Gå til innhold

OK bil? Seat Leon 1,8T 180hk

Ranger emnet


Zamot

Anbefalte innlegg

Originally posted by Zamot

Ellers er jeg selvfølgelig nysgjerrig på hva som er forskjeller i både motor og clutch og girkasse og sånn på de 150 og 180 hestern. Har jo chipping i bakhodet... Hvilket chip er best? Med tanke på reduksjon av drivstoff forbruk ved pen kjøring, og slitasje på motor (ikke bare høyt ladetrykk!!)...

 

Mye og velge i.. Smak og behag.. MTM, BSR og ACE er vel de mest kurante...

Søk litt på forumet her og VW-Audi forumet så finner du mer info.... :)

 

Og er software og Clutch som er mest forskjell. Ellers så er vel Seat den "sportslige" delen av VAG men vet ikke hvordan den er med dempere og sånn da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Zamot

Til opplysning:

Ble enig med selger i dag, og bilen er snart min!!!

Jippiiiii!

 

Noen som vet eksakt forskjell på 1,8T motorene? Altså hva som er forskjell fra 150hk-ern og 180hk-ern?

Forskjeller på de forskjellige bilmerkene?

 

Grattis med Seat. Kongebil spør du meg. Hadde kjøpt Leon selv når jeg skulle kjøpe bil, hadde det ikke vært for at samboeren streika. Hadde pekt meg ut en svart Leon som jeg sikla etter, men hun nektet å ha "samme" bil som et vennepar som vi er mye med. De kjører forresten en svart IBIZA og ikke LEON... :rolleyes: Så ble det Bora med 1.8 T istedet. Tøffel? Ja! Men fornøyd likevel. :D

 

Når det gjelder forskjell på 150 og 180 hk'en så er det etter hva jeg har forstått forskjellig turbo på de også. 150 hk har en K03, mens 180 hk har en K03 Sport. Forskjellen på de to turboene vet jeg ikke, men jeg tror at turbo huset fra den større K04 (Som sitter i S3/cupra R/TT225) blir brukt, eller noe i den dur. Kanskje man kan tyne K03s'en litt mer. Det er jo tross alt ikke alverden man får ut av disse K03'ene, men er man fornøyd med rundt 210 -220 så skal de holde.

 

Når det gjelder tuning av Seat så kan jeg dele de erfaringene vi ha så langt. Kompisen min har chippet bilen sin med MTM chip og er sinnsykt fornøyd. Det ble en helt ny bil. Dessuten så gikk bensinforbruket under normal kjøring merbart ned. Fin bonus det! :D Tror dessuten ikke at MTM er ikke de som kjører det høyeste turbotrykket av de chip alternativene som finnes. Han tenker å ta skrittet videre nå, men vet ikke hvor mye penger som skal legges ned i prosjektet. Blir sikkert Milltek effektanlegg og front montert intercooler til å begynne med. Jeg har planer om å gjøre det samme med min. Bruker den daglig så det blir ikke noe værstingprosjekt.

 

Du nevnte at du fikk tilbud på Cupra styling, og det ville jeg gått for uten å stusse. Det meste av annet styling til Leon er smakløs. Er det Cupra eller Cupra R styling det er snakk om?

 

Cupra:

obee6.jpg

 

Cupra R:

djawol1.jpg

 

Litt mer hissig den Cupra R fronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg boramannen! :)

 

Hadde tenkt på vanlig Cupra styling, synes fronten passer bilen veldig bra, og Cupra R blir nesten litt harry. Liker Cupra styling fordi den er tøff, men samtidig litt diskret og kler bilen godt.

 

Må få de sorte sidelistene også. Vurdert å bare lakker nederste del av original frontfanger foran/bak samt listene, det blir betydelig billigere, men ser ganske mye tøffere ut.

 

Har også vært inne på tanken å dra til tyskland å kjøpe originalt, men vet ikke om det er noe vits i.

 

Uansett så gjør jeg nok det meste til sommeren, så jeg har god tid til å bestemme meg. Men jeg skal sote vinduene i jula, og kanskje senke den (selv om den er 3cm org senka). Har ikke helt bestemt meg, for det er jo ikke helt praktisk å ha senka bil, spesielt på vinteren, og får jo heller ikke tøffe felger før sommeren...

 

:D

Men til sommeren er planene klare:

Styling

Senking

Chip (Kanskje hos TS-Racing?)

Eksos (hakke peiling hva eller hvor, montering kanskje selv)

Kjørekurs...

:D

 

En liten digresjon:

Blir nok artig med ekstra pedalsett (pedaler kan lett taes av/på):

Samtale med mor:

-mor: "kan jeg låne bilen din da?"

-meg: "Emm nei det er nok ikke trygt.. Eller jo, jeg kan jo bare sitte på og ta kontroll med de ekstra pedalene! Det går nok bra!"

-mor: "Hva???? Er det ekstra pedaler? Nei du kan ikke drive å tulle med slikt! Det kan være farlig! Hvorfor sa du dette til meg? Uff, nå kommer jeg til å sove dårlig!"

:)

 

hihi! det blir nok mye morro.. På langtur vøtt:

"Gidder du ta over rattet, jeg skal ta meg en lur!"

og bare kjøre videre... :D

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

En liten digresjon:

Blir nok artig med ekstra pedalsett (pedaler kan lett taes av/på):

Samtale med mor:

-mor: "kan jeg låne bilen din da?"

-meg: "Emm nei det er nok ikke trygt.. Eller jo, jeg kan jo bare sitte på og ta kontroll med de ekstra pedalene! Det går nok bra!"

-mor: "Hva???? Er det ekstra pedaler? Nei du kan ikke drive å tulle med slikt! Det kan være farlig! Hvorfor sa du dette til meg? Uff, nå kommer jeg til å sove dårlig!"

:)

 

Akkurat som å høre min egen mor.. well

________________

mvh.

 

Roy G. Hansen

Audi RS3 '97

http://members.cardomain.com/rozar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk!

Har faktisk sittet i hele kveld og lest om motoren og chipping her på forumet og seatcupra.net. Jeg tror jeg nå vet litt av forskjellene mellom 150, 180, 210 og 225- motorene. Men jo mer man leser, jo mer forvirret blir man.

Tror jeg skal ta kontakt med TS-Racing etter hvert.

 

Tenkte å kjøpe et Green filterkit (fra Felg-import)

http://www.felg-import.no/tools/wip/view.pm?conf=felgimport&cat=rekvisita/luftfilter/greenfilters&art=1045227353.11567.557&tpl=ver2_prod&num_start=

 

Finnes det et sett til denne motoren, eller må jeg nøye meg med innsatsfilter? I fars A6 måtte jeg nøye meg med innsatsfilter, fordi luftfilterboksen inne holder en luftmassemåler, og det blir kødd når man har boksen åpen/fjerner den.

Men i Seaten tror jeg ikke sensoren sitter i boksen, men derimot så er det en ekstra liten slange som går til/fra luftfilterboksen. Hva er dette, og hva skjer hvis jeg setter på et slikt filterkit (konisk filter)???

 

Grunnen til at jeg vil ha et slikt sett er bla.a. på grunn av tøffere lyd, men også pga. ytelse.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

is there anything i should look out for ???

--------------------------------------------------------------------------------

 

Yeah, look out for ducks, you don't want them in the car cos they poo everywhere and quack (which is worse than a rattly dash).

 

Best not to leave bits of bread on the back seat, as that might attract them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Luftmasse-måleren satt fast i/på luftfilter-boksen min også, jeg bare satt den inn i slangen nærmere motoren når jeg fjerna luftfilter-boksen. Funka som et par briller det!

Innsatsfilter er bajs.

På hvilken bil/motor?

 

Uansett tror jeg ikke det er problemet på seaten, men den ekstra lille slangen som går til boksen... Må jeg evt. ha et bittelite filter til denne? hehe...

 

Må vel også lage noe stæsj for å lede lufta mot luftfilteret, slik at det ikke blir for varm luft fra motorrommet som kommer inn..

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg flytta måleren fra boksen til nærmere motoren i innsuget var en Toyota Celica.

Vanligvis om måleren sitter i/på boksen er det ikke så vanskelig å flytte den slik at den sitter fast i slangen nærmere motoren.

 

Anngående kaldluft til motoren kan man enten kjøre sportluftfilteret ned i den gamle halvdelen av luftfilterboksen som sitter fast i bilen og lage lokk over slik at all luften kommer inn i filteret fra innsuget i boksen.

 

Om du tar ut restene av boksen er et varmeskjold tingen. Evt lengre rør/slange fra motoren slik at du får flytta luftfilteret i nærheten av en luftekanal.

Siste løsningen ser fet ut om du får tak i et kromma rør og setter filteret i enden på dette.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår