Gå til innhold

Prosjekt "motoroverhaling" - GTi 16v.

Ranger emnet


Kosesau

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en GTI 16v PL motor med kasse og ledningsnett. Motoren skal småoverhales og til slutt erstatte dagens RP monojet motor på 90 sprettene hester.

 

Bilder vil komme titt og ofte, sålangt det er noke å vise:)

 

Trenger pointers på ka som kan være lurt å få gjort med en motor som begynner å bli sliten når den først står ute på ett motorstativ! Motoren blir stående på stativ til den er strøken og feilfri :)

 

Bilen, en GT, 91-mod.

n649320341_1933380_1823.jpg

 

Motoren såg jævlig ut når eg henta den, full av olje, fett og dritt. Den skal ha over 200tusen km på veiva, men med litt vedlikehold går den forhåpentligvis 200tusen til.

 

Motoren skal vist bruke litt olje, betyr vell att ventiltettningene på byttes. Får prøve å ta det sjøl, er ikkje heilt blank men har aldri gjort særlig inngrep i toppen før :drive2

 

 

Tok motoren på motorstativ idag og fekk vaska den godt. Gjorde det hardt og brutalt å kjørte på med avfetting, høytrykkspyler og ei runde med trykkluft. Kom seg! :)

 

HJELP! LEDNINGSNETT!!

Er ledningsnettet så jævlig å koble opp som det ser ut som?

Har ledningsnett fram til sikringsboks(med hjerne og alt småsnacks), er eg fuckt eller er det nok for å få motoren til å snurre?

 

golf1ic6.jpg

 

golf2tb9.jpg

 

Halvgiveren henger å slenger litt, satser på att den fungerer fordiom:

golf3ei1.jpg

 

golf4sf1.jpg

 

Ledningsnettet og girkasse(5-girs, 2Y-kasse):

golf6wa7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur eg trenger det.

 

Lurer på å ta en skikkelig overhaling av toppen. :helpme:

 

Noken som veit kor stor operasjon det er fra en skala på 1/10 å bytte ventiltettninger, evt andre ting som bør tas i samme slengen? Som sagt - aldri skrudd ei skrue i toppen før, kun snoka :)

 

Stiller noken med en "step-by-step-guide" så stiller eg med bilder undervegs. Har Haynesboka, hjelper litt men er på svensk - teknisk svensk er helvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med akkurat det samme, bare med KR motoren. Kan være smart å skifte ventil styringer hvis disse er slitt, pluss pusse ventiler og frese ventilsete, i tillegg til en plansliping

 

Selvom jeg er mekaniker så setter jeg denne jobber bort da jeg ikke orker å stå å knote i flere dager med å få dette fikset. men alt er mulig å gjøre selv så lenge man gidder:p

 

Den kontakten du snakker om er ganske viktig ja da det er hallgiveren. fåes kun sammen med hele rotoren. Fåes kjøpt fra usa for en 150$ min er også helt løs;)

 

 

Er smart å sjekke blokka også. oljeforbruk kan bety stempelringer også. burde sjekke rådelagrene også

 

Men lykke til og det er bare å slenge ut bilder. morsomt å følge med når jeg holder på med det samme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

 

Tatt av toppen, såg heilt jævlig ut både på stempel og ventiler. Men etter å ha vaska og gnikka litt såg vertfall blokka og stemplene ut til å være rimelig fine, ventilene ser heller ikkje gale ut - men er litt fastbrent smuss og dritt.

 

Kjem en liten bildeupdate, vist noken ser noke BAD så skrik ut! :)

 

Med engang vi tok av toppen, baad:

blokkskitten.jpg

 

Etter en kjapp tørk og litt gnikking, mykje bedre, og bedre skal det bli, skal skinne til slutt! :)

blokkrein.jpg

 

Samme med ventilene, fulle av .. oljedrit, satser på att dei og blir blir bedre med en liten skrubb.

ventilerskitten.jpg

 

ventilerskitten2.jpg

 

Kammene såg fine ut:

kammer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

 

Da er kammene og ventilløfterene ute. Har fått tatt av siste hjulet på reg. reima og fått av dekselene der. Så no er det klart for å skifte litt ringer på hjul-sida av blokka.

 

Før eg får gjort meir med toppen må eg få tak i ett slags spesialverktøy for å få ut resten og komme til ventiltettningene. Prøver å få bytta dei i helga om eg får tak i. Har ikkje hastverk men greit å få toppen sammen igjen :)

 

Bilder fra dagens økt:

 

Ventilløftere, bruer og kammer:

innmat.jpg

 

Toppen:

toppen.jpg

 

 

Fått av resten på blokka, tydelig pakninger som må byttes bak her:

skittenside.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er ventilfjørene ute på innsugs-sida og nye ventiltettninger bestilt. Fekk lånt meg ett spesialverktøy fra Møller. Ett stag som eg skrur fast på toppen, og bruker ei stang med ein pipelignende-sak på til å presse ned. La noke under ventilene for att dei skulle holde seg lukka så eg kunne få pilla ut låsingane.

 

Problemet er att ventilane på eksos-sida er skråstilte, så vist eg legger noke under vil det enten kunne føre til att eg bøyer ventilene - eller att det bare sklir vekk. Noken som har tips til ett hobbymekk som funker? Biltema osv er jo såklart stengt.

 

Bilder og litt meir detaljert oppdatering kjem når eg får begynt på eksos-sida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppdatering:

 

Pga både lite tid og motivasjon ga eg eigentlig faen i heile motoren en stund, begynner å stusse over om det er for mykje jobb med ledningsnettet når motoren er ferdig. Men for seint no, kan ikkje stå halvferdig.

 

Trenger litt tips og pointers, har aldri gjort noke lignande før:)

 

Korleis er det f.eks å legge ventilene i whitesprit over natta for å få dei reine, og pusse med smått sandpapir for å få av sot?

 

Toppen er vertfall renska.

 

Gamle tetningene som fortsatt står i toppen:

Ventiltetning.jpg

.... korleis får eg ut dei her?

 

Ventilsetene, ser ok ut?

ventilseter.jpg

 

Lina opp det som stod i toppen:

innholdtoppen.jpg

 

Ventilene, ser ok ut?

ventiler.jpg

 

 

Neste steg:

Få ut gamle tetningene, få vaska toppen rein, montert sammen igjen, og planslipe. Så begynne på blokka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår