Jump to content

Mitt liv med Johan - en slags dagbok

Rate this topic


Reodor F
 Share

Recommended Posts

Som noen få utvalgte allerede vet, innledet jeg for noen uker siden et homoerotisk forhold til den unge gutten Rem-Johan. Han er født i 1986, men har levd et hardt liv. Og det bærer innmaten hans preg av. I beste Dallas-stil ønsker jeg i det påfølgende å kalle min nye venn for RJ.

 

RJ er altså en 1986 Volvo 340DL med CVT automatgir. Ved overtakelsen hadde den i følge måleren gått drøyt 61000 km, men en skulle tro den har gått en hel runde og begynt på nytt. På denne bilen kan man si at alt virker, men ingenting er i orden. Det var i det minste slik ved overtakelsen. Den ble overdratt til sykkelreparatøren fra Bilia Flåklypa for i underkant av 4000 kroner, ferdig EU-godkjent og omregistrert.

 

De forrige eierne har åpenbart benyttet RJ som bikkjehus de siste 20 årene, så odøren er stram og fin.

 

Av ekstrautstyr må nevnes Siemens mobiltelefon med svanehalsmikrofon, grillmonterte ekstralys og orignale lettmetallfelger på sommerhjulene.

 

Denne lille tråden skal omhandle RJ og hans gjøren og laden helt frem til døden skiller oss ad. Og det trenger nødvendigvis ikke bli så lenge til :D

 

Noen bilder:

 

DSCN2655.jpg

 

DSCN2656.jpg

 

DSCN2657.jpg

 

DSCN2658.jpg

 

DSCN2659.jpg

 

DSCN2673.jpg

 

DSCN2678.jpg

 

Med unntak av ny nøkkel ble nye plugger det første man fant det opportunt å bytte. De gamle så slik ut:

DSCN2674.jpg

 

 

Ja, jeg glemte og nevne en ting: Hvis jeg trekker ut askebegeret og setter mobiltelefonen oppi der med baksiden ut får jeg et innovativt Head Up Display (HUD) hvor mobiltelefondisplayet projiseres speilvendt i frontruta, og det er jo ikke dårlig til å være teknologi fra forrige årtusen. I celebert selskap med F16 og Chevrolet Corvette med andre ord...

 

Fortsettelse følger om ikke mange dagene, norsk tid :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er vel ikke spesielt mange igjen av disse som har CVT, eller?

 

Nei, hvertfall ikke her i landet. Jeg tror det skyldes at både girkassa og bilen i seg selv er programmert til å selvdestruere et sted mellom 50 000 og 100 000 kilometer. En dag kunne eieren komme ut og finne at 340en bare hadde implodert, evaporert og på alle mulige måter gått i oppløsning. Det medførte neppe annet enn en skuldertrekning før man gjenopptok dagens gjøremål. Min har gått 62 000, så jeg våkner like spent hver morgen...

 

Den eneste grunnen til at jeg kjøpte denne bilen er jo nettopp girkassa :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Link to comment
Share on other sites

Den siste tiden har min kjære RJ blitt stadig verre. Varmeapparatvifta sluttet å virke omtrent samtidig med at jeg ikke lenger fikk skrudd på fjernlyset. Det siste har jeg imøtegått ved å spontanutvikle et eksepsjonelt nattsyn, men savnet av vifta vil nok gjøre seg gjeldende etterhvert. Medmindre bilen evaporerer i mellomtiden da velogmerke...

 

For et par dager siden ble det umulig å få førerdøra til å gå skikkelig i lås. Etter litt fintenking viste det seg at den delen av låsen som sitter i B-stolpen hadde løsnet som en følge av at døra ikke treffer så godt i åpningen stakkars. Det var dog kjapt fikset ved hjelp av en medbragt skrutrekker.

 

De øvrige feilene har jeg hittil kun forsøkt å diagnostisere og reparere ved hjelp av tankeoverføring, men det har foreløpig ikke båret frukter...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Link to comment
Share on other sites

Haha.. Genial bil det der.. Hva vil forresten CVT-kasse si? Hva gjør den som ikke andre gjør, evt omvendt..? :b

 

CVT-kassa består av to middels brede kilereimer og to sett med variable reimhjul. Tenk deg hvordan man strammer viftereima på ei VW boble. Disse reimhjulene tillater altå utvekslingen å variere trinnløst ved at reimene har sitt anlegg høyt eller dypt på det kileformede reimhjulet. Reimhjulene varierer altså diameteren ved hjelp av vakuum fra motoren kombinert med fjærtrykk.

 

CVT står for continuously variable transmission og ble i sin tid funnet opp av folkene bak DAF. I moderne tid har prinsippet blitt videreutviklet og har blant annet sittet i Nissan Primera og Ford Focus.

 

En kontinuerlig variabel utveksling har sine fordeler ved at motoren hele tiden kan oppholde seg i sitt optimale område. Ulempen er at det høres litt ut som en moped.

 

 

Pivgetriebe.png

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Link to comment
Share on other sites

Fant forresten denne teksten på http://www.mitsubishi-klubben.no:

 

CVT ble allerede i 1490 konseptualisert av ingen ringere enn Leonardo Da Vinci. Deretter skulle det gå 400 år før den første CVT girkassa ble patentert. Første bilen med CVT var den Britiske Clyno, i 1923. Den første ”moderne” bilen som fikk CVT var DAF 600, og i Norge er kanskje DAF66 (”Johan”) den mest kjente med sin Variomatic. Ulempen med disse tidlige girkassene var at de ble drevet av et gummibelte som ble slitt over tid med begrenset levetid (og kraftoverføringsevne) som resultat.

 

På slutten av 80 tallet kom en ny versjon av CVT, denne gangen var gummireimen skiftet ut med et stålbelte, og dette ga bedre holdbarhet. Biler denne type av CVT ble levert i den gang da var Subaru Justy og Fiesta CTX. Ingen av disse bilene ble noen videre salgssuksess.

 

På slutten av 90 tallet var teknikken ytterligere forfinet og CVT girkassene hadde nå fått en tradisjonell momentomformer (slik det er på vanlige automat-girkasser) før kassen. Dette gjorde det mulig å ta ut betydelig mer effekt gjennom CVT-girkassen. F.eks var det mulig å få V35 Skyline GT-8 med CVT girkasse.

 

Utover 2000 tallet var det flere modeller med til dels kraftige motorer som kunne leveres med CVT, f.eks Audi A4 3,0 V6 og Ford Focus C-Max .

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg spørre hvilke finurlige planer den gode sykkelreparatør har for dette teknologiske underverk av en girkasse? Med tanke på det rikholdige utvalget av motorer og kjøretøy som angivelig finnes i vognskjulet, blir det jo nærliggende, om enn noe urealistisk, å drømme om Leoparddiesel med CVT montert i Volvo Trygge!

 

Ellers ser jo RJ slett ikke verst ut, ut ifra bildene. Dette karosseriet burde jo være som skapt for noe morsomt! I motsetning til 300-serie med manuelt gir, har vel denne plass til en konvensjonell girkasse? I så fall åpner jo dette for et hav av muligheter, med tanke på at transakselen som normalt sitter i slike biler ikke tåler allverden.

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg spørre hvilke finurlige planer den gode sykkelreparatør har for dette teknologiske underverk av en girkasse? Med tanke på det rikholdige utvalget av motorer og kjøretøy som angivelig finnes i vognskjulet, blir det jo nærliggende, om enn noe urealistisk, å drømme om Leoparddiesel med CVT montert i Volvo Trygge!

 

Ellers ser jo RJ slett ikke verst ut, ut ifra bildene. Dette karosseriet burde jo være som skapt for noe morsomt! I motsetning til 300-serie med manuelt gir, har vel denne plass til en konvensjonell girkasse? I så fall åpner jo dette for et hav av muligheter, med tanke på at transakselen som normalt sitter i slike biler ikke tåler allverden.

 

 

Hehe... Siden cvt-kassa ikke akkurat er et underverk av soliditet, så tviler jeg nok på at den skal utsettes for alle de 2860 Newtonmeterne i Leopardmotoren. Heller ikke blir den å finne i min kjære Trygve (Volvo Trygge). Der har jeg andre planer (hvis du holder det for deg selv kan jeg si Caddilac 500 V8...).

 

Neida, planen med denne er å beholde den helt original. Benytte den som ekstrabil til noe annet morsomt dukker opp, og deretter la den inngå i bilsamlingen.

 

Hva angår girkasseplasseringen, så sitter variomatic-kassa på samme sted som de manuelle girkassene, altså bak.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Link to comment
Share on other sites

Ja da stiller jo saken seg annerledes. Siden RJ etter sigende ble innkjøpt utelukkende på grunn av girkassa, tolket jeg det som om det forelå mer høytsvevende planer. Men det er godt å høre at noen tar vare på slik en "udda" grombil!

 

Hva angår planene for gode, gamle Trygve, kan jeg forsikre at det blir mellom oss. ;)

 

Og da har jeg lært noe i dag også, mtp. girkasseplassering!

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy