Gå til innhold

bensin vs diesel? hva er best?

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

Tillater meg å skyte inn en liten link her:

 

http://www.canadiandriver.com/articles/pw/irv-gordon-volvo-p1800.htm

 

For de som ikke er så stive i engelsk, står det her å lese at B18-motoren ble overhalt på 680.000 miles, altså godt over 1 million km. Det viste seg da at det var ingen fare for noe havari, og alt lå innenfor toleransene. Bilen har nå gått 2,6 mill. miles, og motoren har ikke vært overhalt siden den gangen i 1977.

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du minner meg om en fyr som stadig er innom jobben. Han jobba i en stor bedrift med ca 2000 stk, og på hans avdeling var det ca 50. Han valgte å slutte fordi det ikke var mulig å jobbe sammen med så mange idioter.........

 

Men diskusjonen dreide seg om hva som var best av bensin og diesel. Du sier det jo selv. Skal man dra tre tonns henger er diesel best pga dreiemomentet på lave turtall. Det er vel netopp derfor alle lastebiler har diesel

Skal man ha det gøy er bensin best

 

Så kan man begynne å begrense bakdelene/øke fordelene med all slags rælemikk som overlading, lystgass, direkte innsprøytning, røykbegrensere, katalysatorer, partikkelfiltere osv.

 

Men faktum er at bensin er gøy, diesel er jobb. Men det går ann å ha det gøy på jobben også.

Tror det blir en dieselbil på meg til uka......

 

ja,MEN da er vi enige! Trur r8'n til audi blir grom, 507 dieselhk og sikkert flusst av trimbosker/chipper osv vil bli perverst. Enig med at bensin er mer kurrant som leikebil, men det blir ikke grommere enn en grom dieselmotor uansett.

bensin er gromt det også da.

 

Men blir frustert over hvor mye tapere det er rundtomkring, når man påstår at bensin er bedre kvalitet og kaller andre for idioter/aper fordi man mener diesel er bedre kvalitet, ja da ER du stakkar eller taper.

 

Da er ikke jeg vond å be for å ta igjen med samme mynt for å si det sånn;)

Går an å si det slik du ytrer ditt.

 

Blir JÆÆÆÆVLI spennende å se utviklinga framover både innen bensin og diesel. Da bensin hadde et gedigent forsprang fram til 1998 kan vi vel si(utenom spesielt bygde værstingdiesler da), så har diesel utvikla seg med stormskritt til å bli på høyde med bensin i prestasjoner.

 

Jeg vil fortsatt påstå at diesel er mer "inn" enn bensin som er litt på defensiven nå, men så har du jo elektriske biler,hydrogen osv osv. Men der blir det vel kjip lyd igjen:(

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å skyte inn en liten link her:

 

http://www.canadiandriver.com/articles/pw/irv-gordon-volvo-p1800.htm

 

For de som ikke er så stive i engelsk, står det her å lese at B18-motoren ble overhalt på 680.000 miles, altså godt over 1 million km. Det viste seg da at det var ingen fare for noe havari, og alt lå innenfor toleransene. Bilen har nå gått 2,6 mill. miles, og motoren har ikke vært overhalt siden den gangen i 1977.

 

"Jeg har enda ikke sett en bensinmotor som har gått over millionen uten å ha byttet motor, har hørt om en b20 volvomotor som jeg mener hatte passert million, men veit ikke om det var gjort noe med den. De nye motorene går jo ikke på langtnær så langt"

 

var det jeg mente, mente det var b20, men da var det nok den du prater om der ja.

 

SÅ, kan jeg få lov til å komme med et eksempel:

 

verdens lengstgående bil er en strek åtter(altså w115 for dem som ikke skjønte det) den står på museum og har gått 4.4-45 millioner km.;) Er p1800'n som ligger på 2.plass? eller er det noen andre biler som har sniki seg imellom der?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har enda ikke sett en bensinmotor som har gått over millionen uten å ha byttet motor, har hørt om en b20 volvomotor som jeg mener hatte passert million, men veit ikke om det var gjort noe med den. De nye motorene går jo ikke på langtnær så langt"

 

var det jeg mente, mente det var b20, men da var det nok den du prater om der ja.

 

SÅ, kan jeg få lov til å komme med et eksempel:

 

verdens lengstgående bil er en strek åtter(altså w115 for dem som ikke skjønte det) den står på museum og har gått 4.4-45 millioner km.;) Er p1800'n som ligger på 2.plass? eller er det noen andre biler som har sniki seg imellom der?

 

Skal jeg være brutalt ærlig så er holdbarhet ganske så lite interessant i denne sammenhengen så lenge begge typene holder seg en viss distanse. Yrkessjåfører trenger ekstrem utholdenhet. Tror ikke jeg hadde orket å kjørt en privatbil 1 million km.. (hadde solgt den leeeeeeeeeeenge før, blitt lei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bensin vil bli den nye diesel. Det er mye ugjort på bensinmotorteknologifronten.

 

En dieselmotor har enkelte innebygde ulemper. På grunn av de høye forbrenningstrykkene så kreves det en solid bunndel og gjerne med en blokk av støpejern eller liknende. I tillegg til høyere vekt på de bevegelige delene så blir vanligvis motoren i sin helhet betydelig tyngre enn en tilsvarende bensinmotor.

 

Videre kreves det særlige dieseltyper med høyt cetantall for å kunne få noe særlig med turtall, og det er jo ved turtall effekten kommer.

 

Den største årsaken til at en dieselmotor har så høyt dreiemoment i forhold til en bensinmotor er turboladingen og ikke dieselmotoren i seg selv. Et overdrevent dreiemoment ved lave turtall medfører at girkassa må være overdimensjonert og dermed tyngre.

 

På grunn av innsprøytningsmetoden, kompresjonstenningen og mangelen på flammefront støyer en dieselmotor mer enn en bensinmotor, selv om moderne teknologi har gjort forskjellen noe mindre.

 

En dieselmotor har noe høyere virkningsgrad enn en bensinmotor grunnet høyere kompresjon og mangelen på gasspjell. Det betyr at forbruksgevinsten er høyest ved lave belastninger som f eks bykjøring.

 

At en dieselmotor skal ha så mye høyere kvalitet enn bensinmotoren stiller jeg meg tvilende til. Og dersom en personbilmotor mot formodning går over en million km uten overhaling så har man bommet etter mitt syn. Hva er poenget med å ha en motor som varer 3 ganger så lenge som selve bilen?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen god grunn til at en dieselmotor skal holde så mye lenger enn en bensinmotor. Grunnen til at det tilsynelatende er slik er at den nåværende viten om dieselmotorer som går langt stort sett har vært basert på motorer i mer eller mindre kontinuerlig drift (f.eks. taxier). En slik motor vil naturlig nok overleve lenger enn en konekjørt 1.4-liters bensin som bare går til butikken og barnehagen.

 

Forøvrig er det helt meningsløst å diskutere hva som er "best" så lenge trådstarter fortsatt ikke har tatt gjentatte utfordringer i å definere "best".

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har enda ikke sett en bensinmotor som har gått over millionen uten å ha byttet motor, har hørt om en b20 volvomotor som jeg mener hatte passert million, men veit ikke om det var gjort noe med den. De nye motorene går jo ikke på langtnær så langt"

 

var det jeg mente, mente det var b20, men da var det nok den du prater om der ja.

 

SÅ, kan jeg få lov til å komme med et eksempel:

 

verdens lengstgående bil er en strek åtter(altså w115 for dem som ikke skjønte det) den står på museum og har gått 4.4-45 millioner km.;) Er p1800'n som ligger på 2.plass? eller er det noen andre biler som har sniki seg imellom der?

 

Kjenner ikke til den bilen du nevner her, hvilken plass P1800'en er på vet jeg heller ikke. Eieren derimot, står visstnok i Guiness Rekordbok som innehaver av rekorden "the highest certified mileage driven by the original owner [of a vehicle] in non-commercial service."

 

Forresten, 2,6 mill. miles tilsvarer ca 4,16 mill. km. Og denne bilen er ennå i daglig drift.

 

Målet med innlegget mitt var ikke å vise at denne bilen har verdens høyeste km.stand, men snarere å påpeke at både bensin- og dieselmotorer kan gå uhyggelig langt hvis de blir tatt vare på. Slitestyrke blir dermed ikke et argument å regne med for min del, når valget står mellom bensin og diesel.

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen god grunn til at en dieselmotor skal holde så mye lenger enn en bensinmotor. Grunnen til at det tilsynelatende er slik er at den nåværende viten om dieselmotorer som går langt stort sett har vært basert på motorer i mer eller mindre kontinuerlig drift (f.eks. taxier). En slik motor vil naturlig nok overleve lenger enn en konekjørt 1.4-liters bensin som bare går til butikken og barnehagen.

 

Forøvrig er det helt meningsløst å diskutere hva som er "best" så lenge trådstarter fortsatt ikke har tatt gjentatte utfordringer i å definere "best".

 

-forbruk

-kvalitet/levetid

-prestasjoner

-personlig like/ikke-like

-framtid

-lyd

+ evt andre punkter jeg har glemt.

 

dette bør hjelpe litt videre på denne diskusjonen;)

 

kjør på

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The record holder, a W115 240D acknowledged by Daimler-Benz and on display in their Stuttgart museum, clocked 4.6 million kilometers between 1976 to 2004, mostly working as a taxi based in Thessaloniki. During this time the owner, Gregorios Sachinidis, used the original engine"

 

sitat hentet fra wikipedia som bekrefter påstanden jeg kom med tidligere i tråden.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bekrefter ikke påstanden din med mindre du kan bevise at det samtidig gikk bensintaxier på samme sted som gikk kortere. Kan ikke sammenligne dieselbil i Hellas med en bensinbil i Norge.

Du kan jo allernådigst forklare oss hvorfor en dieselmotor teknisk sett skal leve lenger enn en bensinmotor.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-forbruk

Stirlingmotor (evt en gassturbin hvis det ikke er snakk om bil)

 

-kvalitet/levetid

Dampmotorer har mye lengere levetid enn en diesel eller otto-motor

 

-prestasjoner

Wankelmotor eller evt. en gassturbin.

En bensinmotor har jo som sagt mye bedre prestasjoner enn en dieselmotor men må se seg slått av de som er nevnt ovenfor.

 

-personlig like/ikke-like

Liker wankel veldig godt. Ingen ting som slår rotasjonsmotorer. er rett og slett ulogisk at motorens sentrale deler skal aksellereres opp og bremses ned hele tiden.

 

-framtid

Tja hvem vet. det ser jo ut til at mazda får til mye med sin renesis wankelmotor og totakterene begynner og ta seg opp igjenn mye med direkte injektion.

De nye konseptene med constant compression engine som har 6 takter ser heller ikke så dummt ut ihvertfall hvis man i tilegg setter på GDI på disse. fordelen med slike "constant compression engine" er jo at allt teknologien allerede finnes og det er egenklig bare og bytte ut veivakselen på en hvilken som helst 4-takts stempelmotor.

 

-lyd

V-12 bensinmotor med kort slaglegde og høyt turtall eller en 4 rotors wankel på høyt turtall (den høres jævelig ut på tomgang)

 

+ evt andre punkter jeg har glemt.

Diesel er et blindspor. når teknologien på bensinmotoren etter hvert blir utviklet vil den også slå dieselen på det eneste pungtet den har fordeler nå dvs. drivstofføkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er et blindspor. når teknologien på bensinmotoren etter hvert blir utviklet vil den også slå dieselen på det eneste pungtet den har fordeler nå dvs. drivstofføkonomi.

 

Jeg vil påstå at wankel er et mye større blindspor enn diesel...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår