Gå til innhold

Eldre bak rattet (Kanskje vi må få en ny lov i Norge?)

Ranger emnet


soNiXx

Anbefalte innlegg

Idag skulle jeg og en kompis kjøre ut fra ei gate, hvorav kryssende trafikk hadde vikeplikt for oss. Foran oss, kjørte en eldre dame med sin mann.

 

Kryssende biler stopper for henne, og viker - som man skal. Dama forstår ikke at hun skal kjøre, og vinker med henda til mannen bak rattet på bilen som stoppet, (en transit) og lurer på "Erre du driver med", på en litt rar måte..

 

vi står bak og gir et lite tut, og ler ganske godt for oss selv.

 

Mannen i transiten som stoppa for dama, gadd ikke stå og vente lenger (sikkert gått 30 sekunder), noe som er forståelig. Lang kø hadde nå blitt dannet bak mannen, dem også tutet veldig.

 

Idet transiten kjører, så gir dama no vaaaakent med gass ut i krysset (det den lille yarisen klarte)

 

Og hoppsann, så var en ulykke skjedd.

 

Synd for mannen, da han vil få "skylda" for dette på papiret, men vi andre vet jo det at problemet her lå jo i den gamle damas tanker. Hun kunne rett og slett ikke trafikkreglene, og hun forstod ikke skilt.

 

Han jeg satt på med spurte tilfeldigvis denne dama hva hun drev med, og hun ble rimelig forbanna. Hun stod på sitt, og sa det ene og det andre (ganske livlig dame)

 

Så sier kompisen min tilbake, at sånna som deg skulle ikke hatt lappen.

 

Her kommer poenget mitt:

 

Alt vi leser om i avisa omhandler ungdom som kjører fort og galt. Greit nok, det skjer. (er jo ingen secret, akkurat). Men mange kjører også pent og pyntelig.

 

Men hva med de ELDRE som kjører bil, og som ikke forstår hva skilt betyr?

 

Jeg har et forslag som jeg for guds skyld håper vil bli vedtatt i Norge.

 

ALLE (Uansett menn eller kvinner) PÅ OVER 60 ÅR, SKAL TA TEORIPRØVEN SAMT OPPKJØRING PÅ NYTT!

 

Samt pålagt teoriprøve annenhvert år etter dette igjen.

 

Stryker dem på teori eller oppkjøring, må dem ha nye kjøretimer hos kjøreskolene for og friske opp kjørekunnskapen.

 

For lets face it, det finnes veldig, veldig mange der ute idag langs veien som ikke skulle hatt lappen.

 

De tok lappen i en tid hvor oppkjøringen bestod av hvorav man klarte bakkestart, og det og bruke pedalene riktig. Gjerne ei flaske vin ble gitt til bilsakskyndig. Sånn var det før i tia! (Under hvalfangsten, sier vi.)

 

Er det noen her som er uenige med meg, så vil jeg jaggu vite hvorfor, og om noen her er enige, vil jeg også vite det.

 

Staten vil gi ungdom under en viss alder kjøreforbud i helger etter et visst tidspunkt - Da får dem pokker meg hamle opp med de eldre som har -37 på det ene øyet, og +56 på det andre, og er redde for og holde fartsgrenser og kjøre ut i kryss.

 

Slike ting skaper også uhell, men de er jo "Eldre", så da har dem mer rettigheter enn oss andre.

 

 

GODT EKSEMPEL:

 

- 04" VW Golf 5

x 98" Nissan N15 Almera

x 83" Audi 80 CL

x 89" VW Caravelle Coach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjører drosje 8 timer om dagen og blir fort noen timer før/etter jobb, og gamle folk er det værste jeg veit!

Ser mange personer hver dag som absolutt ikke skulle hatt lappen.

Jeg blir sinna når jeg ser hvordan mange kjører, og at det er umulig å være så teit!

Et eksempel som en mann på 90 år fortalte meg: det var ikke så mange år siden han mistet lappen, og tida før hen blei fratat førerkortet så kjørte han midt i veien fordi HAN SYNTES DET VAR SKUMMELT Å KJØRE SÅ NÆRME KANTEN.

En møtende bil anmeldte han, og politiet stoppet han... Han hadde alle papirene sine i orden, men som de sa, så hjelper ikke det når han ikke kan kjøre bil! :)

 

Jada.. Men 1 ting til: er ikke bare gamle som ikke kan kjøre bil..

3-armet rundkjøring hvor jeg enten kan ta til høyre eller kjøre 270grader og ta til venstre.

Jeg skal til høyre, og ligger først, til høyre for en ny lexus-SUV.

Jeg svinger til høyre, og han står på tuten... Jeg gir egentlig fint faan, og ser i speilet at han nærmest snur i rundkjøringa og kjører etter meg. Han skulle da samme vei som meg!

Hva i hælvete er galt med folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig. Jeg har vært i noen nesten-ulykker, og jeg kan med hånda på hjertet si at det alltid har involvert eldre mennesker som ikke følger vikeplikt/ser seg ordentlig om, etc.

 

Ofte må jeg bruke hornet, og det hender at jeg får litt dårlig samvittighet der jeg ser dem skvette til - skulle nesten tro de fikk hjerteattak der og da.

 

Likevel må vi huske at da de disse menneskene var unge var trafikkbildet helt annerledes, og... - Hva er det jeg sier? KAN MAN IKKE KJØRE, HOLD DEG UNNA VEIEN.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eheh.. jeg blir så forbanna når jeg med lastebil bremser opp ELLER må stoppe helt for idioter som ikke skjønner at jeg slepper dem ut i et kryss selv om jeg både vinker tuter og blinker med lysa de siste 50metera! til slutt gir jeg faen og gir på og bilen må bråbremse for å ikke treffe meg og titter på meg sjokkert!

 

En annen ting er også i en kryss.. hvis du står i et Tkryss og det kommer bil fra en av sidene dine, og skal inn samma vei som du kommer ut fra. så for helvete KJØR! ikke stå å glan i lufta! les trafikkbildet! du ser at bilen blinker og skal inn .

 

Folk bruker så unødvendig mye tid på ting! luker som jeg fint med lastebil kan snike meg inn i når det gjeldr rundkjøringer der sitter gamlinga med sin lille passat og ikke tør å kjøre ut! og når det først kjører ut har dem all verdens med tid!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15 minutter på samme dag over 2 km med rush trafikk forrigje uke opplevde jeg følgende

 

-Legger seg til Høyre ved venstre sving

-samme som over bare det er enda trangre så man MÅ på gulstripa for at bilene bak skal kunne passere på høyresiden din. Det er plass for at en trailer kommer i motgående kjøre felt selv om man står på gulstripa på den aktuelle plassen..

-Vikeplikt til høyre, greit nok man stopper til de som kommer fra høyre. MEN om det kommer trafikk mot deg i sammen veien du står i. da "opphever" de vikepikten din for han til høyre for deg (med mindre han skal ut i samme retning som deg)

-Stopper og tror at man har vikeplikt for de som kommer fra parkerings plass...

-3 armet rundkjøring med 2 filer inn/ut i hver arm. Jeg skal helt rundt/270 grader og legger meg til ventre inn. Han som skal 180 grader/rett frem legger seg til høyre. MEN når han som skal rett frem har kommet til 90 grader, tangerer han rundkjørings øya og jeg må stoppe for og ikke bli nedkjørt..

 

Disse episodene er utført at 2 stk eldre folk. Jeg sier ikke at feil ikke blir gjort av meg selv eller andre yngre, men noen eldre ser ut til og "kjøre som de alltid har gjort". som om det ikke har blitt nye regler.. Bare til Eksempel: Kjøre opplæringa til bestefar som nå er 75 år gammel bestod at et spørsmål og en rundt tur på 20 minutter i oslo.. Spørsmålet var som følger: Har du kjørt bil Før?.. Ikke rart det mangler litt hos mange. Beste far har innsett at han begynner og bli gammel og kjører minst mulig og ikke når det er mørtkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter'n er 72 og kjører som han alltid har gjordt.

 

Så det er forskjell på folk! Han har hatt interesse for bil og trafikk i alle ar så han veit kanskje litt mer hva han skal følge med på enn mange andre.

 

Mange på 30-40 spesielt i Oslo som kjører dårligere enn mange av de gamlinga her oppe.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 uker siden: ligger i kø bak noe som må være en senil steingammal haug på stor riksvei (seff forkjørsvei) i ca 5 km. Vedkommende stopper, eller tilnærmet stopper ved ALLE veier som kommer inn på hovedveien... slemmestadveien er vel i tillegg norges mest traffikerte riksvei. skapte litt kø kan man si

 

3 uker siden: samme vei.. gammal kjærring.. 5 km fra jobb og hjem.. 30-35 km/t hele jævla veien.

 

4-5 år siden: kjører på overnevnte vei med moped. gamling kommer i motgående fil, blinker for å krysse veien inn til sidevei. stopper og venter til jeg har kjørt forbi...tror jeg. Kjører meg rett ned. jeg hadde 60 kmt. Det ble mye blod. Han trodde han hadde drept meg helt til jeg kravla meg opp full av blod og dritt å dro han ut av bilen. "Han så meg ikke.."

 

Farfar hadde en saab 900 fra den var ny. Gått nå 89000 og bytta cluth 3 ganger. "Dårlig bil..."

kjøpte ny bil i fjord. nå bulka i alle hjørner, bytta framskjerm og støtfanger + lykt etter krasj hvertfall to ganger... han

 

de værste er alltid de som ikke innser sine begrensninger

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par historier fra min morfar. Pga synet har han som en 88-åring slitt de siste par årene med å få beholde lappen. Men her er i allfall et par:

 

En dag søskenbarnet mitt sitter på med han over varoddbrua (70-sone østgående). Ved tunellen holder han ca 120 på speedometeret, og synes at det virker som om han kjører litt fort. Hvor fort kjører jeg? Du holder 120!! Åja, da må jeg kanskje slakke litt ned..

 

Etter denne så var det også en gang han ikke kunne se at det var en bil bak han, så han rygget like greit i den. Dunk(!), og så var det gjort.

 

Ellers tuster han litt i trafikken, men vil ikke påstå å si at han kjører så altfor galt etter øyeoperasjonen. Men helt god er han ikke :P

 

Har vært borti mye værre folk før av den eldre sorten. Det værste med gamlingene er når de ligger 40-50 i 80-sona, og det ikke går ann å kjøre forbi. Da blir jeg så forbanna at jeg har lyst til å presse vedkommendes bil av veien. Ellers har du jo de der at vikeplikt-skilt osv endres, og et par uker etter dette kræsjer de, og sier at det alltid var sånn. Her hvor jeg bor er det nå forkjørsvei over hele kollen, så jeg vil tro at noen kommer til å gå på en smell pga dette. I tilegg til dette satte de opp en teit humpel i går kveld som jeg selvfølgelig ikke fikk med meg. Men det gikk greit :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg er fornuftig nok til å gi fra meg lappen hvis det er tilfelle at jeg ikke makter å henge med i trafikken lengre når jeg er blitt en gammel skrukk.

 

Har så mange episoder med eldre mennesker i trafikken at jeg kunne skrevet en stil om det. Det bør gjøres noen tiltak med de mellom 60/70 og eldre, akkurat som trådstarter nevner. De bør ta en teoriprøve eller oppkjøring hvert år eller annenhvert år! Det finnes ikke noe mer trafikkfarlig enn sinker som er så usikre i trafikken at de er mer uforutsigbare enn en full 16-åring med noen blå innabords.

 

Det bør også tas hensyn til førerkort dersom synet er såpass svekket at det kan ha en direkte innvirkning på trafikksikkerheten. Er optikere og/eller øyeleger pliktige til å melde fra til fylkeslege dersom dette er tilfelle?

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sikkert nevnt mange eksempler for å støtte trådstarters forslag, men husker ikke alle detaljer så da får det holde med dette:

 

http://www.an.no/nyheter/article3749378.ece

 

Rv.80 inn og ut av Bodø starter med en 4-felts vei som snevrer seg inn til 3-felt.

Angitt kjøreretning er lysregulert, altså hver 2-300meter og selvfølgelig etter hvert kryss er det en flettesone og markører over veibanen som forteller hvilke filer som er åpne i hvilken retning. Flettesonene er relativt lange og brukes daglig til "lyskryssdrag", men kjører du forbi flettesonen i feil fil begynner lysene å blinke.

 

Det eldre ekteparet i Corsaen kjørte vel 500m i feil fil og smalt rett i fronten på en Caravelle.

To personer i Caravellen døde, et spedbarn og dets bestemor.

 

En utrolig tragisk ulykke, og bare fordi noen ikke er tilstede i sin egen lille verden.

Lyset er på, men det er ingen hjemme.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg er fornuftig nok til å gi fra meg lappen hvis det er tilfelle at jeg ikke makter å henge med i trafikken lengre når jeg er blitt en gammel skrukk.

 

Har så mange episoder med eldre mennesker i trafikken at jeg kunne skrevet en stil om det. Det bør gjøres noen tiltak med de mellom 60/70 og eldre, akkurat som trådstarter nevner. De bør ta en teoriprøve eller oppkjøring hvert år eller annenhvert år! Det finnes ikke noe mer trafikkfarlig enn sinker som er så usikre i trafikken at de er mer uforutsigbare enn en full 16-åring med noen blå innabords.

 

Det bør også tas hensyn til førerkort dersom synet er såpass svekket at det kan ha en direkte innvirkning på trafikksikkerheten. Er optikere og/eller øyeleger pliktige til å melde fra til fylkeslege dersom dette er tilfelle?

Japp. Min morfar mistet lappen i noen mnd pga for dårlig syn. Nå er han innom legen hvert år for å fornye sertifikatet.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rockets Her må jeg bare si meg enig. Enkelte mennesker burde fått forbud mot å nerme seg et motorisert kjøretøy.

 

Eksempel: For noen måneder siden lå jeg bak et potensiellt museumsobjekt (80-85 år) i en skruzuki swift, type gammal og sliten og ikke polert på 8 år.

*30 i 40 sone, ikke SÅ galt men ganske iriteende på vei til jobben.

*Dette var på forkjørsvei og han stoppe for alt som kom fra høyre OG venstre.

*Akselererte til 40 når vi traff 50 sone. :S

*Lå fortsatt i 40 når vi traff 60 sone :fuckme2:

*bremset ned til 15-20 km lenge føre hver sving og rundkjøring og brukte en evighet på å komme seg opp i 40 igjen.

(Det var håpløst å komme seg forbi på denne veien også)

*På vei ut av en rundkjøring la fjotten seg i kollektivfeltet. "Yes!" tenkte jeg og tråkket på for å frese forbi, men da KASTET han seg over i venstre fil igjen uten å blinke eller sjekke speil/blindsone Måtte bråbremse for å ikke få idioten rett i siden.

 

Denne idioten viste heller ingen tegn til reaksjon på hverken horn eller blinking med fjernlys...

SÅNNE FOLK ER LIVSFARLIGE OG MÅ VEKK FRA TRAFFIKERT VEI!

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et eksempel her i brumunddal som er skremmende med gamle folk! En gammel kar i 80 åra ble stoppa av purken for vinglete og uvettig kjøring, og det viste seg at han hadde kjørt bil i alle år, men aldri hadde hatt lappen. han fikk beskjed om å parkere bilen og de ba mannen gå hjem, etter en stund kom han faen meg igjen, satte seg i bilen og skulle til å kjøre. mens snuten sto der enda. Heldigvis løp de etter å fikk stoppa han!

Flere ganger daglig møter jeg eldre folk i som kjører mot trafikken, feil vei i rundkjøringa, på feil side av midtrabattene, og i 60 i 90 sona. Flere fingre som har vært ute å gått da gitt.. snart så jeg kjøper meg plog på bilen i tilfelle eldre mot trafikken:P

- Volkswagen golf 1993 1.8GT

X 1992 Volkswagen vento 2.0 GT

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår