Gå til innhold

Termostattrøbbel??

Ranger emnet


Granada Håkon

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Lurer på om jeg har tull med termostaten.

 

Tempmåleren går opp til ca 90gr når bilen står på tomgang. men når jeg begynner å kjøre begynner den å falle etter en stund.

Den faller da til ca halveis, eller nesten helt ned.

 

Det er bare på flater og nedoverbakker den daler og stiger igjen om jeg belaster den litt i en oppoverbakke.

Varmluft kommer det forresten hele tiden, så det virker litt rart synes jeg.

 

Lurer også på HVOR termostaten er. har sett litt frammi der i dag, men det er så moderne frammi der at jeg henger ikke helt med.:drunk:

 

Kanskje noen kan forklare meg hvordan i huleste man stramme "viftereima" også? er det noe med det løpehjulet og en stor umbraco???

Ting var litt lettere med granadan og Audi 80n... ;)

 

er forresten en 95mod 2,6 ABC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva feilen helst er, men hadde akkurat samme problemet på 2,3'n fra '93. Jeg solgte den før det ble sjekket nærmere, så fant aldri helt ut hva det var. MEN, det jeg vet, er at termostaten på disse(i alle fall på min 2,8 AAH) ligger bak registerreima og multireima(viftereima). Derfor byttes ofte denne, sammen med vannpumpa(som også ligger bak der), i sammenheng med et reg.reim-bytte. Når det gjelder stramming av den såkalte multireima, regner jeg med at den har automatisk stramming. Det vil si at reima bare er innom et hjul med kraftig fjærspenn som holder den stram til enhver tid. Multireima på disse drar vel ikke rundt noen vifte® i det hele tatt, men det er heller 1 eller 2 termostatstyrte elektriske vifter(ingen slurevifte e.l.). Får du skriking fra "viftereima", er det bare å bytte multireima og evt. ferdige løpehjul. Ellers kan du jo også få uling fra reg.reima, men det kan vel komme av litt for stram reim(?)... Håper noe var til nytte:)

'91 Audi 100 2,8E Quattro Sedan (C4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problem på min 2.6ABC 95' A6.

Etter en kjøretur til Göteborg i dag, så peip varsellampen for temp og bilen var nesten tom for vann!

Virker som den hadde kokt bort, mulig pga dårlig sirkulasjon?

Helte på vann, luftet, og kjørte hjem, og da var det noe som manglet.

Rart!

 

Mistenker også at det er dårlig vannpump og termostaten som er gåen.

Men jeg får ikke så verst liter på mila, så jeg er litt usikker.

Tur-retur göteborg i 90 på vanlig og 115 på motorvei resulterte i 0,9L.

På Bimmeren min når termostaten var ødelagt, dro den godt over 2L..

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her hadde det skjedd mye .. :)

 

Først: tror kanskje jeg har uttrykt meg litt klomsete...

Tempen går ikke OVER 90, men holder seg på 90 ved tomgang og ved belastning. problemer er at den faller ned når motoren går ubelastet.

Men jeg begynner å tro at det kan være noe med tempgiveren eller noe. For det kommer god og varm luft selv om tempen faller langt ned.

 

Quattrodriver:

Takk for info :)

Jeg har ikke hyling i reima da, bare lurte på hvordan det virket i.o.m at jeg må av med den for å komme til termostaten.

Er det så ille å komme til blir nok termostaten stående til regreimen skal byttes.. :)

Stemmer bra at jeg har 2 el.vifter ja...

All info er til nytte. Takk :)

 

Hitman:

Det krymper heldigvis ikke vann til meg da.

Var en tanke som slo meg at det kunne være luft i systemet, men har luftet og luftet uten at det gjør saken bedre.

 

Sikker på at du ikke har lekasje?

 

 

Er det noen som vet hvor tempføleren står på 2,6?

Er det en til måler og en til motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en tempføler nederst på radiator (sjåførside)

Og en i bakkant av motor (pass.side)

Tror det er den i bakkant av motor som gir signal til måler

 

Ok. takker for det. Den på radiator er vel til vifta sikkert.

 

Feilen er forresten midlertidig fikset.

Den provisoriske reperasjonen ble gratis pga at jeg likevell trengte en grandiosa.

Pizzan er fortært og esken er brettet ut og plassert slik at den dekker nesten halve radiatoren.. :) :)

 

Nå ligger måleren pent en nålbredde under 90.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår