Gå til innhold

Startproblemer Toyota Corolla

Ranger emnet


Dodgy

Anbefalte innlegg

Problem

Bilen starter ikke når det har vært fuktig om natten, ikke regn, men sånn fuktighet som legger seg i gresset på morgenen. Bilen startet ofte senere på dagen når denne fuktigheten (i gresset)hadde forsvunnet. Problemet ble verre og verre for hver dag, altså jeg måtte la startmotoren gå veldig lenge for å få start på bilen. Nå er det blitt så ille at bilen må taues i gang uansett når på døgnet, men om bilen først har vært i gang så kan den startes igjen. Så lenge den ikke står over natten.

 

Tiltak som jeg allerede har prøvd

Nye plugger

Nye pluggledninger

Nytt fordelerlokk

Kondensfjerner i bensinen

Batteriet er forholdsvis nytt (tror ikke dette er problemet).

 

Hva skal jeg gjøre?

Har lest litt på forumet og funnet noen ting jeg kanskje kan prøve, men problemet er at jeg ikke har så alt for mye peiling på bil. Klarer å få til det meste, men har ikke noen erfaring fra før.

Kan noe av dette jeg har lest funke:

- Coil?

- Rotor?

- Temp føler?

- Luftfilter?

- Tenningsproblemer (justeringer)?

 

Disse tingene kan jeg ingenting om. Hvordan kan jeg sjekke dette? Er det vanskelig?

 

Bilen

Toyota Corolla

1986

1,3l

2E motor Ikke min motor, men en helt lik fra Google

 

Takker for all hjelp jeg kan få, som dere skjønner har jeg ikke allverdens peiling på bil, men skulle så gjerne fikset dette problemet uten å måtte levere bilen på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er en 2e motor du har og ikke en 2a, så har du tenningsmodul,fordeler og coil i samme boksen.alt sitter under det firkanta fordelerlokket. For meg høres det ut som at det har kommet fuktighet inni denne boksen, og at du kanskje bør prøve å bytte den... ellers er jo pluggkabler også et tips.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Kjøpte noen plugger på biltema i forrige uke, garantert ikke beste kvalitet. Men jeg tror ikke det er pluggene som er problemet, for startproblemene var akkurat likt både før og etter jeg skiftet plugger, og de gamle som stod i hadde vært der noen år.

 

Om jeg forstod "JChE" riktig så mener du at jeg burde skifte pluggledninger og fordelerlokk? Tror kanskje jeg skrev det litt uydelig, beklager det, men det har jeg allerede byttet ut. Startproblemene er de samme.

 

Er det en mulighet å tørke inni fordelerlokket på morgenkvisten når den ikke starter? Bare i tilfelle det kommer fuktighet inn i det helt nye lokket? Om det funker, og bilen starter lett da, er det vel bare å finne noe å tette med så det ikke kommer fuktighet inni?

 

En annen ting som kan nevnes på problemet er at når jeg har kjørt startmotoren lenge, lukter det veldig bensin. Regner med at det er fordi motoren blir druknet fordi det ikke antenner, men tenkte jeg kunne nevne det i tilfelle det har noe med problemet å gjøre.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRor fortsatt på plugger jeg, men som sagt den choke kompensatoren på de motorene er no drit.

Den kan justeres men behøver ikke bli bra. Husker ikke hvordan den skulle justeres, da må jeg se i verkstedhåndboka, men det er en prosedyre som må følges der. Blir den byttet må den også justeres opp, dette må nesten gjøres på merkeverksted, da jeg tviler på om noen andre får det til, er øeit nok med riktig literatur. Den saken jeg snakker om er en sylinderformet dings som sitter på høyre side av forgasserern, litt langt ned, 10-15cm lang eller noe. Går et par vannslanger inn på den også. Du ser den hvis du glaner. Hvis du ikke får start, men absolutt skulle hatt den igang, gjør følgende: Ta av lokket på luftfilter boksen og ta ut filteret. Få en til å dytte vekk det skyve spjeldet som er nede i forgasseren med en skrutrekker. Sitt inni og kinn med full gass, og den starter antagelig. Har også god erfaring med en "vannkur" på disse her. Av med luftfilteret, rus opp til 4-5 tusen omdr, ta en flaske med en halvliter vann som du heller saaaakte ned i gasseren. Det renser opp mye på de her, gøler og høres ut som den skal drukne, men hold turtallet høyt, ikke hell i for mye, så gurgler den det i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og nei, jeg tenkte ikke på fordelerlokket, men tenningsmodulen og coilen som sitter inni selve fordeleren, under rotoren. Men den choke-greia høres mer aktuelt ut. Jeg har ikke vært borti disse motorene så mye, jeghadde 4a-motor i min...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at folk hjelper.

Har ikke fått tid til å gjøre så mye med bilen i det siste, har tatt bussen til og fra skolen (argh!). Var fint vær en dag da så da fikk jeg start på bilen igjen, uten å taue den :D. Da kjørte jeg og renset luftfilteret litt.

En ting jeg la merke til da jeg tittet litt under panseret var en ledning som ikke var festet noe sted. Skal se om jeg får festet den et sted i morgen, tror det bare er en minus ledning som må festes i metal et sted. Den kan jo ha noe med problemet mitt å gjøre for alt jeg vet. Tok et bilde av den jeg, fint om noen sier hva den er til og hvor den festes.

22DSC_0823.jpg?t=1223489999

 

Høres helt absurd ut å helle vann i forgasseren spør du meg, men jeg ikke mye peiling da. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få skiftet coilen din. disse er svake,oppstår lett mikroskopiske sprekker i disse.dermed blir plaget når det er fuktig.dette er et velkjent problem på flere toyotaer.

 

Takker!

Jeg glimter til med min mangel på skru-erfaring igjen og lurer på:

Er det lett? (Klarer jeg det med kun logisk sans, av med gamle, på med ny. Eller er det en verkstedsak?)

Er det dyrt?

Har de det på biltema?

 

Takker for kjapt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Bilen er et synkende skip, det er det ikke tvil om. Har ingen forhåpninger om å komme gjennom neste EU (halvannet år til). Nå handler det bare om å holde den gående til da.

 

Nå som det alltid er varmt og tørt i været så starter den alltid (med en del smell og mye vibrasjoner i hele bilen). Om det skulle være problemer er det bare å fyre på med litt startgass "intravenøst" i en vakumslange så er min rolla-rocket klar for nye eventyr.

 

Men, når feilene først begynner å komme så dukker det opp nye hver dag.

 

Det nye problemet nå er:

 

...at bilen nå går på 3 stempler når den startes. Når bilen har blitt skikkelig varm virker det som om den går på 2 stempler... Konge det, men sliter litt med å komme opp de undersjøiske tunellene her på vestlandet for tiden :D. Jeg nekter å tro at dette er helt bra for bilen om den skal holde i halvannet år til. Hver måned bilen funker teller før jeg (som fattig student) må gå over til kollektivtransport /grøsss.

 

Har nytt fordelerlokk, nye pluggledninger og plugger. Har funnet ut hvilke stempel som ikke slår når jeg akkurat har startet bilen. Pluggen på denne gir gnist. Er forresten jævlig lei av å få støt nå, det er MYE overledning å drit nedi der. Gidder ikke ha fingrene i nærheten av motorrommet når motoren er i gang, og jeg begynner å gå tom for venner å lure til å gjøre det for meg :P.

 

Noen som vet billige enkle måter å fikse dette på? Tenk... du kan gi en corolla mange lykkelige måneder i slutten av dens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår