Gå til innhold

Topp?

Ranger emnet


Volvo 144 DeLuxe

Anbefalte innlegg

Låner tråden litt...

 

Hva om man har steg 3 topp og kvassere kam? Er ganske store ventiler i steg 3 toppen, men om den er plana i forhold til orginal vet jeg ikke.. Men tenkte å plane den litt.. 1mm ellernoe.. Hva tycks..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye en kan plane er avhengig av hvordan topp du har fra før.

A/B/E toppene er nemelig ikke like...

2,5mm pleier å gå fint.

også sliper man over ventilseter og og freser kantene i forbrenningsrommet. mindre skarpe kanter forhindrer tenningsbank.

gjerne bytte til strammere fjører med det samme.

også frese litt i kanalene ved ventilen, ta av den "knekken" som går ned i ventilsetet slik at man får en finere bue.

 

det går faktisk også ann å plane toppen skeivt, det gir ofte gode resultater. Men det krever litt mer arbeid på toppen også.

 

vanskelig å forklare. skal se om jeg kan finne noen bilder hjemme....

 

angående ventiler i stempel er det avhengig av hvor mye løft og durasjon en har på kammen.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene er at ved høy komp sliter man med "bank" og topppakning.

for en helt grei motor tar man av 2,5-3mm og freser litt i kanalene. samt en D eller K-kam gir brukbar kurve.

dette sammen med riktig betykkede gassere gir en fin motor på rundt 130-140Hk.

om det skal trimmes mer er det mye som må taes hensyn til.

som f.eks

kortere støtstenger

vippearmsbrygge

kamdrev

oljetrykk

kjøling

topppakning

ventiler

ventilfjører

toppen generelt med ventiler og kanaler.

++++++

++++

++++

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Hva synes du om dette oppsettet da:

 

Fabrikkny B20B'en med steg 3-topp med store ventiler, Sterke, muligens doble ventilfjærer, kvasskam (usikker på hvilken), orginal borring, 4-2-1-grenrør + 3" bakover, to stk 40 eller 45 dellortogassere som er bestykka og dyset rett til motoren..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres nok ikke dumt ut det..

En steg 3 topp har 46/38,5 ventiler og dobble ventilfjører.

Det du bør ha i tillegg er:

skjærkant pakning

kortere støtstenger

forsterket vippearmsbrygge.( er noe dritt om fjærene på brygga begynner å gi seg og vippe armen går ut til siden og klasker til fjærbrikka, det betyr total ras....)

stål kam drev

og gjerne bytte ut filtringene med simringer i endene på veiva.

 

viktig ved montering av gassere at de ikke blir skrudd for hardt fast slik at det er mulig og bevege gasserne litt opp og ned på innsuget.

 

og plugger er det eneste som funker bra er NGK BP7HCS eller 8

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode råd:)

har kjøpt meg 2 doble webere nå, solex addhe 45! så lurer jeg på å kjøpe en kg 6 kam samt og dreie av svinghjule, så er jeg usikker på hvor mye jeg skal ta av på toppen, så mye forskjellig folk sier.. vil iallefall ikke ha bråk å bank i toppen:p noe annet som anbefales? ca mange HK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

heisann.. min b20 har eg steg 3 topp+ høvlet noe ekstra .. dvs att på denne b20b toppen målt i forhold til org. b20b topp så er den 4.2 mm lavere. i tillegg har eg dreid av svinghjulet, 45addhe solex gassere, m trakter.kg6 kam grenrør og 2.5" eksos bakover..

 

me dette oppsettet går bilen noe så ut av heeeelvete, men det har og endt med 4 havarier. 2x knekt råder, 1 gang gjennomslag og 1gang ovale sylindere, MEN bemerk deg att motoren min blir brukt i løp så den ligger kostant på høyt turtall. dvs ( runda turtelleren 1.5 ganger ) :P

 

men oppsettet ditt høres ok ut det. vil muligens vurdere grenrør? har ett liggende her viss du er interessert :)

 

btw. viss du mangler innsug, så prøv å få tak i dei lange innsuga, dette gir best drag :)

Opel kadett b Fastback 1968 prosjekt,

corrado g60, kadett c 75, escort mk1++

 

OPEL 4EVER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.. min b20 har eg steg 3 topp+ høvlet noe ekstra .. dvs att på denne b20b toppen målt i forhold til org. b20b topp så er den 4.2 mm lavere. i tillegg har eg dreid av svinghjulet, 45addhe solex gassere, m trakter.kg6 kam grenrør og 2.5" eksos bakover..

 

me dette oppsettet går bilen noe så ut av heeeelvete, men det har og endt med 4 havarier. 2x knekt råder, 1 gang gjennomslag og 1gang ovale sylindere, MEN bemerk deg att motoren min blir brukt i løp så den ligger kostant på høyt turtall. dvs ( runda turtelleren 1.5 ganger ) :P

 

men oppsettet ditt høres ok ut det. vil muligens vurdere grenrør? har ett liggende her viss du er interessert :)

 

btw. viss du mangler innsug, så prøv å få tak i dei lange innsuga, dette gir best drag :)

 

Okei:)

er grenrøret ditt stort? nå har jeg tatt en orginal manifold og kappet av innsuget, jeg kjøpte meg innsug av en kjenning,men det var de korte:s men er ikke veldi kravstor,bare den går bedre:p

 

Burde jeg kjøpt meg stammere ventil fjerer?eventuelt hvilke?

 

Hvor får jeg kjøpt paknings sett til solexene? å trakter?

du har ikke noe bilde av motoren\bilen din da?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår