Gå til innhold

Zythius

Bruker
  • Innholdsteller

    68
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Zythius

  • Bursdag 03/04/1988

Contact Methods

  • Bosted
    Eidsvoll

Zythius's Achievements

  1. Jeg har altså en slik en stående. Jeg ser helst at noen kjøper hele bilen, men deler kan også plukkes av. Den står i Eidsvoll uten skilter pga. manglende EU-kontroll i fjor. Det var noe småplukk + litt større ting (dempere rundtom og drivknuter foran MÅTTE byttes). Den er blå, og er litt sliten utvendig. Interiøret er egentlig ganske pent (de vanlige forsetene er kastet ut til fordel for sportsstoler fra Audi), og jeg har vært nøye med å holde det rent. Bremseskiver bak er nesten helt nye. Jeg har bremseskjold til fremakselene, men disse ble ikke satt på og ligger urørte i posen sin. I tillegg har jeg noen helt kurante 15" VW vinterfelger og noen litt kantkjørte Audi 17" som jeg kjøpte av en fyr her :P Jeg har også en komplett pakke med dørlister (nedre og øvre) fra oldaudiparts. Ett år gammelt omtrent: http://img211.imageshack.us/img211/6111/sommer1e.jpg Mvh, Christian
  2. Så, det ser altså ut til at jeg må bytte bærearmene også? Bah, det var en strek i regningen.. Går det an å bare bytte selve kula?
  3. Jeg vil ikke akkurat påstå at Audi 100 eller A6 er noen spesielt raske biler, med mindre du går til S eller RS modellene.. Nå har jeg ikke kjørt 170-hesteren, bare så det er sagt. På den annen side så oser de av kvalitet, og de er stilige på en enkel og avslappet måte. Min gamle 100 2.3 E føles så utrolig mye bedre enn mange andre biler jeg har kjørt. Da tenker jeg på f.eks mindre støy i bilen, en følelse av at alt er solid, osv.
  4. Takk for godt svar. Det er kjekt å få høre litt hva andre har erfart, osv. Jeg tror det blir til at jeg beholder Audien nå. Kjøpte den nylig EU-godkjent for 2 år siden for 15 000, byttet skiver og klosser bak, byttet radiator, satt i motorvarmer, har hatt 3 oljeskift.. Så jeg har jo lagt ned en del penger i den, som ikke nødvendigvis reflekteres i salgsverdien nå. Den har bare gått 270 006 også.
  5. Nå er tiden kommet for å få EU-godkjent den gode gamle 100'n (så billig som mulig). I den anledning håper jeg dere kan hjelpe meg med noen tips. Jeg er også interessert i å komme i kontakt med folk som kan ta på seg noen av disse jobbene, til en litt rimeligere penge enn store verksteder. Planen er å skaffe brukte deler så langt det går. Arbeidet skal også gjøres hjemme med fatteren så langt det går. Her kommer lista over feil, med kommentarer på noen av dem. Alle kommentarer er hjertelig velkomne (hvor vanskelig blir det, hvor dyrt det blir, er det det verdt det, osv?) 2 - Støtdemper- lekkasje venstre foran Her må nok begge demperne byttes ettersom de lekker en del. Jeg kjøper nye fra Mekonomen og får det gjort på verksted. 2 – Foraksel - defekte drivaksler ulyd Venstre yttre mansjett er helt gåen, og derfor har det kommet seg skit inn der. Som en følge av dette knepper det fra drivknuten når jeg svinger. Hva bør jeg egentlig bytte her? Bare yttre drivknute og mansjett? Og er dette noe som absolutt må gjøres av en mekaniker? Jeg har også vært inne på tanken om å kjøpe hele brukte drivaksler med friske og fine drivknuter og mansjetter. Venstre yttre.. Høyresiden begynner å sprekke den og. Den venstre indre mansjetten ser en del bedre ut. 2 - Foraksel- slakk i innfestninger Her er jeg egentlig usikker på de mener. 2 - Senkesett ikke innført i vognkort Time på biltilsynet + TÛV-papirer + firehjulskontroll = innført i vognkortet? 2 - Slitt bærekule Hva må byttes her? Holder det med "endeledd yttre" fra Mekonomen til 470, eller må jeg kjøpe “Bærearm nedre (komplett med bærekule)” til 2256 kr pr side? 1 - Eksoslekkasje – midten Her må jeg undersøke litt nærmere, men det ser ut til at midtre lyddemper er rimelig kaputt. Hva med å erstatte den med et rør? Blir det for mye bråk? Resterende feil (tar gjerne imot kommentarer på de også): 2 - Lasteavhengig ventil sitter fast 2 - Forskjell i bremsekraft større enn 50 % av høyeste verdi 2 - Nærlys feil innstilling 1 - Slakk i hjullager venstre bak 1 - Dørhengsel defekt/slitt venstre foran
  6. Ingen av tingene du nevner hører hjemme, spør du meg :P
  7. Det var godt å høre. I det siste har det blitt mye småkjøring mellom skole og hybel (3 km hver vei). Dessuten har jeg vært nødt til å starte bilen i ekstrem kulde et par ganger (-33:/ ), selv om jeg unngår kjøring under sånne forhold til vanlig.
  8. Det er snakk om en 2.3 E (AAR) Audi 100 fra 1992. For en uke siden fant jeg dette faenskapet på oljelokket mitt og peilepinnen. Jeg så også en liten dråpe av det på kamakselen. Jeg tørket det bort og fylte litt olje (peilepinnen viste litt under halv). Er dette som jeg frykter - er toppen eller toppakningen på vei til å ta kvelden? Eller er det noen andre årsaker? (som er litt mindre kostbare). Jeg har i hvert fall ikke sett antydning til noe mer sånn gugge i løpet av uken. Jeg har eid den siden august 2008, og jeg har tatt et oljeskift på den hver sommer (kun brukt statoil 5w40).
  9. Zythius

    Audi 100 2.3 E

    Du skal vokte deg litt for felgstørrelse. Jeg har noen 235/45/17" A6-felger på min 100 som er senket 30/30. Det subber litt med full bil på norske veier. Nå skal det sies at støtdempere og fjærer kanskje ikke er helt tipp topp hos meg :P
  10. Jeg venter på mine lister fra old audi parts.. Svenske posten rotet bort forsendelsen min, så nå har de sendt nye lister.
  11. Jeg betalte for noen varer den 2. juli, og den 3. juli sendte Old Audi Parts delene inn i det svenske postsystemet. Og der har det tydeligvis ikke skjedd noe siden 3. juli. Pakkesporing: Noen som aner når jeg kan forvente meg delene? Det står at de kan bli forsinket, men pokker heller.. 1 måned?! Dette er jo latterlig! Det svenske postvesenet er ikke til hjelp heller, og de begynner å prate om å reklamere mot Old Audi Parts. Men varene er jo utenfor deres ansvarsområde nå - det er posten som har dem!
  12. Forden er solgt, så da bør vel felgene selges også? :) Det sitter på 195/50 dekk fra Kleber (2 stk) og Eurosport (2 stk). De er ikke helt nye, men holder en liten stund til. De kan hentes på Statoil Minnesund eller i nærheten. Gi bud! 986 94 031 (send sms eller PM på forumet)
  13. Bensin- og dieselfemmere regnes vel for de beste motorene? Bensin fåes med cat (2.3) og uten cat (2.2). Med 10 eller 20 ventiler, og med eller uten turbo. Dieselen er jeg ikke så veldig kjent med, men den kom som 2.5.
  14. Zythius

    Audi 100 2.3E

    Jeg har 235/45 17" på min 100 nå, og for å være helt ærlig så savner jeg vinterdekkene (195/65 "15). Mesteparten av veiene jeg kjører på er et helvete, og det ødelegger mye av kjørekomforten. Tror jeg går ned til 16" og 205/55 eller noe sånt til sommeren.
  15. Studentbil: har en del kosmetiske problemer på andre siden. Rust på venstre dør, dårlig lakk og generelt sett dårlige lister.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår