Gå til innhold

Previa tett oljesil i motor

Ranger emnet


bjok53

Anbefalte innlegg

  • 9 months later...
  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kunne aldri tenkt meg å handle bil av noen som skjuler ting de gjør med bilene og holder igjen informasjon, dette utelukker med glans toyota, men også en del andre bilmerker sliter med å kmme forbi denne.

 

Toyota har skiftet mange motorer i Avensis også, samme trøbbel?

 

Hvordan kan materialet i dysetetningene tette sila, blåser de opp og blander seg med olja, vil vel og føre til mye diesel og forbrenningsgasser i olja på sikt og dette?

 

Takke seg til gamle biler som har bevist at de kan passere 250 000, gjerne ved å ha gått over det, min nåværende bil har 411 000 på telleren, og skal ikke se bort fra at den har rulla noe mere...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Previa har en svakhet. Oljesil i motor går tett. Dette fører til at turbo og motor får for dårlig smøring, og kan i verste fall føre til motorhavari. Jeg har fått skade på turbo som følge av denne feilen. Sørg for å få rettet dette. Det er veldig dyrt å la være.

Silen sitter inne i motoren, så bunnpanna må tas av for å få rettet dette. Dette blir ikke utført på ordinære servicer.

 

Jeg har fått et problem med lavt oljetrykk på min Previa. Jeg ringte Toyota og de sa det kunne være oljesil. De sa videre at dette (avtaging av bunnpanne og sjekk/rens av oljesil) blir gjort på hovedservice. Er det noen som kan bekrefte / avkrefte dette ? verkstedet der bilen er nå (Mekonomen- verksted), sier at det ikke står i serviceprogrammet fra Toyota at dette skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gammel tråd, men likevel.

Snakket akkurat med Toyota, feilen utbedres ved å sette inn nye, bedre pakninger på dysene slik at dette ikke skjer.

5 timers jobb + deler.

 

Da skal jeg sjekke om jeg har fått bedre pakninger etter at motoren skar seg pga denne svakheten. Var over to mnd på verksted (som ofte brukes av den lokale Toyota-forhandleren til bruktbiler) for å slipe veivaksel og få nye veivlagre, etter at den skar seg på eu-kontroll - det gikk jo ikke å slipe, så måtte til slutt bestille nye deler fra Toyota.

Årsak til motorhavariet var pakningene ved dysene som var for dårlige og smuldret opp (noe i den duren - er ikke bilmann), slik at partiklene ender i silen og forårsaker dårlig tilstrømning av olje. Utrolig at Toyota lar folk havarere med bilene sine istedet for å opplyse om dette, og tilbakekalle bilene for en utbedring.. Jeg hadde heldigvis IF bruktbilforsikring som dekket dette... men hadde vært ruinert hvis ikke.. bilen har gått kun 150 ca, og alle servicer er fulgt. Kjøpte Toyota Previa for å ha en driftsikker familiebil... den gang ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har vært eier av en importert Previa i ca 8 mnd. De siste månedene har jeg to ganger opplevd å bli advart mot problemet med tett oljesil på denne bilen av tilfeldige forbipasserende. Disse hadde begge fått havari på motor og turbo på sine Previaer pga tett oljesil. Virker jo som om det er ganske mange som har opplevd dette..uten at Toyota tar tak i problemet og advarer kundene...eller evt. tilbakekaller bilene for utbedring. Jeg har nå bestilt time for å få byttet pakningene på ventlilløfterene som skal være årsaken til problemet. Koster ca 5000,- i arbeid + deler. Det som jeg imidlertid synes er pussig er at verksmesteren på min lokale Toyota forhandler påsto at de kun har vært borti problemet på Previaer som er importerte..??...og hvorfor skjer ikke dette på Avensiser som har akkurat den samme D4D motoren ?? I disse dager driver jo Toyota å tilbakekaller Landcruisere pga lignende problemer...til tross for at de har en helt annen motor. Vet ikke akkurat hva de gjør men de bygger om og modifiserer ett eller annet for å unngå problemet med tett oljesil. Regningen for dette tar Toyota Norge (selvfølgelig gjelder dette bare for de bilene som de selv har importert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Koster ca 5000,- i arbeid + deler. Det som jeg imidlertid synes er pussig er at verksmesteren på min lokale Toyota forhandler påsto at de kun har vært borti problemet på Previaer som er importerte..??...og hvorfor skjer ikke dette på Avensiser som har akkurat den samme D4D motoren ?? .

 

Tull. Er alle previaer og noen Land Cruisere med D4D, dealen er vel at de fleste Previaer som ble solgt nye i norge gikk med bensing, 8 seter og Automat.

svensk stål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Problemet er nok IKKE det samme som var på Avensis, der var det noen av bensin motorene som hadde unornalt høyt oljeforbruk, gikk tomme og skar seg. (står vel i instruksjonsbok at en skal peile oljen hver gang en fyller drivstoff, dette er det mange som ikke gjør)

 

Litt off topic, men var utfor en med en Carina E som hadde skjært motoren for 3. eller 4. gang, han peilet aldri oljen og kjørte fort 50-60000km på oljen. Du må jo bytte olje innimellom sa vi til han, men han syntes det var lettere å bytte motor når det skar seg for han var ikke noe flink til å passe på når han skulle bytte og sånt.

Er nok veldig mange som ikke peiler oljen.

På LC og tydligvis Previa også, når de lekker fra dysene slik at pakningene går i oppløsning så ser en samtidig at en ALDRI har olje forbruk, i værste fall så stiger olje mengden i motoren da oljen blir blandet med diesel, hvis en peiler oljen og følger litt med så bør det ringe en bjelle.

ALLE biler bruker litt olje, nyere bruker mer en eldre, pga motor konstruksjonen.

HVIS DU IKKE har olje forbruk så er det enten fordi oljen blir blandet med diesel eller så kjører du så lite (og bytter olje så skjeldent) at oljen er full av kondens.

 

Kjører selv Avensis med 2.0 D4D, den har gått 407000km nå, kun tatt vanlig oljeskift utenom vanlige slitedeler slik som registreim og vannpumpe som er byttet for 4. gang.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Har en 2001 modell Previa, og har som mange andre erfart hva som skjer når oljesila i motoren blir tett...måtte ha bilen på verksted for å rengjøre silen og bytte dysetettingene. Dessverre mistet jeg oljetrykket i motoren lenge nok til at Turboen fikk en ulyd. Ulyden endte opp i ødelagt turbo...så nå må turboen byttes. Forhåpentligvis har resten av motoren klart seg. Uansett, toyota var en gang driftsikkert. Men dette er for dårlig. Dette kunne vært unngått dersom dysetettingene og silen hadde vært rengjort tidligere, da Toyota tross alt vet om problemet på disse motorene. Foreløpig har dette kostet meg 22.000....hva blir det neste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Høsten 2009 hadde jeg motorstopp på min Previa D4D 2002 modell etter å ha vært inne til hovedservice hos et uavhengig kjedeverksted. Bilen ble tatt inn igjen og de fant en tett oljesil som årsak. Både jeg og verkstedet var i kontakt med Toyota, og de sa da at bytte av oljesil løste problemet. Et år etter er det ny motorstopp. Toyota Kristiansund som da fikk bilen inn, sa at motoren var havarert av samme årsak som sist; manglende oljesirkulasjon. Toyota i Trondheim sa etter denne siste hendelsen at de nå bytter pakninger på dyser på disse bilene ved hovedservice, da lekkasje via dysepakningene til oljen er årsaken til at motorene havarerer. De sa at de har blitt klar over denne svakheten på motorene siste 1-2 året. De sa også at skifte av oljesil alene bare forsterker problemet.

 

Mitt spørsmål ble da hvorfor ikke Toyota har varslet alle Previa D4D- eiere og tilbudt eller anbefalt skifte av dysepakninger umiddelbart, siden flere havarerte motorer av denne typen har dette som årsak. Etter å ha forhørt meg flere steder nå, virker det som å være en kjent svakhet, spesielt på årsmodellene 2001- 2002, som jeg har. Jeg er usigelig skuffet over Toyotas manglende vilje til å bringe nødvendig informasjon ut til sine kunder. Det hjelper meg ingen ting at Toyota ville skiftet dysepakninger på neste hovedservice, når motoren allerede er havarert, et knapt år etter at jeg sist var i kontakt med Toyota angående motorproblemer av samme art.

Jeg har i løpet av 2 mnd funnet 7, syv, Previaer, 2001-2002 mod. dieselbiler, havarert, på annonsesiden finn.no. Har også hørt om en 2002 modell via en venn utenfor Trondheim som står med havarert motor. TOYOTA FORETAR SEG INGENTING FOR Å HJELPE OSS ULYKKELIG EIERE AV DISSE BILENE. OG VI BEGYNNER Å BLI MANGE NÅ. Dette er i utgangspunktet dyre biler, og som møter behov vi har som har barnekull litt over gjennomsnittet. En dieselmotor forventes å holde lenger enn til kjørte 140000 km. Etter å ha undersøkt litt nå er jeg sjokkert over omfanget av dette problemet.

Her er svaret jeg fikk fra Toyota Norge etter å ha etterspurt nødvendig informasjon fra Toyota for å unngå motorhavari:

”Toyotas garantier er 3 år/100.000 km - det som inntreffer først, fra første gangs registreringsdato.

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for denne bilen som er privatimportert. Denne feilen du refererer til oppstår i hovedsak på biler importert fra andre land i Europa.

Det kan skyldes kjøremønster og/eller type olje som benyttes i andre land.

 

Da bilen ikke er solgt gjennom Toyota-organisasjonen i Norge er det hos oss derfor ikke avsatt eller beregnet mulige goodwill-kostnader for denne bilen.

Vedtak i forbindelse med avslag om dekning av omkostninger er med bakgrunn i garantiene gitt av Toyota Motor Corporation.

I det vi viser til ovennevnte ber om forståelse for at det som har oppstått ikke er en reklamasjonssak overfor Toyota og at omkostninger i forbindelse med

reparasjon og utbedring ikke dekkes av Toyota.

 

Til ditt spørsmål om hvorfor kunder ikke varsles kan vi informere om at dette gjøres kun når det er kampanjer iverksatt fra Toyota-fabrikken.

 

Vi vil også informere om at i spørsmål vedrørende reklamasjon så er det våre verksteder som håndterer dette og at alle avgjørelser alltid tas der og ut fra

besiktigelse og vurdering i forkant av en reparasjon/garantisak. I de tilfeller det kan være snakk om at det dekkes noe på goodwill utover garantitid, gjøres dette av

kundens forhandler/verksted og på bakgrunn av bl.a. deres kundeforhold og vedlikeholdshistorikk der.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig skuffende av Toyota altså. Da vet man at man skal styre unna det merket i framtiden...

 

Og til de som sier at man skal peile oljen hver gang man fyller drivstoff, dette skal da virkelig ikke være nødvendig på en nyere bil?!? Det minner jo om 60-tallets biler, der man måtte gå runder med fettpressa for å smøre opp understellsdeler, og peile og etterfylle væsker i eninga. Hvis en bil bruker så mye olje at det må etterfylles mellom drivstoffyllingene, så er det en skrotbil. Greit på en bil til 5000kr, men aldeles ikke på en nybil.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er som om jeg skulle ha skrevet innlegget selv. Jeg hadde motorhavari på min 2002 Previa like før jul og måtte punge ut med 46 000 for å få den på veien igjen. Som du skriver har Toyota kjent til dette en god stund, men har gjort forsvinnende lite for å gjøre noe med det. Jeg er villig til å kjøre sak mot Toyota, og det er kanskje fler som vil være med på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår