Gå til innhold

Spylervæske der frostvæska skal være!!

Ranger emnet


fmt87

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Igår fant jeg ut at svigerfar latterlig nok hadde fylt spylervæske der frostvæska skal være, dette ble nok gjort siden spylervæske-boksen lå gjemt under motorvarmeren. Svogeren min trodde dette ikke var så veldig farlig, men heller ikke veldig bra.

 

Bilen er en Mazda 323 LX 1,6!

 

Noen som har noen formeninger om dette? Å forslag om hva som bør gjøres, siden jeg er helt blank i forhold til bil?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For det første blir vel nivået helt feil, om den ikke var under min fra før da.

 

For det andre så kommer det vel helt ann på mengdene i forhold til hverandre. En bitteliten dash oppi mange liter frostvæske skader nok ikke, men har han tømt en 4-liter ville jeg nok sila ut alt jeg fikk av "frostvæske", spyla gjennom, og fyllt på ny.

 

Mvh

VIdar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke en sånn liten "tropp" under radiatoren som man kan ta ut og da renner radiatoren tom? er i alle fall sånn på min bil.

tenkte at da kunne man jo bare gjøre det, så sette i "troppen" igjen, fylle vann og frostvæske, så tut og kjør!

 

eller tar jeg kraftig feil nå?

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en propp ja i de fleste radiatorer, men det ligger som regel også vann i systemet ellers, og dette må også dreneres. Ingen stor jobb, men er litt putlete og tar litt tid. Men ikke avansert som sagt...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig. Kjølesystemet skal bare kjøle, og er stort sett fornøyd så lenge det er noe væske der. Dog er det nok ikke lurt med nitroglyserin oppi, men jeg regner med du tar poenget. Om du så fyller på spylervæske vil jo dette blande seg med vannet og bidra til å kjøle motoren. Det kan jo være litt lurt å tømme systemet delvis, eller helt for å rette opp forholdet mellom frostvæske og vann. Og du skal i teorien også bare ha vann og frostvæske på motoren. Hadde du derimot fyllt det på motoren kunne du heller begynt å bekymre deg :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjølva spylarvesko e vel kanskje ikkje så farlige..

Da e jo ikkje nåke i den så virke korrosjonsfremmande, og spylarvæska e da vel litt sprit i, så den vil ikkje virka inn på frysepunkte på kjølevæsko, i nåke særlig stor grad i alle fall..

 

Men da e jo ikkje bra å øvefylla kjølesysteme kan eg tenka meg ;)

 

Då e da sikkert lika greit å tappa da du får ut av systeme, og etterfylla me korrekt blandingsforhold vatn og kjølevæska (ikkje spylarvæska,hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og spylarvæska e da vel litt sprit i, så den vil ikkje virka inn på frysepunkte på kjølevæsko, i nåke særlig stor grad i alle fall..

 

Jepp. Spylervæsken fryser iallefall ikke med de vintrene vi har her på vestlandet :D.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår