M-Power Skrevet August 18, 2008 Rapporter Share Skrevet August 18, 2008 Lurer på om noen vet av pumper som er beregnet på returolje til turboer som har for lav retur? Det må jo finnes noe da folk faktisk har turbo f.eks. i bagasjerom og under bakakselen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet August 18, 2008 Rapporter Share Skrevet August 18, 2008 Ei vanlig ekstern oljepumpe burde vel gjøre susen...? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet August 18, 2008 Rapporter Share Skrevet August 18, 2008 Mener å huske at Porsche 930 (911 turbo) har et slikt system orginalt... Den har jo tørrsump med tank foran høyre bakhjul. Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Bruk en 12V pumpe til differensial- eller gir-olje. Sitter det utløpet på turboen lavt,type under motorens oljenivå må du lage en tank under turboen på en dl eller så,med lufting...og huke pumpa til denne. Uten lufting røsker pumpa vakuum i turboens lagerdel,med gåene tetninger som følge.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M-Power Skrevet August 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Fikk en link til et firma i USA som hadde sånn pumpe som jeg tenkte på: http://turbowerx.com/Scavenge_Pump/Scavenge_Pump.html Da kobler jeg den på returen fra begge turboene, så skal vel dette gå godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Fikk en link til et firma i USA som hadde sånn pumpe som jeg tenkte på: http://turbowerx.com/Scavenge_Pump/Scavenge_Pump.html Da kobler jeg den på returen fra begge turboene, så skal vel dette gå godt. De der funker bra,men du må fremdeles ha noen form for lufting vil jeg tro.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M-Power Skrevet August 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Hmmm..sier du det, men da vil jo pumpa suge luft, vil jeg tro...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Er det egentlig nødvendig? Naboen har en GSXR med turbosats, og der går returen inn under motoren. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M-Power Skrevet August 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Det er definitivt nødvendig i mitt tilfelle, da både tetninger og lager har tatt kvelden på den nederste turboen som bare har 3cm fall på retur, og returen ligger under oljenivå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Hmmm..sier du det, men da vil jo pumpa suge luft, vil jeg tro...? Jepp. Luft,etter at den har sugd tanken tom for olje og dumpet hele lasset i veivhuset... da står det ikke olje i lagerhuset på turboen,hvilket er poenget. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Er det egentlig nødvendig? Naboen har en GSXR med turbosats, og der går returen inn under motoren.Det gjorde min også,inntil jeg heiste den 2.2cm i stussen for kvikkere styring. Den ene cm'en eller så som det utgjorde fremme ved motoren betydde forskjellen mellom 400+mil uten problemer og 9 mil før tetningshavariet var et faktum... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingeniøren Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Lurer på om noen vet av pumper som er beregnet på returolje til turboer som har for lav retur? Det må jo finnes noe da folk faktisk har turbo f.eks. i bagasjerom og under bakakselen:) Husk at turboen har trykksmøring til lagrene. Det du trenger å passe på er at returslangen er tilstrekkelig tykk (tykkere enn tilførselslangen). Da er nok problemet løst. Se eksempel hydraulisk anlegg, returslangen mye større enn tilførselslangen. Sjekk også om du har tilstrekkelig oljetrykk fram til turboen. Koble på ett manometer på ett t-stykke og måle faktiske verdier. Husk lavt trykk inn, gir svak retur. Sjekk også turboen for indre lekkasje/slakk i lager... Ingeniøren. tidl. bilmekaniker/-elektriker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Husk at turboen har trykksmøring til lagrene. Det du trenger å passe på er at returslangen er tilstrekkelig tykk (tykkere enn tilførselslangen). Da er nok problemet løst. Se eksempel hydraulisk anlegg, returslangen mye større enn tilførselslangen. Normalt kjører man jo rundt 3mm restriktor inn på turboen og 12-14mm retur. Jeg hadde 16mm retur på sykkelen,og når den kom lavt nok så tror jeg den kunne vært 30mm uten at det hadde hjulpet..Sjekk også om du har tilstrekkelig oljetrykk fram til turboen. Koble på ett manometer på ett t-stykke og måle faktiske verdier.Husk lavt trykk inn, gir svak retur. Sjekk også turboen for indre lekkasje/slakk i lager... Ingeniøren. tidl. bilmekaniker/-elektriker Oljetrykket inn skal jo ikke holde mer enn rett over 2 bar,derav restriktoren.. har man 6 bar inn på turboen,kan man belage seg på å tømme IC'en for olje i ny og ne,siden tetningene i en turbo ikke er designet for stort mer enn 50psi,hvilket er knapt 3.5 bar. Så gå for høyt trykk inn for å tvinge returen inn i bunnpanna på en lavthengende turbo er nok ikke helt veien jeg ville gått ihvertfall.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M-Power Skrevet August 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Monterer uten tank nå foreløpig, så får vi se :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingeniøren Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Jepp, er er poenget at det som er viktig er om selve turboen er over eller under oljenivået i bunnpannen, ikke innførsel på returslangen. Enklest om turbo er i nivå over oljenivå i bunnpannen. Dersom Selve returslange kommer inn under bunnpannen kan det samles endel urenheter fra motoroljen der, da får du trøbbel med retur. Ingeniøren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg