Jump to content
Bilforumet.no

thebbear

Bruker
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

About thebbear

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 02/16/1990

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    626 2.0i GW
  • Biltype (eks Audi)
    Mazda
  • Årsmodell (eks 1995)
    1999
  • Yrke eller sivil status
    IKT-lærling
  • Motor (eks 1.6)
    2.0i
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    AC, ABS, Antispinn
  • Fylke
    Troms

Contact Methods

  • Bosted
    Troms
  1. Ta deg en bolle, Mohammed Ali! Hvis du hadde vært litt seriøs, hadde jeg regnet med at du hadde lest alle innleggene i denne tråden, og der skriver jeg at jeg har både byttet dekk og felg, så hvorfor i alle dager kommer du å tror at jeg har skeivt bakhjul. Problemet er der enda og blir bare verre og verre etter min mening
  2. Begynte å kjenne dette i april/mai. Har byttet dekk 2 ganger siden den gang. Kan ikke ha noe med verken dekk eller felg å gjøre. Humpingen merkes allerede ved 5 km/t og føles som å gjøre med en dekk som ikke er rundt. Føles som at det er 3/4 dels rundt, men den siste 1/4 er flat. Se for deg at du tar et middagsfat og knekker av en del rundt kanten, slik at det ikke er rundt lenger. Prøv å trill det etter bordet og se hva som skjer når den delen som ikke er rundt treffer bordplata. Kanskje litt dårlig sammenligning med det middagsfatet, men kort sagt føles det som at dekket ikke er helt rundt. Når man kommer opp i ca 40 km/t kommer humpingen oftere, men ikke symetrisk. noen ganger kan hjulet rulle 2-3 ganger rundt uten hump, men så kan det humpe noe veldig en stund. Hvis man trør på til ca 70-80 km/t er humpingen så ofte at man kan ikke telle humpene, men da er humpingen ikke særlig kraftig heller. Virker som at jo mer fart man har, jo mindre kjenner man. Blir nesten som når Mythbusters testet fart på humpete vei. Kjørte de veldig fort, ble humpingen jevnere.
  3. gammelbilen (626 1990 mod 2.0i) kjøpte jeg hos en stor mazdaelsker og han hadde hatt den på såkalt storservice hver 90.000 - 100.000 km for å bytte alle oljer, reg.reim, vannpumpe og slikt. Ser i serviceheftet på vogna jeg har nå (626 1999 mod 2.0i) at den har også vært inne på "storservice" med samme intervall (90.000-100.000km) Ser ut som at det er en "standard" på japse :)
  4. mazdak: Må være stasjonsvogn og helst ha litt større motor. Men takk for svaret. JChE: Har lest at automatkassene til Ford er ofte feil på. Har sett på en del mondeoer til salgs, og det er veldig mange som er byttet motor på... gir ikke meg noe postitivt syn på mondeo akkurat. Men takk for tipset. :)
  5. Hjulet sitter bom fast. Heller ingen ulyd fra dekket. Ikke noe romling. Rister litt i rattet av og til. Sitter å humper opp og ned, slik som de gjør i hjullastere.
  6. Har lest litt på nett om foringer som kan være dårlig. Ingen har sjekket om dette er tilfelle. Hjullagrene er heller ikke sjekket. Noe man kan sjekke selv, eller må en fagperson se på dette?
  7. Hei! Ønsker tips om en driftsikker bil med automatgir. Den skal være til kjærringa. Hun har den dag i dag en VW Passat 1999 modell 1,6 automat. Den har vi vært så inni granskauen plaga med. I tillegg går den ekstremt dårlig og bruker vannvittig mye drifstoff. Biler som man er mest ute etter, er Toyota avensis, Mazda 6 eller en ny Passat, men da med TDI motor. Bilen må ikke være eldre enn 2004-2005 modell, ha minst 5-trinns automatkasse og helst gå på diesel. Kilometerstanden bør ikke være skyhøy og heller ikke prisen. Kan stå hvor som helst i norge. Er gla i å kjøre, så kan kjøre den hjem. Alle henvendelser blir besvart med takk :)
  8. Hei Mazda-folk og andre lure bilfolk! Har en 626 1999 2.0i. For ca et halvt år siden, begynte jeg å merke at høyre bakdel av bilen humpet litt, men brydde meg ikke om det. Fram til den dag i dag, har det bare blitt verre og verre. Hadde bilen inne på sjekk før 3 uker siden på verksted og da sa de at det bare var høyre bakdekk som var ødelagt og måtte byttes. Dette ble gjort dagen etter, men ingen forbedring i bilen. Ringte til verkstedet og spurte om de kunne fortelle meg hvorfor dekket var ødelagt, og etter at jeg forklarte hvordan det føles å kjøre bilen, sa de at det måtte være støtdemperen som var ødelagt. Jeg ble litt i tvil, siden de først sa at det var dekket, så jeg ringte 2 verksteder til. De sa også at det var støtdemperen som var årsaken til humpingen jeg kjenner. Søkte også en del på nett, og fant en liste over symptomer ved ødelagt støtdemper. De fleste symptomene kjente jeg igjen. (risting i ratt, humper i det hjulet som støtdemperen er dårlig, bruker mer drivstoff, sliter dekk) Jeg bestilte 2 nye gassdempere (var gassdempere som sto på bilen) og et service-kit som hørte til. Fikk delene forrige onsdag og monterte i helga. Nå var jeg overbevist om at bilen var god som ny, men neida. Tok meg en prøvetur og det var akkurat som at jeg ikke hadde rørt bilen. Helt likt som før bytte av dempere. Hva i huleste er det som feiler bilen min???
  9. Hei alle lure bilfolk! Har siden lørdag holdt på å bytte instrumentskiver i bilen min fra gamle kjedelige standard til nye plasmaskiver fra danmark. Under monteringen, klarte jeg å knekke viseren til temp. måleren. Jeg gjorde noen fortvilte forsøk på å prøve å lime den fast igjen, men når jeg monterte instrumenthuset tilbake i bilen, rører ikke viseren seg. Frykter for at jeg har ødelagt den totalt. Har sett litt rundt på nett, og det ser (nesten) ut som at jeg må ha nytt hele instrumenthuset, for går ikke an å bare bytte den lille måleren dessverre. Noen som har erfaring med instrumenthusene på en 626 1999 modell?
  10. skal prøve å lirke den av forsiktig å se om den løsner :)
  11. rørsub/tubesub ønskes kjøpt, samt forsterker (monoblokk eller 2 kanals som kan kobles ned til 1 kanal) som passer til subben. må ikke være noe europris kvalitet, men f.eks blaupunkt er godt nok for meg. hadde et tilbud oppe, men var for sent ute med å kjøpe. det var nytt utstyr, og da kostet en 12" Blaupunkt sub på 800w ca 700 kr og en JVC forsterker, 2kanals som passet bra ved brokobling 899 kr. alt skal moteres i en mazda 626 stasjonsvogn, så passer bra med en rør/tube subwoofer, for å spare plass i bagasjerommet. en liten kasse med 2x10" elemeter kan også være interessant :)
  12. Halloen. har ei 1999 626 stasjonsvogn som har oransje blinklysglass på sidene, og har funnet hvite på Meca. tenkte å bytte disse, for at det skal se litt penere ut. noen andre som har byttet de og hvordan gjøres dette? hvordan får man av glasset?
  13. takk for svaret :) får ta å prøve ut dette og se om jeg får til :)
  14. Hei. har nettop kjøpt ny bil og oppdaget når det ble mørkt ute, at lyset i det lille instrumentpanelet der man endrer temperatur, fart på kupevifte, AC, bakrutevarmer osv. slår seg av når jeg rører på en bryter på det panelet. Om man banker i panelet, kommer ikke lyset på igjen. Hvis man venter i 1-2 minutter, kommer plutselig lyset tilbake. Tror forhåpentligvis at det bare er lyspærene som er dårlig eller dårlig kontakt til lyspærene. Hvordan i all verden kommer man til der, for å klare å skifte noe slikt?
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.