Gå til innhold

Turbo montering

Ranger emnet


FuFuRuM

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en turbo i dag... Morsom sak... Men rimelig ny på dette området, og ja, skal få hjelp, men... Vel, morsomt å kunne det litt på forhånd ja...

 

 

Bortsett fra turbomanifoil, ka trenger eg egentlig??? E det bare å skru på for tut og kjør eller???

 

Og kommer neppe til å konvertere motoren fullstendig, så kommentarer som smidde stempler etc. kan spare seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok uansett senke kompresjonen, så dobbel topp-pakning, eller nye, "kortere" stempel er en fordel :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke bilen har turbo originalt så bør du gjøre noe med hjernen og. Den er ikke vant til att luft blir presset inn. Blandingen blir feil ellers. Kommer ikke til å gå bra ....

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger kun noen rørbiter, samt oljeslanger. ta olje fra hullet i blokka der sensoren til oljelampa sitter (får kjøpt t-stykke på biltema o.l.) og oljereturen kan man ta i passende hull i blokka avhengig av bilen, eller ved å sveise inn et rør ned i bunnpanna. skal du ha noe særlig over 0,2/0,3 i ladetrykk, så kan du skaffe deg en trykkvakt/trykkbryter og koble inne en ekstra dyse som spruter når ladetrykk oppnås :) skal du montere på en sierra, så kan du sende pm, så skal du få bilder osv av min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er en senator a 3.0i med senator b 3.0i blokk (nesten identiske)... For dere som har litt peiling på disse motorene er tåler den plenti med bank, så tenkte 0,4-0,5 i trykk... Finner heller ingen som helst form for tuning til disse bilene... Som smidde, kortere stempler...

 

Dobbel toppakning, koss fungerer det??? Og for å gjøre noe med hjernen er det ganske gamle biler, finner lite greier til de, men noe universalt som anbefales???

 

Vet og at det er mange som har spurt om dette før, men finner intet utfyllende svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper den tåler plenti med bank, men ikke plenti med tenningsbank :). Tenning skal være rett justert i forhold til turtall og blanding og drivstoff.

 

Dersom du vil ha dette til å funke bra så kan du vel kanskje prøve en datasprut? Da slipper du å tenke på problemer med å gjøre noe med hjernen. Kjøp gjerne en datasprut med elektronisk tennings styring også?

 

Bare å gi motoren litt trykk gjør seg godt. Bare motoren slipper å suge lufta gjør at ytelsen blir betraktelig forbedret.

 

Men i tillegg til turbo så burde du ha intercooler, dump og dersom problemer med blanding oppstår og tenningsproblemer oppstår så invester i datasprut som kan ordne opp i dette.

 

Et tips er å søke etter deler til motoren din, ikke til bilen din. Finn ut hva motoren heter, og søk deretter. Kan gi resultat du aldri hadde fått med søk på bilmodellen.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene har vel 170-180 hk originalt, med mindre det er en 24v som har rett over 200. 300-350 hk kan du se langt etter uten å røre innmaten i motoren. Det er dessverre ikke så enkelt som å skru fast en turbo og plutselig har du uhyggelig med hk...

 

Med moderat ladetrykk og et enkelt tilleggssprut kan du sikkert tyne ut 30-40 hk til, men skal du opp i den effekten du nevner, må du nok ha andre stempler/råder, datasprut osv.

 

Hva slags turbo er det du har fått tak i da? Noen har innebygget wastegate, andre ikke.

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ikkje dumme tips der...

 

Du nevner intercooler... Det har eg vel egentlig ikkje bruk for ettersom eg bare går for 300-350hk...

 

Og må ikkje eg ha en eller annen form for wastegate og??? Eller sku det gå greit uten???

En halvkilo økning i lufttrykket ut av snurra gir deg innsugsluft med temp som en gloheit midtsommers dag i Death Valley..

 

For å hoppe fra 170 til 350 hk trenger du ikke 0.5 bar,du trenger ca 1.1 til 1.5 bar avhengig av effektiviteten.. Ingen wastegate = maks trykk turboen kan levere,dvs oftest rundt 3.5 - 4 bar overtrykk. Da kan du ha stempler av unobtanium uten at det holder,spes hvis du ikke har styr på tenning og fuel.

 

Og ang. det at det ikke finnes stempler er feil. Da har man bare ikke bestilt de. Doble toppakninger er en billig måte å senke grunnkomp på,ordentlige stempler er en mye bedre løsning da mange standardstempler knekker ringlandene så fort du får det minste solid tenningsbank... som egentlig ikke har noe med tenning å gjøre,tenningsbank er en trykk-startet detonasjon av blandingen i kammeret.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår