Gå til innhold

Rust på bremserør, hva må til?

Ranger emnet


AndreasK

Anbefalte innlegg

Hei. Har hatt bilen min på EU og fikk 2'er feil fordi det var rust på bremserørene bak.

 

Har pusset vekk rusten (var bare litt overflaterust), hatt på 2-3 lag rustomvandler/grunning (brunox)og to lag med tectyl over det igjen.

 

Bilen er nå inn på verksted fordi jeg skulle bytte noe i forstillinga og etterkontroll, og da ringte mekanikeren og sa at jeg burde bytte bremserørene pga at det kan gå hull i bremserørene under hard nedbremsing (noe jeg selvfølgelig er klar over).

 

Da de manglet noen deler skulle de ta EU-kontrollen i morgen og ville derfor ennå ikke ta stilling til om bremserørene må byttes.

 

Spørsmålet mitt blir som følger; måler verkstedet tykkelsen på bremserørene, eller ser de bare om det er rust på dem?

 

 

Har verkstedet noe de skulle ha sagt når det ikke er rust på bremserørene, selv om de vet jeg kanskje ikke har brukt den beste metoden for å bli kvitt rustproblemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man måler ikke, bruker bare øynene og fingra.

 

Hvis du sendte den til samme verksted så vet kontrolløren at du bare har juksa. Og han vet røra er dårlige under. Dermed får du ikke godkjent.

Hvis du sender til et annet verksted så kan kontrolløren se at du nylig har vært å tectyler og kanskje velger å skrape vekk for å se hva som egentlig er under.

 

Poenget er vel; Gjør en skikkelig jobb. For din egen del, og for oss andre i trafikken som slipper å bli påkjørt fordi du ikke har bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan de gi meg 2'er feil på EU fordi jeg ikke har byttet rørene, når de ikke finner rust? Virker på meg som de har et dårlig grunnlag iallefall.

 

Jeg kan være enig i at det mest optimale hadde vært å byttet rørene, men det er en helt jævlig jobb å gjøre i dette drittværet. Bilen må EU-godkjennes innen slutten av mnd. ellers blir den avskiltet.

 

Dritt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på annet verksted og ta en ny eu-kontroll. Så ser de neppe rusten.

 

Det var ingen dum ide! Tror jeg går for denne hvis ikke bremserørskifte blir en billigere løsning.

 

 

 

Har du fått mangel på bremserørene er det en grunn til det.. Det er ikke moro å trå bremsepedalen rett i gulvet når det løper en unge ut i veien.

Og hva ville da ha skjedd hvis bilen var EU godkjent dagen før???

 

Skift rørene du

 

Jeg skjønner hva du sier.. Men tok noen kraftige nedbremsinger igår for å sjekke at det går bra, og det ser ut til at det gjør det. Rørene er tette og har ingen rust. Går bilen igjennom EU-kont. skal jeg bytte så snart jeg har mulighet.

 

Takker for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen nye, bøy de til og lag kant på de til mutter. Er vel konings-verktøy det heter som du bruker til det. Verktøyet bretter opp kanten på rørene sånn at du kan stramme det til med mutter. For din og andres skyld bør du ikke være slepphendt med bremsene. Selvfølgelig er det et annet alternativ og gjøre som tildigere sagt og gå på kontroll en annen plass, men etterpå bør du bytte rørene asap. Prisen på verktøy og deler har du fint råd til. ;)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen nye, bøy de til og lag kant på de til mutter. Er vel konings-verktøy det heter som du bruker til det. Verktøyet bretter opp kanten på rørene sånn at du kan stramme det til med mutter. For din og andres skyld bør du ikke være slepphendt med bremsene. Selvfølgelig er det et annet alternativ og gjøre som tildigere sagt og gå på kontroll en annen plass, men etterpå bør du bytte rørene asap. Prisen på verktøy og deler har du fint råd til. ;)

 

Altså, enten er det hull i røret, eller så blir det hull i røret når man pusser av rusta, eller så blir det hull i røret når man har pusset av rusta go trør bremsepedalen alt man makter inn. Hvis ikke så er røret i orden, og det er da ikke noe vits å bytte ut en ikke ødelagt del med noe tvilsom hjemmemekk?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, enten er det hull i røret, eller så blir det hull i røret når man pusser av rusta, eller så blir det hull i røret når man har pusset av rusta go trør bremsepedalen alt man makter inn. Hvis ikke så er røret i orden, og det er da ikke noe vits å bytte ut en ikke ødelagt del med noe tvilsom hjemmemekk?

 

Tvilsom hjemmemekk? Er jo sånn det gjøres på verksteder og jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsom hjemmemekk? Er jo sånn det gjøres på verksteder og jo..

 

Tvilsomt i den grad det er utført av amatører. Ikke at det er MacGuyvermekk.

 

 

Må legge til at jeg ikke på noen måte vil oppfordre til å kjøre med svekkede bremserør. Men har sett verksteder som har gitt feil på bremserør bare fordi det var litt brunt metall på disse, uten at de var nevneverdig svekket, bare for å lage arbeid til seg selv.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DERE HAR JO FOR FAEN 4 MND PÅ DERE SÅ HVORFOR UTSETTE TIL SISTE UKE FØR FRISTEN. hadde du vist bilen når brevet kom kunne du delt kostnadene over flere mnd, så det er ikke synd på deg... fortsatt ikke forbudt å bruke hue sjøl i dette landet

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DERE HAR JO FOR FAEN 4 MND PÅ DERE SÅ HVORFOR UTSETTE TIL SISTE UKE FØR FRISTEN. hadde du vist bilen når brevet kom kunne du delt kostnadene over flere mnd, så det er ikke synd på deg... fortsatt ikke forbudt å bruke hue sjøl i dette landet

 

Sant dette!

 

Men er desverre slik at 99% av bileierne stresser noe fryktelig de siste dagene.....

1968 Ford Mustang HT "Pro Touring" 352BB FE 500hk, C6, 9"DL, Viper red.

1998 Ford Mustang 3,8V6

1995 Chevrolet Astro EXT AWD

2001 Audi A6 V6 2,7BiTurbo quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår