Gå til innhold

Ventiltikking på 2.3E

Ranger emnet


Monzter

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg fått en dum lyd i motoren min. Det hele er litt merkelig, for alt virket jo fint på søndag kveld.

Men mandags morgen var det tikking. Ut fra lyden, så tror jeg det er 1 ventil-løfter som ikke får gjort jobben sin.

Det er jo hydrauliske ventil-løftere. Kan det være at det har tettet seg i en oljekanal? Kan jeg ha for lavt oljetrykk?

Og så det store spørsmålet mitt: MÅÅ jeg demontere hele fronten/radiator for å få av reg-reima, for så å få av kammen, for igjen å kunne få ut løfterne, for å se om det er noe skitt nedi der?? Eller finnes det noe annet jeg kan gjøre for å bli kvitt tikkingen? Kjøre motoren varm?

 

For øvrig så mener jeg å ha lagt merke til at det er litt tikking i motoren rett etter oppstart når bilen har stått hele natten, som så har blitt borte etter 2 sec. Men denne gangen sluttet det altså ikke de første minuttene.

 

Veldig happy for all hjelp jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være en oljekanal ja:) front må av ja.

 

er sånn på min og. tikker ved kaldstart og forsvinner med en gang. av og til når den har stått noen dager høres det ut som en ventil tikker. da bruker jeg bare å kjøre rolig en fin tur til den blir god og varm, og da er den borte igjen

 

ps: på min så kommer samma tikkinga når oljenivået nærmer seg minimum. har du peila olja?

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Front og/eller radiator trenger du ikke ta av for å ta ut kammen!

 

Prøv å ta ut støtstaget til vakuumpumpa og se om det hjelper. Har du oljenivået over halvt på peilepinnen?

 

Ikke over halvt på peilepinnen nei. Akkurat halvt. Kanskje lurt å fylle fullt ja! *uff* hehe

 

Støtstaget til vakuumpumpa ja.. Ingen dum ide! Er hvertfall ordentlig reint å pent under toppdekselet.

 

Da har jeg hvertfall litt å pusle med :)

 

For å få ut kammen, må man vel ta av reg-reima, og for å få PÅ regreima etterpå, så må man vel få ut dekselet. Får jo ikke ut dekselet uten å demontere. Så hvordan?

 

Takk for svar folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ut kammen, må man vel ta av reg-reima, og for å få PÅ regreima etterpå, så må man vel få ut dekselet. Får jo ikke ut dekselet uten å demontere. Så hvordan?

 

Takk for svar folkens :)

 

Må løsne registerreima for å ta ut kammen ja.

Hvilket deksel er det du snakker om? Det plastdekselet foran reima kan tas av etter å ha skrudd av strammeren til multireima (festet med tre skruer). Dette er også alt du trenger å ta av for å ta ut/skifte kammen og evt løftere (samt øvre del av innsuget).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyllte på mer olje i går. Etter litt frem og tilbake sluttet den å tikke! Tok en litt mer nøyaktig måling på peilepinnen i dag, ved å rulle bilen så den sto helt flatt. Måtte fylle på enda mer for å få fullt nivå. Så nå tikker den ingenting lenger :)

Skjønner meg ikke helt på denne motoren jeg. Enten så fikser den seg selv, eller så trang den mer olje.

 

Dette med å bare løsne strammeren til multireima, visste jeg ikke om gitt! Men når man skifter reg-reima må man vel ut med fronten for å få plass?

 

Bruker Castrol Magnatec 5W-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyllte på mer olje i går. Etter litt frem og tilbake sluttet den å tikke! Tok en litt mer nøyaktig måling på peilepinnen i dag, ved å rulle bilen så den sto helt flatt. Måtte fylle på enda mer for å få fullt nivå. Så nå tikker den ingenting lenger :)

Skjønner meg ikke helt på denne motoren jeg. Enten så fikser den seg selv, eller så trang den mer olje.

 

Du kan kjøre en QMI innvendig motorvask på motoren din og skifte olje etterpå. Dette løser opp koks og avleiringer som danner seg ved bruk av olje med dårlig renseeffekt. Dette kan tette igjen oljekanaler og løftere. Jeg for min del er ikke begeistret for Castrol.

 

Dette med å bare løsne strammeren til multireima, visste jeg ikke om gitt! Men når man skifter reg-reima må man vel ut med fronten for å få plass?

 

Fjerning av strammeren til multireima gir kun anledning til å ta av øvre deksel over registerreima.

For å komme til å løsne balansehjulet på veiva så må radiatoren ut ja.

 

Bruker Castrol Magnatec 5W-40.

 

Som sagt, er ikke tilhenger av Castrol. Jeg bruker kun Mobil 1 Rally Formula 5W-50 eller Fina First 5W-40. Begge er supre oljer, og førstnevnte har en meget god renseeffekt :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerning av strammeren til multireima gir kun anledning til å ta av øvre deksel over registerreima.

For å komme til å løsne balansehjulet på veiva så må radiatoren ut ja.

 

Så jeg hadde altså ikke trengt å demontere hele fronten for å skifte reg-reim? Bare radiator som må ut?

 

Som sagt, er ikke tilhenger av Castrol. Jeg bruker kun Mobil 1 Rally Formula 5W-50 eller Fina First 5W-40. Begge er supre oljer, og førstnevnte har en meget god renseeffekt :)

 

Ok, sikkert bra olje du bruker. Men Castrol olja jeg bruker er vel ikke dårlig? Syns da det var svært lite avleiringer rundt om kring i toppen. Så ganske bra ut.

 

Takker for masse bra forklaringer og tips du har kommet med hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg hadde altså ikke trengt å demontere hele fronten for å skifte reg-reim? Bare radiator som må ut?

Jo, må av med støtfanger mm for å skru ut radiatoren. Jeg har alltid pleid å ta den av i hvertfall. Er enklere da.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, må av med støtfanger mm for å skru ut radiatoren. Jeg har alltid pleid å ta den av i hvertfall. Er enklere da.

 

Godt å høre at jeg ikke har gjort en masse xtra-arbeid når jeg skifta reim for en stund siden da :)

 

Fortsatt spent på å høre om oljen min er elendig :P

 

Jeg tror jammen det må ha satt seg noe muffens ett eller annet sted før en løfter over natta. Gikk seg jo til igjen når den ble varm. Ikke godt å si! Går pent nå hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt spent på å høre om oljen min er elendig :P

 

Ingen kommentar. Det finnes folk som er tilhengere av Castrol og det skal de få lov til å være, jeg er ikke en av de. Noen liker moren, noen datteren. Jeg liker datteren ;)

Castrol sin olje har tidligere fått skylden for ekstremt mange utslitte kammer på BMW, samt at den tærer på gummideler på VW/Audi, noe som gir oljeforbruk (les. ventiltetninger).

 

Min 2.3E har hele sitt liv blitt kjørt på Castrol før jeg kjøpte den. Jeg er IKKE imponert over hvordan motoren så ut invendig. Ventiltetningene skiftet jeg på 160000 km grunnet oljeforbruk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår