Gå til innhold

OK bil? Seat Leon 1,8T 180hk

Ranger emnet


Zamot

Anbefalte innlegg

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

hvis du er fan av det merket, så kjøper du vel den uansett.. men om du spurte meg, så ville jeg rådet deg til å la være !!!

Dette er en møkkabil fra A til Å... skal du absolutt satse på vag, så kjøp deg en ekte vag da. enten en Audi eller en VW.

 

Problemet med de bilene er at de er utstyrt (lisensiert) fra fabrikk med motorer og annet utgått vag deler. alt fra motorer til drivaksler og bremser... En 2000 modell vil da bety 1997 mod utstyrt bil, ikke noe å gi så mye penger for.

 

Til sist: du kan jo altids kjøpe deg en Skoda 2002 modell, da får du sinnsykt mye bil for de penga. og tøfft styling også...

 

http://www.bilteknikeren.net

 

 

Kan du utdype påstandene dine litt, samt oppgi noen kilder for den informasjonen?

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

hvis du er fan av det merket, så kjøper du vel den uansett.. men om du spurte meg, så ville jeg rådet deg til å la være !!!

Dette er en møkkabil fra A til Å... skal du absolutt satse på vag, så kjøp deg en ekte vag da. enten en Audi eller en VW.

 

Problemet med de bilene er at de er utstyrt (lisensiert) fra fabrikk med motorer og annet utgått vag deler. alt fra motorer til drivaksler og bremser... En 2000 modell vil da bety 1997 mod utstyrt bil, ikke noe å gi så mye penger for.

 

Til sist: du kan jo altids kjøpe deg en Skoda 2002 modell, da får du sinnsykt mye bil for de penga. og tøfft styling også...

 

http://www.bilteknikeren.net

 

Seat, Bugatti og Lambo stiller i samme klasse de altså.... :D

 

Virker som du har god greie på det du snakker om. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

hvis du er fan av det merket, så kjøper du vel den uansett.. men om du spurte meg, så ville jeg rådet deg til å la være !!!

Dette er en møkkabil fra A til Å... skal du absolutt satse på vag, så kjøp deg en ekte vag da. enten en Audi eller en VW.

 

Problemet med de bilene er at de er utstyrt (lisensiert) fra fabrikk med motorer og annet utgått vag deler. alt fra motorer til drivaksler og bremser... En 2000 modell vil da bety 1997 mod utstyrt bil, ikke noe å gi så mye penger for.

 

Til sist: du kan jo altids kjøpe deg en Skoda 2002 modell, da får du sinnsykt mye bil for de penga. og tøfft styling også...

 

http://www.bilteknikeren.net

 

FYI: Seat Toledo ble fram til aug. 2001 produsert parallelt med VW Bora i belgia. Deretter ble produksjonen flyttet til bedre fasiliteter i Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

 

 

Kan du utdype påstandene dine litt, samt oppgi noen kilder for den informasjonen?

 

 

Back you up on that mate. Pussige greier. Det er da ikke noe spesiell forskjell på Seat / Skoda sånn utstyrs messig i forhold til en VW / Audi. Noe mere finesser er der, som f.eks at handtakene i taket spretter tilbake, istedet for å smyge sakte og elegant tilbake pga at der er en fjær der på Audi / VW, og ikke på Skoda / Seat. Men, at de ligger 3 år bak i utviklingen er da bare tull

Skoda har jo tilogmed mist feilprosent av alle VAG'er!

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

 

Back you up on that mate. Pussige greier. Det er da ikke noe spesiell forskjell på Seat / Skoda sånn utstyrs messig i forhold til en VW / Audi. Noe mere finesser er der, som f.eks at handtakene i taket spretter tilbake, istedet for å smyge sakte og elegant tilbake pga at der er en fjær der på Audi / VW, og ikke på Skoda / Seat. Men, at de ligger 3 år bak i utviklingen er da bare tull

Skoda har jo tilogmed mist feilprosent av alle VAG'er!

 

Mine håndtak smyger seg tilbake i Leon'en...

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

 

Mine håndtak smyger seg tilbake i Leon'en...

 

Okei. Jeg hørte det var snakk om noe sånt en eller annen plass. At sånne små detaljer var det som egentlig var det store skille mellom VW / Audi og Seat / Skoda. Det trenger vel ikke gjelde alle modellene da. Og jeg er bra sikker på at det var på Autofil jeg hørte dette, så det er jo ikke sikkert det er fakta :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett på Skoda, og har heller ikke sett nøye på A3. Men jeg har god erfaring fra A6. Jeg må si at SEATen er ikke så langt unna når det gjelder følelse av kvalitet. Nå er det ikke så mye treverk, aluminiumslister osv, men interiøret er likevel bra og gir en god følelse av kvalitet. Også når man lukker døren, får man god lyd, og ikke noe "blikkboks-dunk". Men slik er det vel på alle VAG bilene. Ellers er jeg litt overrasket hvor få oppbevaringsrom det er i SEATen. Kun i dørsidene samt hanskerommet (som er fyllt opp av CD-veksler) går det ann å legge fra seg (samt småtterier ved håndbrekket). Ikke engang i bagasjerommet er det et ekstra rom for litt nødutstyr og slikt (jekken ligger i reservehjulsbrønnen). Ellers er det muligens kanskje flere smarte og stilige detaljer i f.eks. A3/Golf? Passat har f.eks. flere smarte detaljer enn A6 (kjøling i hansker m.m.).

 

Men savner jeg noe mer i SEATen? Nei! (ikke enda) bortsett fra oppbevaringsrom.

 

Jeg har som sagt ikke vært borti Skoda, men det virker som om de bruker sparekniven enda mer, (for nuftige mennesker). Se f.eks. her:

(fra DinSide.no: )

http://www.dinside.no/php/art.php?id=26775

DUELL: Skoda Octavia RS møter Seat Leon 20VT

 

Vi føler imidlertid at Seat-dashbordet er det mest eksklusive. Seat legger åpenbart enda litt mer vekt på detaljene enn Skoda, noe som blant annet skinner gjennom hvis man tar seg en titt på integreringen av luftdysene.
Octavia RS er langt bedre utstyrt enn Leon 20VT.
Både Leon og Octavia er satt opp med skinntrukkede ratt av den tre-ekede typen og begge kan justeres i både høyde og dybde. Tross likhetene - vi synes Leon-rattet var det beste, fordi polstringen føltes bedre.
Også i bagasjerommet avsløres det at Skoda kniper litt mer på kronene enn Seat. Mens bagasjeromsmatten i Octavia ser ut som en simpel sponplate, er Seat-matten laget av et mer eksklusivt materiale.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

Du kan jo kjøpe deg midtarmlenet, det er jo et lite oppbevaringsrom i den.

 

Koster det mye da tro?

 

Tenkte å kaste ut reservehjulet jeg også, og heller ha en slik "dekk på boks". Da får jeg plass til litt ting oppi der.

 

Mulig at jeg også kaster ut CD-veskleren.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

Spørsmålet om jeg kan dokumentere mine påstander, svarer jeg slik: Er ikke nødvendig, har jobbet en del med SEAT, skoda, VW og Audi. Det er bare SEAT som skiller seg vesentlig ut av disse merkene, og kanskje forsvinner SEAT ut av Møller konseptet. Dette fordi SEAT merket sliter med kvaliteten, og møller mener at det trekkes for mange likhetstrekk med primærmerkene demmes...

 

Når det gjelder Skoda, så er dette et satsingsmerke. Maaaange penger sprøytes inn fra vag, for å heve kvalitetsinntrykket i forhold til prisen..

 

bilteknikeren.com

 

Du har helt rett i at Seat er ute av møller konsernet, Seat skal selv representere merket i Norge, som de gjør bl.a. i Tyskland.

 

Seat har ikke klart å nå gode salgsresultater i Norge, Ibiza og Leon er vel de eneste modellene som har gjort det noe bra i Norge. Hva dette skyldes? Kanskje mangel på stasjonsvogn og kombimodeller?

 

En annen ting: Er det bilteknikeren.com eller .net?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet nettopp med hovedansvarlig for garanti-reparasjoner hos Møller, og spurte bl.a om Seat var belastet med flere feil enn andre VAG-produkter. Fikk til svar at Seat var det merket de hadde færrest garanti-reparasjoner på. Grunnen til det var at den teknikken som ble brukt i Seat var godt utprøvet i andre VAG-biler før de ble benyttet i Seat. At det ble benyttet utgåtte deler o.l. var ikke tillfellet. Verstingene var Audi A4/A6 og VW Passat.

 

Seat Leon hadde kun to vanlige garantifeil:

 

- Lekkasje i listen rundt frontruta på tidlige modeller. Rettet etter 2001.

 

- Vannlekkasje i dørene.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår