Gå til innhold

OK bil? Seat Leon 1,8T 180hk

Ranger emnet


Zamot

Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Zamot

Hei, takk!

Har faktisk sittet i hele kveld og lest om motoren og chipping her på forumet og seatcupra.net. Jeg tror jeg nå vet litt av forskjellene mellom 150, 180, 210 og 225- motorene. Men jo mer man leser, jo mer forvirret blir man.

Tror jeg skal ta kontakt med TS-Racing etter hvert.

 

Tenkte å kjøpe et Green filterkit (fra Felg-import)

http://www.felg-import.no/tools/wip/view.pm?conf=felgimport&cat=rekvisita/luftfilter/greenfilters&art=1045227353.11567.557&tpl=ver2_prod&num_start=

 

Finnes det et sett til denne motoren, eller må jeg nøye meg med innsatsfilter? I fars A6 måtte jeg nøye meg med innsatsfilter, fordi luftfilterboksen inne holder en luftmassemåler, og det blir kødd når man har boksen åpen/fjerner den.

Men i Seaten tror jeg ikke sensoren sitter i boksen, men derimot så er det en ekstra liten slange som går til/fra luftfilterboksen. Hva er dette, og hva skjer hvis jeg setter på et slikt filterkit (konisk filter)???

 

Grunnen til at jeg vil ha et slikt sett er bla.a. på grunn av tøffere lyd, men også pga. ytelse.

 

Tror ikke du kommer til å angre hvis du benytter deg av TS-Racing. Han bruker Hohenester chip'ene og det er noe av det beste på markede akkurat nå. Han samarbeider med Ace Competition i sverige, og de får masse lovord på alle svenske VAG forum.

 

Når det gjelder kon-filter så er min anbefaling å droppe det. Når det gjelder ytelse så har det ikke noe å si. Kameraten min med Ibiza'en har testet litt forskjellig og hans eneste erfaring er en ødelagt luftmengdemåler.

 

I løpet a vinteren skal det monteres effektanlegg på Ibiza'en. Ser ut som om det blir Milltek. Dette anlegget er svært mye brukt i England. Mange på seatcupra.net som kjører med det. Blir spennende å se hvilke resultater det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Kjøp deg et ”dry” filter. Det er et filter som ikke er innsatt med olje. Jeg har et slik Apexi filter.

2: Den slange du lurer på kan være veivhusventilasjon. Det kan man enkelt og greit sette et lite mini filter på.

http://www.bsrab.se/bilder/_/bsr_4900420.jpg

Det er riktig nok til 2002- A4, men det var bare for å vise deg.

3: Hohenester /TS racing selger effektanlegg til 4500kr fra kat og bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ES Tuning kan vel også anbefales,i og med at du bor i tr.heim :D

de har ihvertfall chippa én Seat før.... :D

(ibiza 1.8T 156hk).. den fikk 194hk/274Nm @ 0,8bar etter chipping,hvis jeg ikke husker helt feil..

 

og,såvidt jeg har forstått,så får man ikke noe stort mer ut av chipping av 180hk utgaven heller,i og med at det kun er software (og turbo?) som skiller dem i utgangspunktet..

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boramannen

Når det gjelder kon-filter så er min anbefaling å droppe det. Når det gjelder ytelse så har det ikke noe å si. Kameraten min med Ibiza'en har testet litt forskjellig og hans eneste erfaring er en ødelagt luftmengdemåler.

 

Det er mest på grunn av lyden at jeg vil ha et slikt filter. Det blir jo mye grommere med en gang! Ikke sant - lyden er halve opplevelsen!? :D

Vil ha slik lyd på sikt:

http://www.hostdub.com/albums/DubNerd/forgedv.wmv

 

Originally posted by PetterJacobsen

1: Kjøp deg et ”dry” filter. Det er et filter som ikke er innsatt med olje. Jeg har et slik Apexi filter.

2: Den slange du lurer på kan være veivhusventilasjon. Det kan man enkelt og greit sette et lite mini filter på.

http://www.bsrab.se/bilder/_/bsr_4900420.jpg

Det er riktig nok til 2002- A4, men det var bare for å vise deg.

3: Hohenester /TS racing selger effektanlegg til 4500kr fra kat og bakover.

 

Kanskje ikke så dumt med et dry-filter? Men jeg får rabatt på felg-import og det med olja er vel ikke noe problem, så lenge man lar det tørke over natta??

 

Men for å ikke få for varm luft inn i filteret, så lurer jeg på om det TS racing eller ES tuning har ferdige varmeskjold/bokser/rør e.l. slik at lufta som suges inn ikke er varm luft fra motorrommet?? Eller om man kan mekke det selv..

Mer info/bilder:

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?threadid=26295

 

Originally posted by TG1

ES Tuning kan vel også anbefales,i og med at du bor i tr.heim :D

 

Joda, jeg bor i Trondheim, men er i Skedsmo i sommerferien m.m., og der har jeg tilgang på kompiser med peiling på bil (og som kjenner TS Racing) og tilgang på garasjer/verktøy osv. På grunn av dette (og kulden) kommer jeg nok til å mekke mest på bilen hjemme, og dermed mest sannsynlig handle hos TS.

 

Originally posted by TG1

og,såvidt jeg har forstått,så får man ikke noe stort mer ut av chipping av 180hk utgaven heller,i og med at det kun er software (og turbo?) som skiller dem i utgangspunktet..

Det er sikkert sant, men jeg tenker også litt på bensinforbruket ved pen kjøring / langkjøring som trolig går ned. Ellers så er det stort sett software og turbo som skiller 150 og 180 hesteren har jeg forstått, dvs. turboen i 180 heter K03s (s=sport) og den skal ikke være mer annerledes enn K03 (150hk) enn at fjæren som sitter på waste gaten (???) er stivere, som betyr at den lader litt mer, hvis jeg husker riktig???

 

Men nå i Jula tenkte jeg i hvert fall å kjøpe filter (for å få lyd som nevnt), samt kanskje en Dump/Diverter Valve, siden dette er relativt enkelt og raskt å montere. Noen som har erfaring?

 

Jeg skal muligens også senke den, har tenkt på eibach og gule koni. Avhengig av om noen kan ta forstillingskontroll i jula...

Er det vanskelig å montere dette på leon selv??

Test: http://www.seatcupra.net/reviews.php?descrip=Leon%20Suspension%20Kits

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har du lyst på filter så har du lyst på filter. Bare å gi gass det. Blir ganske bra lyd. Tror den bilen i filmklippet ditt kjører med Forge dump og CAI (Cold Air Intake). CAI skal etter det jeg har hørt gi mye mer wosjh lyd en bare åpent fileter.

 

Her er en liste som jeg fant over de forskjellige filter alternativene:

 

Stock airbox, stock filter

Highs - cheap to replace, comes factory equipped, sucks in cool air

Lows - restrictive filter and airbox, no diverter (DV) sound

 

Stock airbox, panel filter

Highs - cheap filter lasts long time, slightly louder DV sound, sucks in cool air

Lows - restrictive airbox, minimal gains

 

Stock airbox, panel filter, cutout side of airbox

Highs - cheap filter lasts long time, much louder DV sound, sucks in more air

Lows - still retains restrictive airbox despite larger inlet, sucks in warmer air

 

No airbox, cone filter, NO heat shield

Highs - much louder DV sound, sucks in more air than panel filter

Lows - sucks in HOT air which hurts performance

 

No airbox, cone filter, heat shield installed

Highs - much louder DV sound, sucks in more air than panel filter

Lows - sucks in warm air despite heat shield

 

No airbox, cold air induction (CAI), cone filter

Highs - loudest DV sound, sucks in COOL air, looks good installed

Lows - most expensive, longer installation time

 

No airbox, no filter <- not recommended!

Highs - no filter = no restriction, its FREE

Lows - can lead to major engine/turbo damage

 

Bilder av CAI'et til Carbonio i en Bora 1.8T.

Dcp_0426.jpg

 

Dcp_0421.jpg

 

Filteret plasseres nærmest der det er kald luft. Regner med at innerskjermen monteres på igjen :D

Dcp_0424.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info...

Snakket med TS-Racing i dag, og tror jeg handler os de uansett.

Han hadde et filter (der boksen fjernes), og sa det var unødvenig å gjøre noe mer på denne modellen, siden der filteret da satt var det bra med luft (var et rør eller noe sa han også slik at det kom kald luft).

 

Og han hadde også forge avlastningsventil. Det var visst ikke så stor forskjell med og uten denne, men slik jeg forstod det (og har lest andre steder) vil det bli tøffere lyd.

 

Og til sommern drar vi til han og handler eksos og chip! Da ble det ca 215 hk sa han. Dette blir morro!

 

Forøvrig sa han at de pleide ofte å bare chippe denne bilen, og at det var helt knall på den bilen. Men jeg skal bytte luftfilter + ventil pga. lyden.

:D

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kvittet meg med masse penger, og kan nå gå til sengs med en bilnøkkel! Jippi!

 

Skal ut å shoppe litt stasj...

Snøbørste, slepetau, sitrusspray, startkabler?, rengjøringsmidler...

Andre forslag? (ikke si wunderbaum, for det får jeg sikkert av mor til jul).

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATTIS MED NY BIL! Deilig å få seg ny bil, særlig når man har vært uten en stund. Da blir alle regninger og drit glemt, og alt som teller er å få seg noe nytt kult på hjul.

 

Vet det er kjedelig når folk kommer og tipser om fremgangsmåter 0g sier hva man bør gjøre når man allerede har kjøpt bil, men husk på når du kjøper bil at mange bare sier de har andre interessenter, men ikke har det i virkeligheten. Har selv ofte opplevd at jeg kikker på en bil som jeg vil ha, og så kommer det plutselig en interessent til på bilen (iflg. selger), men når jeg holder meg unna en stund, for så å slå på tråden etter et par-tre uker er bilene vanligvis ikke solgt.

Har vært lite kjøpere i markedet den siste tiden.

Cluet er å aldri virke spesiellt interessert i å handle, og alltid grave opp noe kjipt med bilen som gjør at man "egentlig ikke er så interessert allikevel". Er man flink snurrer man raskt selgern rundt fingeren :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Noen som vet hvordan man får bort den h... pipingen når man skal leke seg litt med brekket?

 

Går det ann å programmere?

 

Eller må jeg ta bort pip-høyttaleren. Hvor sitter den??

 

Den pipingen finnes også på Passat, hører den stadig i pappa's bil! :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Er sånn på Saab også. Men der kobler i tillegg ABS`en ut om man holder på for mye. Hadde det gøy med Saab`en til "fattern" og i tillegg til pipinga kom plutselig varsel om ABS og stopptegn. Fikk litt noia, men fant ut at systemet bare kobler seg ut en liten stund. Piper sånn på Saab`en min også, vil tippe det bare er å koble på en diagnose-data og ta bort kommandoen som gir piping når man kjører med brekket på.

Ikke ta bort høyttaleren, den varsler vel om man glemmer lyset på (setter det på manuelt) eller det skjer noe fært med motoren.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

hvis du er fan av det merket, så kjøper du vel den uansett.. men om du spurte meg, så ville jeg rådet deg til å la være !!!

Dette er en møkkabil fra A til Å... skal du absolutt satse på vag, så kjøp deg en ekte vag da. enten en Audi eller en VW.

 

Problemet med de bilene er at de er utstyrt (lisensiert) fra fabrikk med motorer og annet utgått vag deler. alt fra motorer til drivaksler og bremser... En 2000 modell vil da bety 1997 mod utstyrt bil, ikke noe å gi så mye penger for.

 

Til sist: du kan jo altids kjøpe deg en Skoda 2002 modell, da får du sinnsykt mye bil for de penga. og tøfft styling også...

 

http://www.bilteknikeren.net

 

Jaja... får vel selge den igjen jeg da.. :(

 

Innlegget ditt kom nok litt i seneste laget. Skader ikke å lese hele tråden heller. Skoda er mye bil for penga det, og blir med i vurderingen neste gang. Får håpe det blir en stund til!

 

Og så har alle VW og Audi, så det er kjipt...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår