Gå til innhold

Sikring fra batteri til stereo, lovpålagt?

Ranger emnet


the Stig

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer enkelt og greit på om det er noen som vet, og/eller eventuelt kan henvise til lovverk angående forskrifter for sikring av direktestrøm til stereo. Altså, er det lovpålagt at strøm som hentes rett fra batteriet må gå innom en sikring før det går til mottaker?

 

Setter stor pris på svar :)

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske lovverket nevner nær sagt selvfølgelig ikke stereo spesifikt, det ville blitt altfor detaljert.

http://http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-027.html#27-1

 

Til gjengjeld er ihvertfall forskriften såpass løs i kantene at man nok kommer seg unna med de fleste elektriske installasjoner, men på den annen side åpner den for bruk av skjønn...

 

FOr å være mer konkret, vil vel bla. forsikringsselskapene hevde feil installasjon om man ikke benytter sikring av kabel v/batteri og åpne for vesentlig reduksjon av utbetaling i tilfelle brann i kjøetøyet, og da må du motbevise at slik sikring ikke var nødvendig i ditt tilfelle... lykke til med dén. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå var nå engang det dessverre ikke tilfellet. Så spørsmålet var enkelt og greit om dette var ulovlig/ville gitt merknad på EU om sikring ikke var montert.

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det spiller noen rolle om dette er lovregulert eller ei.

å spare de få kronene en sikringsholder koster er ren og skjær idioti.

 

Om jeg feks var takst mann for et forsikringselskap ville en eventuelt avsikring på ettermontert el utstyr det første jeg ville sjekke ved en bilbrann, Ikke sikring, ikke erstatning ville være min anbefaling til de som står for utbetalinger.

 

Om forsikringsselskapene praktiserer denslags aner jeg ikke, men det ville ikke overaske meg om det kommer, om det ikke allerede er i bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet om flere som har fått feil på eu-kontroll fordi at di ikke hadde sikring til stereoen, den skal visst være montert før torpedoveggen (hvis du har batteri forran)

kabelen skal heller ikke være synlig på førersiden, di blir ofte litt grumpy av det også.

 

men det kommer jo ann på hvaor du har bilen på eu kontroll, er sikkert noen steder som godkjenner bilen uten bremser også.

 

men det var det ovennevnte di sa hos NAF iallefall:)

her var det en gang noen vise ord, og et par prosjekter

SIGNATURREGLER: http://www.bilforumet.no/faq

GRATULERER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies att jeg overhodet ikke er tillhenger av å ikke ha sikkring på kabelen,så ikke missforstå! men det er ikke lenge siden jeg var på PKK kurs,og kurslederen sa klart ifra om att dette IKKE skulle anmerkes vist kabelen var skikkelig festet med jevne mellomrom osv....

 

Nå skal det vel også sies att det går kabler gjennom torpedo veggen som er usikkret på ALLE biler som du møter og ser på veien..

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal den sikkres ved batteriet... hva tror du skjer hvis kabelen kortsluttes inne i bilen, og du ikke har sikkring??

FIRE!!

 

Ville du feks trekt opp en kabel hjemme i leiligheten din, uten sikkring?? blir samme sak det ;)

 

100% enig med deg,men nå var dette satt litt på spissen pga av att trådstarter spurte om det var godkjent på pkk kontrol.

 

OT : det er til og med "lov" med ett direkte rust hull i bærebru forran på en bil,så lenge ikke hullet er større enn en viss % av det totale arealet.....dustete? JA !

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår