Gå til innhold

Usikker på førstebil/prosjekt

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Er en 17 år gammel kar som ska gå Produksjon og industriteknikk neste skole år. Dette gir meg da murligheten for og eventuelt rustsveising, egenprodusert deler som bla skruer, rørdeler, motorfester til et eventuelt prosjekt.

Vurderer et prosjekt som Denne. Er ikke sikkert at det blir akkurat den bilen, men et noe liknende utgangspungt blir det vel. Velger og kjøpe en bil som trenger en opp-pussing, lakkjobb osv. pga. at jeg kan gjøre det meste selv (har en kompiss som lakker).

Planen er og bruke mest penger på motoren. Tenker at jeg skal ta en total overaling. Lakke motor-rommet og få en fin finish der.

 

Har en Volovo 240 jeg skal bruke som hoved bil. Derfor skal jeg ha et prosjekt jeg kan holde på og skru på, lakke div deler osv. til jeg har rå og registrere, skilte og eventuelt andre avgivter.

 

Noen som kan gjette hva dette prosjektet kan koste alt i alt om man ser bort fra ting jeg gjør selv?

Send gjerne linker til liknende prosjekter.

Alt av kommentarer/kritikk er ønsket ;)

 

Må beklage min dårlige rettskriving. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye det kan koste?

Hvis du ikke legger en plan, å følger den strikt, koster det alltid mer en hva du trodde når du startet :-)

 

Men det å ha eb 240 som bruksbil å så en prosjektbil ved siden av er en god ide.

 

Men først må du definiere hva prosjektet er. Hvis du skal kjøpe en halvrisig amcar å så "pusse den opp" har du et problem, det trøttnar du fort på. Du må først finne ut hva ditt mål er.

-En strøken utstillingsbil i "orginalstand".

-En strøken custom utstillingsbil.

-En bil å kjøre på strippen med (altså en bil med aldeles for stor motor).

-mm

 

Hvis du ikke har et mål, vent til du har hatt lappen en stund før du bestemmer deg. I den tiden kan du altid drømme om både det ene og det andre.

 

Ikke kjøp en bil å så ser hva som skjer.....da er risikon at du fort går trøtt.

 

Når det er sagt kan man gjøre mye morsomt med en 240, spesielt når det gjelder motor...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at jeg ska få den så strøken som jeg kan i første omgang.

Skal da rustsveise, sandblåse motor-rom, lakke motor-rom, lage nytt grenerør osv.

Ikke utstilling med det første. Ettervært som penga rekker til bynne jeg vel og tenke på å få motor-rommet HELT strøkent.

 

Nedre opphengskule foran er slakk, men har ikke aning på hva dette er og hva som trengs å gjøres. Er en smule fersk med bil generelt..

Noen som har noen nettsider/bøker/filmer og anbefale for en fersk amcar fan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler er meget rimlige til amcar spesielt til chevy men også ford. Den dodgen du ser på er nokk dyrere å skaffe deler til.

Jeg skifte bærkuler på min chevy pickup, tror delene kostet mindre en 70 dollar for alle fire :-)

 

Men det er vell ikke bare prisen som teller.....men hva skal du bruke den til og om du liker den. Charger er dyr og stygg spørr du meg, jeg har vansker med å forstå at noen kan like den, men det er du som skal ha den ikke jeg :-)

 

Deler til amcar kjøper du på på Summitracing.com de har mye til de kurante modeller.

 

E-bay er også et sted å handle på (ikke min favorit men alikavell).

 

Gjør et søk på nettet du finner tusenvis av sider om amcar.

 

Gå på biblioteket å se om de ikke har den norske amcar blekka, der kan du bla i gamle nummer. Ikke kjøp Chargeren hvis du ikke er sikker på at det er akuratt din drømeprosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ;)

 

Somsagt er det ikke sikker at jeg ender opp med akkurat den, mulig jeg ender opp med en Camaro, Mustang, chevelle, Challenger, Cuda, GTO eller lignende. Problemet er at disse er så dyre og kjøpe ferdig resttaurert, og finner ingen mulige prosjekter heller.

Si gjerne ifra om noen av dere skulle en bil i samme tilstand som den Chargern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er vel feil å si det ikke finnes slike biler...

Det er vel heller at du ikke vet hvor du skal leite og se...

 

ta deg en runde på http://www.amcarforum.no der vil du finne mange likesinnede...

 

http://www.usabil.se

 

http://www.blocket.se

 

http://www.nitroz.se

 

å så er det bare å glikke langt og lenge på Google...

 

detta oppussingsprosjektet du vil ha er lite lurt sier nå jeg...

 

Finnes haugevis med bil til opp under 100 lapper som er kjørbare med skilt , men alikevel trenger mye service... leit etter en slik, fordi du BØR ha en bil som er kjørbar å begynne på slik at du kan kjenne på bilen før du begynner å gjøre noe med den...

 

Men lykke til da...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som mange andre sier her, så burde du legge opp en plan!

gidder ikke å rippe noe mer opp i det.

 

Men, er du flink til å skru? Hatt sånne prosjekter før?

Noe sier meg at dette er ditt første. SÅ da burde du egentlig tenke nøye over hvor mye du burde legge i den aller første prosjektbilen.

 

Hadde jeg vært deg så ville jeg heller kjøpt en bil til rundt 10 - 20.000 også fikset på den for å finne ut hvor du mye du kan innen dette her emnet.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye kunnskap til for å spare noe serlig på å renovere en bil. Okay lakkering er det mye å spare på men resten....tvilsomt. Det er lite å spare men det er (eller kan være) mye morro!

Du må ikke tenke "tjene (spare) penger" når det gjelder slike prosjekter, de blir altid dyrere en du tror det skal bli. Å sjansen a du får tilbake det du har sattset er ikke stor.

 

Gå i tenkeboksen litt, du har god tid. Dra runt å se på alt du kan, les blader surf på nettet og ikke minst se til å få lappen så du kan prøve sakene. Helt enig med Bead-lock, ikke kjøp dodgen.....den såg trist ut til og med på bilde :-(

 

Kanskje det er bedre å "øve" på en 240 eller hvorfor ikke en 940. Et rullende prosjekt.

Kan bli tøft, med en trimmet b230, senket med 19" hjul, v70 eller SAAB stoler........å så kan du vente kjøpe den STORE prosjektbilen. Mye brukt å rimelig til Volvo.

 

Tro meg jeg har erfarenhet når det gjelder dette, og jeg har en sønn som noen ganger har STORE planer å må dras ned på jorden.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Men hva burde jeg starte med da?

Er ikke interisert i å ha en sløv Volvo å leke meg med.

Garage er det nok ingen problem med, skulle jeg eventuelt pusse opp en bil hadde jeg jort det på skolen. Lærerne dær har jo litt peiling. Men har lyst på en bil med litt power i..

 

 

Om det bare skal være på bane i første omgang så.

Kan jo alltids kjøpe m5 (e34) fra sverige.. plukke litt der og missbruke på bane (Dyrt når du skal importere.

eventuelt 240 tic.. ikke det som skyter fart, men holder egentlig som en av de første bilene dine..

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hovedmålet er altså å ha noe med power i?

 

Hva med volvo 240 etc. med v8 da? Evt. turbo?

 

Er litt enig med andre her at et prosjekt koster fort penger + at å kjøpe en bil til 80000kr som du må koste på mange mange flere tusen kan virke ganske frusterende etterhver når du står fast, og skole prosjekter på størelse med det og restaurere en bil kommer du somregel ikke langt med (snaker av erfaring her) er ikke mange timene i uka i det året du går der du har!

 

 

Dette er ikke for og være negativ, men som nevnt tidligere så har mange prosjekter lett for og "misslykkes" og så selges videre!

 

Så konklusjonene er at om du vil ha noe morro, billig, noe og lære og skru på, skaff deg en 240 etc, til rundt 3000kr og kjøp en v8 evt. bygg/kjøp en volvo turbo motor og kast nedi, dette blir både morro, lærerikt, og nokså billig i forhold til og kjøpe noe som er amerikansk som første gangs prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begynner og tenke litt enklere nå....

Frister litt å fyre en v8er i en volvo, tenkt tanken ;)

Men har jo samme problemet med bensin forbruk med V8er uansett chassis. Så volvoen blir bruksbil i første omgang (om jeg ikke finner ut noe annet). Noen som har noen billige amerikanske biler å anbefale da? Noen Americanere eventuelt kan brukes som bruksbil, hadde vært knall d da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår