Gå til innhold

Sludd på veien og kjettinger?

Ranger emnet


Jacoby

Anbefalte innlegg

Skal kjøre over en fjellovergang om noen dager, og det er meldt sludd og to grader... noen som veit hvordan det fungerer å kjøre med kjettinger på sluddglatte veier? Er det bedre å bare kjøre sakte? (Har sommerdekk nå, selvfølgelig...) Setter pris på kjapt svar, har aldri prøvd å kjøre med kjettinger før! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvis det du er skikkelig uheldig så kan noe løsne og du ødelegger skjermer osv. Men gode sommerdekk hjelper stort så er dine dårlige så sett på vinterdekk hvis du er usikker.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok bare kjørt med sommerdekk, eventuelt med vinterdekk om du kan ta med. Problemet med sludd er at det bygger seg opp under dekkene, slik at dekkene ikke har kontakt med asfalten. Så, så lenge du har godt med mønsterdybde på dekkene går det bra uansett. Snøkjettinger vil uansett ikke hjelpe, pluss at kjettinger på asfalt ikke er noen god ide, særlig på en yaris som ikke har for mye plass til overs i hjulbrønnenen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekksokk er nok en fin løsning å ha med seg her. Jeg måtte frakte min bil en mil ca etter et stort snøfall i vinter for å sette på vinterdekk. Selv om jeg har 4wd hjelper ikke det i nedoverbakke.. satt på "sokker" foran, noe som fungerte veldig bra. Tåler endel asfaltkjøring også.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kjørt opp med sommerdekka, men tatt med meg skikkelige kjettinger (ikke hurtigkjettinger ala Biltema) eller dekksokker hvis det skulle bli ille.

 

Heller kjørt jævlig rolig og være obs på at føret kan skifte rundt svingen (eller værre: mot bånn av nedoverbakken). Husk at kommer du på is så blir det værre enn de slitte helårsdekka jeg kjørte med sist vinter og da får du bare større og større fart i nedoverbakker med is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår