Gå til innhold

Letigr3

Bruker
  • Innholdsteller

    22
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Letigr3

  • Bursdag 08/02/1987

Contact Methods

  • Bosted
    Arendal

Letigr3's Achievements

  1. I fjor kjøpte jeg en 2005-modell Ford Mondeo stv 1,8 bensin, reg i 2006. Bilen var gått 40,000km. Forrige service var ved kjøpsdato. Nå har bilen gått 60,000km og det er ifølge serviceheftet på tide med ny service. Jeg forhørte meg med den lokale Ford-forhandler, og de skulle ha 5500 for service ved 60,000km. Dette synes jeg var svindyrt og jeg forhørte meg med mekanikeren ved verkstedet jeg har pleid å bruke tidligere med andre biler (og er fornøyd med), og de skulle ha 3800,- Jeg lurer derfor på: 1. Lønner det seg å holde serviceheftet "ved like" ved å ha service hver 20,000km? Jeg synes det kan bli grusomt dyrt å ta service til en pris rundt 5000,- hvert år (ettersom jeg kjører gjennomsnittlig 20,000km i året). 2. Vil det å ha serviceheftet "intakt" lønne seg såpass at jeg vil få så mye mer penger for bilen med fullt servicehefte kontra uten ved videresalg? Dette var i utgangspunktet en bil jeg kunne tenke meg å ha en stund, men på den annen side kan jeg ikke se bort ifra at jeg selger bilen om 1 års tid for å investere i en nyere modell Ford (08-modell) 3. Om jeg bør ta service; vil det være mest fornuftig å velge Ford, som jo "kjenner" bilen best, fremfor det billigere servicealternativet? På forhånd takk for hjelp. Mvh
  2. Bilen var gått 43000 da jeg kjøpte den. Nå er bilen gått 46200, men i kontrakten står det 3 mnd garanti, og ingenting om km-begrensninger på garantien.
  3. Heisann. 1. Des 09 kjøpte jeg en Ford Mondeo 05-modell hos en Ford-forhandler. Den siste måneden har jeg hørt en ekkel lyd når jeg har bremset, og det har hørt ut som "metall mot metall". Fikk en bekjent av meg som er mekaniker til å sjekke opp i dette, og han kunne konkludere med at bremseklossene var fullstendig nedslitt, og at også bremseskivene var blitt påvirket i negativ forstand. Med kjøpet fikk jeg 3 mnd garanti. Enkelte påstår at nevnte feil er en slitedel og at den ikke skal omfattes av garantien. Dessuten har Ford garantert meg at de har gått igjennom bilen før salg og at alt skulle være i stand osv. Hva mener dere? Selv synes jeg jo at jeg burde ha rett på å få bremsene fikset, da det ikke engang er gått 2 mnd siden jeg kjøpte bilen. Mvh
  4. I forbindelse med at jeg nettopp er blitt far, er jeg blitt nødt til å bytte ut min sedan BMW med en stasjonsvogn. I den forbindelse har jeg sett meg ut to stasjonsvogner hos merkeforhandler. En Audi A4 1.6 2005-mod http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18296060 og en Ford Mondeo 1,8 2005-mod http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19655456 Prisene jeg er blitt tilbudt er kr 175000 (registrering inkludert) for Mondeoen og kr 184000 (registrering inkludert) for Audien. Utseendemessig er det ingen tvil om at jeg liker Audien best. Dessuten ser jeg for meg at den er mer attraktiv på markedet om noen år når jeg evt. skal selge den. Ulempene er at jeg har hørt deler til Audi er generelt dyrere enn deler til andre biler. Stemmer dette? Kjøremessig var Mondeoen best. Forden var meget god å kjøre, og uten tvil bedre enn Audien. Ulempen med Mondeoen er at jeg oppdaget en liten flekk på ca 2x2cm hvor lakken var flasset av. Dette var nederst på støtfangeren bak. Burde jeg kunne kreve dette utbedret i prisen? Dessuten merket jeg en meget svak risting i Audien når jeg jeg "presset" den i 100 på motorveien. Selgeren kunne ikke forstå hva dette kunne være, og mente uansett bilen skulle være i tipp topp stand. Er det noen som har noen anelse om hva det kan være? Setter pris på innvendinger fra dere "bilkyndige". Mvh
  5. Heisann. Har fått et problem med et låseboltsett jeg kjøpte for 2 måneder siden. Dette er låseboltsettet med varenavn: "Låsebolte sæt 19 mm" fra koed.no med totalt 4 stk låseboltmuttere; 1 til hvert dekk. https://www.koed.no/2.2.asp?billede=1445_1_15345.jpg&id=15345&nr=1 Jeg monterte en stk låsemutter på hvert av mine sommerdekk da jeg mottok varene mine i slutten av August 08. Problemet dukket opp da jeg på Søndag skulle skifte om til vinterdekk. Jeg fikk skiftet om 2 vinterdekk på bilens venstre side, men da jeg skulle begynne på høyre satt låsebolten veldig godt fast. Anstrengelsene jeg hadde for å prøve å løsne låsebolten førte til at sporene (de 4 uthevede "prikkene") i metallet i låseboltadapteren bøyde seg. Selve låsebolten på det nevnte dekket mottok også såpass juling at det de 4 hullene i bolten som skal passe til låseboltadapteren, utvidet seg og nå er umulig å skru opp, selv med en flunkende ny "frisk" låseboltadapter. Jeg får nå ikke skrudd opp låsebolten på noen av dekkene mine, da låseboltadapteren er ubrukelig. 3 av boltene kan imidlertidig åpnes med en ny adapter som fungerer. Den siste låseboltmutteren som er blitt ødelagt må jeg vel få noen til løsne med hardere skyts. Problemet er at jeg nå sitter igjen med en BMW med vinterdekk på venstre side og sommerdekk på høyre. Noen som har noen forslag til hva som kan gjøres? Jeg har gått igjennom koed for å få de til åsende meg ny låseboltadapter, men det fikser isåfall kun problemet med 3 av dekkene mine (da den siste mutteren er ferdig i bransjen) Problemet er også at det ofte tar 1 uke+ å få sendt varene fra koed. Noen som vet om noen forhandlere som kan selge samme type låseboltsett? Har vært hos div. bilforhandlere, deriblant BMW for å høre om de har denne typen låseboltsett, noe de ikke har. Så sitter litt med kuken i postkassa ettersom jeg ikke kjøpte det originale BMW Låseboltsettet, men SCC-settet. Fins det noen amatørsikker metode å borre opp boltene på? Mvh
  6. Tusen takk for befriende svar! ;) Ser forresten at noen av baklyktene selges med og uten såkalt "check control". Hva er det og hvor nødvendig er det?
  7. Har lett litt rundt på forumet og internett for å finne ok priser på hvite blinklys til min BMW 318i 1997 Sedan. Det jeg har sett på nettbutikken til koed.no virker svært bra, men problemet er som følger; 1) Jeg ønsker å kjøpe baklyktsett med hvit blink, men på koed.no ser jeg ikke noensted at det står at de passer til Sedan. Det står jo forøvrig at de passer til alle andre modeller. Kan det da stemme at baklyktssettet til coupe passer til sedan? Se link: https://www.koed.no/2.1.1.asp?bokstype=1&kattype=e36&boksid=4278&soegeord= (jeg syns forøvrig det er en gjenganger på koed.no sin nettbutikk at det ikke står at noen av delene passer især til Sedan, men til "alle coupet" og "alle limousine") 2) Hvordan er prisforskjellen på koed.no og gsbildeler.no? Jeg har såvidt vært innom gsbildeler.no, men det lille jeg har sett har bare skremt meg bort. Dette gjelder både priser, og det jeg syns er et rotete oppsett av nettbutikken. 3) Trenger jeg å kjøpe hele lyktesettet (lykt, deksel etc) eller er det noen som selger kun deksel for å få hvite blinklys? 4) Jeg har forstått det slik at når det kommer til bak-blinklyset, må jeg også bytte ut lyktene (dekselet) Gjelder dette også for blinklyset foran, eller kan jeg bytte kun blinklyset? Jeg har en god del (tåkelyktesett, lakk, viskerblad, matter etc) jeg skal handle i samme slengen, så jeg ønsker helst å bestille fra koed.no, da de fremstår som billigst i de fleste trådene på dette forumet. Men jeg tar gjerne imot anbefalinger fra dere dersom dere har noen meninger om dette. På forhånd takk for all hjelp, Mvh
  8. Fikk svar på alt jeg trengte gjennom posten din, Technobreath, og jeg erkjenner deg all ære og honnør som kan! :worshipbm:
  9. Jeg begir meg kanskje ut på farlig vann ved å lage nok en tråd om et emne som allerede har mer enn nok forumplass, men jeg følte ikke jeg ble klok nok av den informasjonen jeg fikk fra de allerede eksisterende trådene til å begi meg ut på "operasjon rust-fjern" på egen hånd. Jeg har følgende rustbobler\-flekker på min BMW 318, 97-modell: http://bildr.no/view/233528 http://bildr.no/view/233529 http://bildr.no/view/233530 Pappa anbefaler meg å kjøpe våtpussepapir med forskjellig grovhetsgrad, pusse vekk rustboblene, og tette over med sparkel for metall fra biltema. Deretter skal jeg spraye over med lakk i bilens farge. Han syns jeg like gjerne kan kjøpe lakk fra en typ billigere butikk som Bilextra, fremfor å kjøpe fra karosseri-\merkeverksted. Hva synes ekspertene her inne om dette forslaget? Hva syns dere om sparkelen fra Biltema? Er den av for dårlig kvalitet til å kunne brukes til dette formålet? Vil den reagere med lakken? Hvor bør jeg handle lakken fra? Dessuten; er det noen som vet navnet eller fargekoden på lakkfargen som er på min BMW? (slik den fremstår på bildet) På forhånd takk for tips og råd, Mvh;
  10. Kommeer fortolling eller andre avgifter i tillegg dersom jeg bestiller fra koed.dk? Syns prisene var latterlig lave.
  11. Lurer på å kjøpe en sånn M3 bilmatte (tror det er det det er, har egentlig ikke peiling. Men det er en matte i tøystoff som er enkel å støvsuge og med en liten M-logo på) Kor kan eg få kjøpt dette? Noen selger brukt? Har også prøvd google, uten hell, men visste dog ikke helt ka eg skulle søke etter. Mvh
  12. Har lest litt om ozonbehandling på tidligere poster, men får ikke helt oversikten over hva det er. Tar ozonbehandling knekken på f.x melkelukt som har satt seg i trekket? Hvem utfører ozonbehandling? Vet dere om noen i Agder som utfører ozonbehandling? Andre metoder enn eddiktrikset o.l som kan få ut sur melkestank? (eddiktrikset funket ei) Mvh
  13. Vurderer å kjøpe disse brukte felgene til min BMW: http://i207.photobucket.com/albums/bb151/Letigr3/DSC00057.jpg Dekket er nokså slitt, men holder nok noen sesonger til. http://i207.photobucket.com/albums/bb151/Letigr3/DSC00060.jpg Dimensjonenen er 255 \ 35 \ 18 Hva ville dere gitt for disse felgene? En kamerat anslo 5000-6000kr. Mvh
  14. Noen anbefalinger til hvor jeg kan få utført oljeskift? Ettersom jeg har ca 0 kunnskap om bil er det utelukket å gjøre dette selv. Kan jeg gjøre dette på bensinstasjon \ merkeverksed \ .. ? Hvor mye koster dette som regel? Noe mer enn oljeskift jeg burde få utført i samme slengen? Mvh
  15. Heisann. Da jeg kjøpte bilen min, en BMW 318 97-modell, ble jeg opplyst om at bremseskivene var skeive og jeg kunne merke det med LITT "risting" når jeg bremsa. Nå, 3 måneder senere merker jeg dette veldig godt, og bremsene tar dårligere enn tidligere (faktisk svært dårlig) I det siste har også en rød varsellampe begynt å lyse, og utifra instruksjonsboka har forstått at det var bremseklossene som var slitte. Etter at en ung mekanikervenn av meg tok en titt på bremseklossene konkluderte han med at de IKKe var så slitte, og at jeg fint kunne kjøre litt til på de. Anyways, her er litt spørsmål, og jeg håper dere kan bidra med deres ekspertise: :phatyo 1. Bør jeg bytte BÅDE bremseskiver og bremseklosser når jeg først er i gang? Eller kan jeg la klossene stå? 2. Min unge mekanikervenn har en venn som sa han kunne reparere bilen for meg, og han skal vel selvfølgelig ha litt for det, vet bare ikke hvor mye ennå. Hvor mye ville det vært rimelig å gitt for tjenesten? 3. Bør jeg ta med bilen på et verksted eller la "kameraten av kameraten" min gjøre det? Tenker da på garantier og sikkerhet osv. 4. Bør jeg kjøpe inn deler selv, f.x på bilextra? Mvh
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår