Gå til innhold

Slaraffenmann

Bruker
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Slaraffenmann

  • Bursdag 10/11/1979

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

Slaraffenmann's Achievements

  1. Da har bilen begynt å skape seg igjen.. Begynte med varsel om dårlig batteri.. Dette forsvant av seg selv.. Så plutselig en dag under kjøring får jeg beskjed om at det kreves service på el-system. Esp og servostyring kobler ut i 80kmt. Herlig.. Men greit nok.. Svar fra volvo er at dette trolig er en dynamofeil.. Ikke helt uvanlig visstnok. Lover jo bra at dynamoene ryker før bilen er kjørt 70.000. :-s Så er spørsmålet. Får man tak i løse børster til disse? Er jo mest sansynlig disse som er ferdig, så det frister jo ikke veldig å betale 3-5000 for ny dynamo. Merkeverksted skulle ha et sted mellom 6 og 10.000 for å bytte. Får tak i dynamo til rundt 3500 hos mekonomen. Grei sak å bytte selv? Eller er det diverse computere og greier som må resettes og installeres osv? Har for øvrig byttet dynamoer/børster osv på mange eldre biler, så jeg er ikke helt grønn.. Men akkurat på nyere volvo er det litt tynt med kunnskap. :-) Hjelp! ???
  2. Da var begge lager foran byttet. Ingen stor sak å få dette til. Eneste var at jeg måtte få lånt meg en muttertrekker for å få løs bolten som fester spindelen i demperen. Haynesboken er grei å ha, men hopp over punktet med demontering av abs-føler. Helt unødvendig. Å presse inn nytt lager gikk greit. Brukte noe flattjern i riktig tykkelse for å støtte opp ytre lagerbane, mens jeg presset spindelen ned på lageret.
  3. Hehe. Jeg skjønner. Kraftig presse har jeg tilgang på, så å få det gamle lageret ut bør vel kunne gå greit. Det som bekymrer meg er saken som brukes til mothold når spindelen skal presses ned på det nye lageret. Alternative løsninger her? Mulig jeg får Volvogutta til å ta seg av dette. Eller kanskje jeg skal ta meg en økt med litt flattjern og vinkelsliperen. Det man ikke har, kan man jo lage til en gang for alle. Lukter Ford lang vei av dette lageret..;-)
  4. Slaraffenmann

    Hjullager.

    Noen som har prøvd seg på bytte av hjullager foran på v50? Det trengs presse før å få lageret ut, og en spesialsak for å montere det nye i følge haynes. Men det må da være mulig å klare dette uten spesial-Volvo-verktøy vel? Noen som har gode tips før jeg går i gang?
  5. Beklager at jeg har vært litt dårlig på å svare her... Jeg skal se om jeg får gjort klar bilen til framvisning i begynnelsen av uken nå. Har vært mye jobbing i det siste, så jeg har ikke fått ofret en tanke på bilen. Tar kontakt med den som har meldt sin interesse så snart bilen er klar for visning. Skal se om jeg får lagt ut noen bilder også.
  6. Jeg har noen travle dager forran meg nå, men rett over helgen skal jeg klare å få til noe. :-) Må bare få avklart litt jobbting. Men jeg tror mandag eller onsdag skal passe bra. Send meg en mail med telefonnummer så skal jeg ta kontakt (om det ikke er du som alt har gjort det).
  7. Har en audi 100 2,0e STV som skal bort grunnet kjøp av nyere bil. Bilen ser ikke mye bra ut, så jeg ser for meg at dette er en bil som passer best som delebil eller som arbeids/vinterbil frem til neste eu-kontroll. Er godkjent frem til seinsommeren 2010. Bilen er rød... eller var rød.. Mer rosa nå i grunn.. :-) Det er ganske mye rust på et par av dørene samt bakluke. Ellers litt på hjulbuer. Bilen er gått 270.000 men motoren har ikke gått mer enn ca 145000. Har ikke nøyaktig km forran meg nå, men jeg tror ikke jeg skal være langt unna. Motoren går fint, men kan fuske litt mandag morgen etter å ha stått i ro en kald helg. Antar en runde med nye plugger, luftfilter osv kan ordne dette. Ikke noe oljeforbruk å snakke om. Glasset på ene tåkelyset forran er knust, soltakmekanismen har tatt kveld og speedometeret lever sitt eget liv. Eksosanlegget er litt skranglete grunnet et par dårlige fester. Bør la seg reparere ganske greit. Kjølevannet må etterfylles en gang i blant. Ingen tegn på at det er toppakning som er dårlig, så jeg tror det er en lekkasje på en av kjølevannslangene. Termostaten ser ut til å være klar for utskifting.(kjapp operasjon på denne motoren). Til tross for dette så har det vært lite trøbbel med bilen. Jeg kjører den nærmere 7 mil til og fra jobb hver dag. Har gjort dette de siste to årene og kommer til å fortsette med dette et par uker til nyebilen er på plass. Clutch ble byttet for ca 20.000 km siden. Bremsecalippere ble overhalt til forrige eu-kontroll, og håndbrekkwire skiftet. Dempere forran er ca 3 år gamle. Hjullager og bremseskiver bak er ca ett år gamle. Ett drivledd ble byttet i fjor. Sorte seter i stoff som er hentet fra samme bil som motoren. Ikke vært i bruk mer enn ca 145000km altså. Ser ganske bra ut i motsetning til resten av bilen. ;-) Trenger du en bil for et års tid, og har du tommeltotten på riktig sted så er det en helt grei bruksbil. 7000,- ferdig prutet. Bilen står ved frekhaug utenfor Bergen, men kan vises i Bergen sentrum i ukedagene. Kontakt meg på krheldal(a)hotmail,com for spørsmål. Sjekker denne tråden også, men sikkert ikke så ofte.
  8. Hva var problemet med biltema katalysatoren?
  9. Hadde nøyaktig samme problem på min. Det hjalp å bytte termostat. Nå har jeg er 2 liter, så der er det en rimelig kjapp operasjon å bytte termostat. På din er det vel et lite helvete.. :-( Som tidligere nevnt så ligger den bak registerreim og hele den leksen der....
  10. Da er jobben gjort. Var i grunnen en smal sak. 6 mutre som må løsnes for å få av stabstaget. 4 på bøylene forran og en på hver av bærearmene. Det skal nevnes at de på bærearmene satt noe vanvittig godt fast. Trykkluft kunne vært greit denne gangen også. ;-) Så var det å ta av gamle foringer, på med nye og få alt på plass igjen. Litt styr å få ting på plass, men med litt banning så gikk det greit. Jekkestropp kan komme godt med. Men jeg fikk det til uten.
  11. Har fått meg en merknad på eu-kontrollen. (Audi 100 C4 FWD) Stabstagsforinger på begge sider. Hvordan bytter man disse på enklest mulig måte? Må man av med fjærbeinet for å få nok bevegelse i bærearmen til å kunne dra ut stabstaget? Har hatt løs de to fremre festene (u-festene) en gang tidligere og husker at det er lite flexible greier dette. Vet også at det er noe triks med en monteringshylse og noe greier. Kan noen fortelle mer om dette? Sier ja takk til en kjapp forklaring på hvordan jeg bytter disse foringene. På forhånd takk!
  12. Da er jobben gjort. Var en del rust på ene stempelet så det spørs om det vil holde tett. Fikk pusset rusten vekk, men der er igjen et lite nedsenk i stempelet. Håper det holder tett likevel. Ellers må jeg si at det var en helt grei jobb dette. Demonterte også håndbrekkmekanismen og byttet pakninger her. At haynes mener det ikke er mulig å gjøre har jeg liten forståelse for. Rep.sett fikk jeg for øvrig kjøpt på mekonomen. Så i morgen blir det nok montering og testing. Krysser fingrene for at alt er tett. Men frykter at jeg må kjøpe nye calipere. Bør vel bytte begge i så fall.
  13. Driver å renoverer caliperne på gamle audien min. (92 modell 2,0e). Har nå demontert begge caliperene sånn halvveis (tatt ut stempelet). Spørsmålet er da hva som er vanlig når man skrur ut disse stemplene. Antar at det skal stå innvendige gjenger igjen inne i selve stempelet. Det gjorde det på caliper nr.1. På den andre løsnet på en måte hele innmaten i stempelet. Altså den "hylsen" som gjengene sitter på. Hylsen ble stående igjen inne på gjengetappen som sitter fast i bunn av cylinderen på selve caliperern. Ser ikke ut til å noe er ødelagt eller noe sånt. Ser ut til å være mulig å bare presse hylsen med gjenger tilbake inn i stempelet. Skal denne delen være løs? Er det vanlig å ta denne løs og rengjøre ved renovering av calipere? Ellers lurer jeg på om jeg skal demontere det som har med håndbrekket å gjøre også. På den ene har jeg ikke noe valg.Er den som er sakens kjerne. Sitter dønn fast. Men skal jeg gidde å demontere og bytte pakninger på den andre caliperen også når jeg først har det fra hverandre? Denne fungerer helt fint, men måtte uansett demonteres for å få ny støvbeskytter på stempelet. Har forstått det sånn at dette kan være vanskelig å få til. I følge haynes så er det ikke mulig i det hele tatt, men vet at det er feil. Jeg får demontere den som ikke virker så får jeg ta en ny vurdering etter jeg vet hvor lett eller vanskelig dette er. Ellers noen tips?
  14. Vel.. Umulig uten presse er det ikke. Jeg fikk det til med en liten sleggehammer og MYE tolmodighet. Men jeg kommer ikke til å gjøre det flere ganger. Ville skrudd ned fjærbeinet selv, og så fått det levert inn til noen med presse. Sist jeg gjorde det tok ikke verkstedet penger for det i det hele tatt. Fort gjort.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår