruker jeg å koble vekk fordeleren slik at motor ikke får tenning, og da ha bilen i høyeste gir med clutch ute.. Da har du vaccum slik at bremsene funker.. Må så klart ha tenninga på..

Hvorfor ha tenningen på? Det har jo ingen ting med vakumet å gjøre. Derimot så fyller eksos og katalysatoren med bensin, og det er jo ikke nødvendigvis så smart.

Så lenge du har vridd om nøkkelen så ikke rattlåsen går på er det unødvendig å ha på tenningen.

Men om den står i høyeste gir så har du hvertfall bremsekraft og servo. Men det blir jo også tyngre for trekkbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk minimum 1 sek avstand mellom bilene. Mindre enn det kvalifiserer til førerkortbeslag hvis du treffer på onkel blå. Har du 10 meter tau, så tilsvarer det maks hastighet på 35 km/h.

 

Og merk tau og biler skikkelig, slik at ingen prøver å ta "luka" ved forbikjøring eller i kryss.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slepe så langt du bare orker og vil så lenge begge bilene er registrert og har ansvarsforsikring.

Elelrs bør du tenke på:

Godt slepetau

Lys bruk (parklys pluss nødblink?)

Bli vandt med bilen med tanke på brems og styring når motor ikke går.

Rattlås

Biler med Automatkasse kan ha begrensede slepemuligheter, sjekk instruksjonsboka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk minimum 1 sek avstand mellom bilene. Mindre enn det kvalifiserer til førerkortbeslag hvis du treffer på onkel blå. Har du 10 meter tau, så tilsvarer det maks hastighet på 35 km/h.

 

Og merk tau og biler skikkelig, slik at ingen prøver å ta "luka" ved forbikjøring eller i kryss.

 

Disse reglene har jeg aldri hørt om. Har du noen link hvor det står at man kan miste førerkortet om man ikke har denne avstanden? Vanlig slepetau er jo kortere enn 5 meter.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår