Gå til innhold

Kappe senke fjærer.

Ranger emnet


audiman

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så mye peiling på dette, men vil bare komme med et lite tips som jeg tror du kan ha nytte av.

 

Si det slik at du har et vist antall spiraler. Når du kapper fjærene vil de bli kortere. Samtidig får du færre spiraler på kjøpet og da vil selvfølgelig dempingen bli mykere enn andre fjærer som er laget for å ha samme høyde, men som samtidig er "lengre", eller har flere spiraler med kortere avstand.Tingen er det at når bilen er såpass lav kan fjærene bli for korte og myke, og alt kan gå til helsikke hvis du kjører for fort på en humpel.

 

Hvis du i stedet kjøper fjærer som har flere spiraler, men er like høye vil dempingen bli litt stivere. Kapper du derimot fjærene vil de kanskje bli for myke i forhold til høyden, og halve bilen ligger igjen på asfalten etter første humpel du kjører på.

 

Mitt råd er da å droppe å kappe fjærene. Det er alltid tøft med senka biler, men det finnes en grense. Dessuten er det jo noe dritt hvis du hele tiden må bremse helt ned på humplene.

 

Om du er gjerrig kan det jo kanskje lønne seg med dette:

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/34/Large/34-1712_l.jpg

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder vinkelkutteren med den ene handa, og fjøra med den andre? Hva slags råd søker du? Er begrenset hvor mange måter en kan gjøre dette på.

 

 

Ja det er greit,men tenkte mer på om fjærene blir slappere osv ?

 

Edit: du svarte på jeg lurte å¨evje.

pi21/pøl i Brei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på dette, men vil bare komme med et lite tips som jeg tror du kan ha nytte av.

 

Si det slik at du har et vist antall spiraler. Når du kapper fjærene vil de bli kortere. Samtidig får du færre spiraler på kjøpet og da vil selvfølgelig dempingen bli mykere enn andre fjærer som er laget for å ha samme høyde, men som samtidig er "lengre", eller har flere spiraler med kortere avstand.Tingen er det at når bilen er såpass lav kan fjærene bli for korte og myke, og alt kan gå til helsikke hvis du kjører for fort på en humpel.

 

Hvis du i stedet kjøper fjærer som har flere spiraler, men er like høye vil dempingen bli litt stivere. Kapper du derimot fjærene vil de kanskje bli for myke i forhold til høyden, og halve bilen ligger igjen på asfalten etter første humpel du kjører på.

 

Mitt råd er da å droppe å kappe fjærene. Det er alltid tøft med senka biler, men det finnes en grense. Dessuten er det jo noe dritt hvis du hele tiden må bremse helt ned på humplene.

 

Om du er gjerrig kan det jo kanskje lønne seg med dette:

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/34/Large/34-1712_l.jpg

 

Du har tydelig vis aldri kjørt en kappa bil, bilen blir stivere, dette pga at de vindingene som er igjen må trykkes mere sammen for å få samme innfjæring, ofte blir en bil som er kappa stivere enn senkesett, og kappa senkesett det er sånn passe stivt lell ;-)

 

Skal du kappe så bruk hode, og pass på at fjæra ikke kommer noen vei i skålene.

 

Jeg påstår ikke at kjøreegenskapene blir bedre med kapping, men avhengig av smak er det ikke sikkert det blir verre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper litt ja. Problemet er at på originale dempere og kappa fjærer (si 60mm fra org.) vil det ikke lenger være så mye motspenn for demperen og den vil hele tiden bånne.

 

Evje, for det første er Biltema-dritten livsfarlig. Da ville jeg mye heller kjørt rundt med kappa originalfjærer. Dessuten skal du senke endel eller ha endel plast før fartsdumper virkelig blir et problem. Hva mener du med at halve bilen vil ligge igjen etter første dump man kjører over? Når man ikke har så mye peiling er det vel bedre å ikke komme med "gode forslag"..

 

Det er forresten korrekt tenkt å kappe stivere senkefjærer enn myke originalfjærer.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske mange problemer med kappa fjæring:

 

Det er ingen garanti for at ikke bilen kommer lavere enn originalt ved full innfjæring, noe som kan føre til en brå stopp/smell i det demperne botner/asklingen treffer stoppgummien.

 

Fjærene kan hoppe ut av sporene sine ved full utfjæring, slik at du pluttselig har null fjæring på ett eller flere hjul.

 

Styringsgeometrien kan bli helt feil om man senker for mye.

 

Du ser ut som en idiot i det du må kjøre sikksak over fartshumpene.

 

 

 

Skal ikke komme og påstå at kappa fjærer er livsfarlig, derimot så er fjærer som er kappet av en idiot det.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting gale med å kappe fjører så lenge det ikke blir for mye.

Jeg kjører selv med kappet fjærer foran på bilen min men jeg har bare kappet en ring, så bilen ble 2cm lavere foran og bilen ble litt stivere foran.

Men som noen nevnte tidligere så blir bilen ganske humpete med kappa fjærer.

Så hvis du har råd til det så anbefaler jeg å kjøpe coilovere.

The One And Only

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår