rogern Skrevet August 9, 2008 Rapporter Share Skrevet August 9, 2008 da var vi hjemme igjen fra bremsing. gikk ikke helt smertefritt idag. typisk at det skal oppstå problemer når man skal gjøre noe sånt. hadde gjort klart det meste på motor og fylte den med vann. da begynte det pluselig og piple ut vann fra toppakningen fra syl 3 til 4. først trudde vi det kunne være boltene som hadde gått i bunn slik at de ikke klemte nok på toppen, men det var det ikke. løfta av toppen og sjekka over at alt var som det skulle. så jo bra ut. titta litt nærmere på toppakningen. den så ikke ut til og ha blitt klemt nesten i det heletatt. så vi smekka på en annen pakning av samme type(brukt pakning) spraya den med litt lim. da ble det tett. ser ut til at det var feil fra fabrikk. rett og slett for hard pakning. tida går fort når sånt skjer + litt småpusling med noe sync greier. så tida strakk ikke til for og bli ferdige idag. ser ut til at det blir tur oppover igjen på mandag. men etter at vi fikk på pakning osv så fikk vi starta motorn og testa litt. prøvde ett par "forsiktige" pull. det var med orginale dyser+ ujustert kam og "grov" mapping. fikk 279hk på ca5500omdr. ca 0,9 bar ladetrykk. fikk ikke med meg hvor mange nm da det bare var en liten test så loggen ble ikke lagra. dysene var da rimelig tomme så hvis jeg skulle kjørt med de etter veien så måtte jeg nok "gått ned" på ca 260hk. hadde ikke trudde de skulle holde såpass. er fornøyd med effekten da selve motor er helt orginal foruten turbo og kam. så til mandagen (mest sansynelig) så blir det og mappe ferdig. bytte litt dyser og teste litt med ladetrykk og e85. Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet August 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2008 [/img] [/img] Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet August 9, 2008 Rapporter Share Skrevet August 9, 2008 Typisk at sånt ska skje når man er å bremser :( Var du hos Wetterhus? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet August 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2008 ja kjipt det. hos wetterhus ja. Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet August 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 da var bremsinga ferdig. bremsa 250,7hk og 407nm på 98 blyfri og 294hk og 452nm på e85 på e85 er det 300nm på 2900omdr og 207hk på 3300omdr. på blyfri er det 296nm på 2900omdr og 190hk på 3300omdr. E85 omdr nm hk 2000 226 64 3000 322 136 3500 442 217 4000 448 252 4500 434 274 5000 409 287 5500 377 291 6000 350 270 blyfri 2000 216 61 3000 317 134 3500 406 200 4000 395 222 4500 379 240 5000 351 247 5500 313 242 6000 280 236 Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrTore Skrevet August 12, 2008 Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 Va slags oppsett har du på den motoren din da ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 12, 2008 Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 Helt orginal bortsett ifra kam og turbo skriver han over, men siden det er snakk om mapping så har han tydeligvis annet sprut + bytta dyser regner jeg med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet August 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 det som er endra er t5r kam, dobble vent.fjører, turbonetics t3 super 60 steg1 ar63, autronic sm4, 650cc dyser. resten er helt orginalt(overhalet) helt org 530 topp. Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet August 12, 2008 Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 Fine tall det der! :) Men super 60 kompressoren klarer vel å levere mer luft enn til 250hk. ? Bare lurer på hva som var bremsen,hvis det var noen.. :) Kjøre med t5r selv og lurer på hvor mye åpning du har på innsugsventil på ø.d.p (hvis du vil dele infoen sef.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen_mg Skrevet August 12, 2008 Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 Bremsen var vel innmaten i motoren om jeg har lest riktig overfor her, om at den var original Siter http://www.volvo-racing.i2.no Volvo 242 Turbo Volvo 242 Turbo banebil 1984 Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987 BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet August 12, 2008 Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 Nå tenkte jeg helst på resultatene med 98 oktan,men målet var vel å få ett greit og holdbart resultat med E85 da.. Men har jo en fin margin på 294hk. Da flere proffer går god for 350 ærlige hk. på "nytype" 230 råder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet August 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 torgeir trudde nok det var toppen som stoppa for mer effekt. enig i det, "må" nesten være den. resten av oppsettet takler mer enn 250hk(blyfri) er jo en helt orginal 530. baktrykket tok oss igjen etterhvert. liten porting og kanskje litt større eksosventiler hadde nok hjulpet. turbones kart makser på 330hk ca. gadd ikke å prøve å lade noe mer enn 1.2 bar. tenke litt på innmaten og. mer ladetrykk ble mer baktrykk. hadde vært morro og komme forbi 300hk men var ganske nære. er fornøyd jeg, med de små modifikasjonene som er gjort så. 300hk(294) og 450nm overasker nok noen "chiptrimmere" hehe justerte endel på kamdrevet men husker ikke hvor mye. først justerte vi drevet så kammen "la på" litt før. da hjalp det endel, justerte litt til. da gikk effekten bittelitt ned men fikk igjen mye på mellomregisteret så lot den være der. ang åpning så vet jeg ikke desverre. Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet August 12, 2008 Rapporter Share Skrevet August 12, 2008 Jasså, greit med pulver i touran nå roger.. (pendlermotor :P ) Fint å "gruse" teorier om 530 toppen egentlig. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet August 14, 2008 Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 Er ikke eksos huset litt i største laget? ar63(550hk) Ville jo blitt mye kjappere og vesentlig bedre spoolup med ar48, mister litt roppeffekt, men er jo fortsatt god for 340 til 350hk. Var bare et tips eg fikk da eg holder på å kjøpe ny turbo. Med ar63 klarer turboen 370 til 380, og med en flowpreppet ar48 vil du klare det samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet August 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2008 syntes den spola igang rimelig fort jeg men. hvis det hadde blitt vesentlig bedre spool up så hadde jeg hatt 1.2 bar på 2500omdr da eller? vet ikke hvordan det hadde blitt med baktrykk med ar48. det var høyt nok med ar63`n. men det kan vel ha vært andre ting som gjorde. det var jo en steg 1 bare så var ganske liten proppel. Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.