Gå til innhold

Defekt låseboltsett

Ranger emnet


Letigr3

Anbefalte innlegg

Heisann. Har fått et problem med et låseboltsett jeg kjøpte for 2 måneder siden.

Dette er låseboltsettet med varenavn: "Låsebolte sæt 19 mm" fra koed.no med totalt 4 stk låseboltmuttere; 1 til hvert dekk.

 

https://www.koed.no/2.2.asp?billede=1445_1_15345.jpg&id=15345&nr=1

 

Jeg monterte en stk låsemutter på hvert av mine sommerdekk da jeg mottok varene mine i slutten av August 08.

 

Problemet dukket opp da jeg på Søndag skulle skifte om til vinterdekk. Jeg fikk skiftet om 2 vinterdekk på bilens venstre side, men da jeg skulle begynne på høyre satt låsebolten veldig godt fast. Anstrengelsene jeg hadde for å prøve å løsne låsebolten førte til at sporene (de 4 uthevede "prikkene") i metallet i låseboltadapteren bøyde seg. Selve låsebolten på det nevnte dekket mottok også såpass juling at det de 4 hullene i bolten som skal passe til låseboltadapteren, utvidet seg og nå er umulig å skru opp, selv med en flunkende ny "frisk" låseboltadapter. Jeg får nå ikke skrudd opp låsebolten på noen av dekkene mine, da låseboltadapteren er ubrukelig. 3 av boltene kan imidlertidig åpnes med en ny adapter som fungerer. Den siste låseboltmutteren som er blitt ødelagt må jeg vel få noen til løsne med hardere skyts.

 

Problemet er at jeg nå sitter igjen med en BMW med vinterdekk på venstre side og sommerdekk på høyre.

 

Noen som har noen forslag til hva som kan gjøres? Jeg har gått igjennom koed for å få de til åsende meg ny låseboltadapter, men det fikser isåfall kun problemet med 3 av dekkene mine (da den siste mutteren er ferdig i bransjen)

 

Problemet er også at det ofte tar 1 uke+ å få sendt varene fra koed. Noen som vet om noen forhandlere som kan selge samme type låseboltsett? Har vært hos div. bilforhandlere, deriblant BMW for å høre om de har denne typen låseboltsett, noe de ikke har. Så sitter litt med kuken i postkassa ettersom jeg ikke kjøpte det originale BMW Låseboltsettet, men SCC-settet.

 

Fins det noen amatørsikker metode å borre opp boltene på?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Shit happens :titties:

 

Borre er det siste jeg ville gjort. Du risikerer å skade den koniske skålen i felgene, som mutterens koniske del går mot.

 

Standardtipset er å banke inn en pipe, enten mm eller tomme, alt ettersom passer. Bruk så en pneumatisk muttertrekker og kjør på. Bruke håndmakt fungerer skjelden. Muttertrekkeren gir små men kraftige kraftpulser.

 

Låseskruene du har ser ganske bitchete ut mtp "pipetrikset"..

 

Et annet alternativ er å bruke en liten fres med et tynt blad på, type dremel, og slipe et spor i skruen. Du bruker så et grov bits på en muttertrekker og kjører på.

 

Siste jeg ville prøvd, var å borre. Det du gjør da, er å markere sentrum av skruen med en kjørner.

 

Bor så ut med 6mm bor et hul som er dypere enn den koniske delen.

 

Bytt bor til 12mm og bor til det nesten ikke er metall igjen i bunnen, av den koniske delen. Bruk så låsemutternøkkelen og prøv å vri av hodet på låseskruen. Da unngår du å ødelegge det koniske partiet på felgen. Bruk skyvelære for å finne dybden du har borret. Den defekte bolten får du ut med en pinneboltuttrekker.

 

Evt. kan du jo bare borre ivei til det løsner... bruk iallfall et mindre bor før det store og godt med olje, slik at du ikke ødelegger borret. Bruk kun nyslipte bor. "tar" ikke borret mer, bytt det ut.

 

Evt. kan du levere inn bilen til er verksted og betale noen høvdinger til dem. Er nok en slager dette, hvert år..:angry:

 

Neste gang, ikke dra så jævlig til og bruk alumiumspasta under montering av alufelger, kopperpasta på stålfelger...

... så løsner det nok neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel lage til en grisepikk i stedet for å borre til hodet detter av.

 

Du skal forresten ikke stramme låseboltene like stramt som vanlige bolter!

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisepikk bør bør brukes med omhu. Bruk iallfall den største grisepikken som er mulig i bolten.

 

For å si det slik, knekker grisepikken i bolten så har man et stort problem. Borre i herdet stål kan man se langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår