Gå til innhold

Spørsmål om amerikanere og biler...

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har automat på chevy'n min.. er storfornøyd! før hadde jeg selv samme fordommene mot automatgir som så mange har her nå, men prøv å kjør en bil med automatgir en stund, og du vil se verdien i det:) jeg sverger riktignok til manuell giring i lastebil, ihvertfall på vinteren.. men der er vi inne på en helt annen diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en del i broderns cadillac fra 69, og automaten der er utrolig behagelig, pluss at jeg tror det meste av kjøreglede hadde forsvunnet med mekanisk clutch på en 8,3L V8, er vistnok greit med moment der.. ;)

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye forskjeller mellom europa og usa. Her i Europa går det vel mest i turbo og innsprøytning, mens i USA sverger de til forgassermotor og kompressormating.

 

Hvilke amerikanske biler leveres med forgassermotor????

Selv den gammeldagse Astro van ble levert med innsprøytning fra og med '86.

Eller kompressormating?? Eneste jeg vet med kompressor er Mercedes. Finnes sikkert flere, men kjenner ikke til noen amerikanske.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet BMW Mini, enkelte VWer, første MR2en og en Caterham kan/kunne leveres med kompressor. På andre siden har man f. eks. Chevy Cobalt og Cadillac CTS-V. Kanskje han tenker på ettermarkedstrimming, har skjønt at gutta over dammen liker 'Vettes med kompressormating.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet BMW Mini, enkelte VWer, første MR2en og en Caterham kan/kunne leveres med kompressor. På andre siden har man f. eks. Chevy Cobalt og Cadillac CTS-V. Kanskje han tenker på ettermarkedstrimming, har skjønt at gutta over dammen liker 'Vettes med kompressormating.

Eirik

 

Tenkte meg at det fantes langt flere ny-biler med kompressor. Takker for korrigeringen.

 

Ang ettermarkedstrimming, regner jeg med du tenker på ombygde, tradisjonelle amcars med V-åtter, og det blir selvsagt noe annet. Men også der skjer ting raskere enn før.

Et typisk kompressorkit for en Chevrolet 5,7L V åtter ligger på ca 2500$. I tillegg må du ha forgasser(e), motor med lavkompresjons stempler, helst smidd veiv og sikkert andre oppgraderinger også.

Et mulit port injection system for samme motor ligger på ca 2500$ det også. Dette kit'et er helt komplett og du kan i praksis "slenge det på" en hvilken som helst 5,7 liter (sålenge det passer rent fysisk, selvsagt) og programmere optimalt for akkurat den aktuelle motoren. Programmeringsverktøy følger med og kan også lastes ned fra nettet. Selvsagt gir ikke dette i seg selv like masse hk som en kompressor, men bare for å sammenligne...

 

Hvilken europeisk bilmotor fra, la oss si, 1960 tallet kan du få tak i noe tilsvarende til? Med det mener jeg å si at de som holder på med tradisjonelle amcars ofte er mer moderne enn de som holder på med tilsvarende gamle europeiske biler.

 

Bensinprisene i USA har steget ca 30% på halvannet år og gjennomsnittamerikaneren bruker MER av sin lønn på bensin en vi gjør (grunnet lavere snittinntekt og høyere bensinforbruk) dermed er interessen for bensinsparende tiltak sterkt økende også blant de som bygger om og trimmer entusiastbiler.

 

Jeg slutter aldri å forbause meg over stereotype oppfatninger som f.eks at "alle med amcar helst vil ha kompressor og to forgassere". Men jeg innser at det har med alderen å gjøre. Mange av dagens 18 åringer har kanskje et forhold til disse bilene de nesten bare har fått gjennom filmer og reklame. Og der er jo som kjent det meste overforenklet. Eller kanskje de kjenner -en- raring som fortsatt holder på med slikt.

 

Sannheten om høye kompressoerer og doble forgassere er nok at dette mest sitter på enten løpsbiler (dragracing) eller pynte-biler som knapt nok kjøres for egen maskin. Unntak finnes, riktignok, men de er ikke ofte å se, og du treffer få amcar entusiaster med egen bil som gjerne skulle hatt det.

 

Sålenge vi snakker om motorer med 5-6 liters volum og max 500 hk vil andre trimmemetoder ofte være billigere, mer holdbare, mer bensinbesparende og mer kjørbare i vanlig trafikk enn den tradisjonelle, kompressoren.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke amerikanske biler leveres med forgassermotor????

Selv den gammeldagse Astro van ble levert med innsprøytning fra og med '86.

Eller kompressormating?? Eneste jeg vet med kompressor er Mercedes. Finnes sikkert flere, men kjenner ikke til noen amerikanske.

 

eriksmil sa vel igrunn det jeg mente. Hvis du ser på all bygging som foregår der nede, er det heloppussa forgasser-bigblock motorer med kompressor som gjelder. :p

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksmil sa vel igrunn det jeg mente. Hvis du ser på all bygging som foregår der nede, er det heloppussa forgasser-bigblock motorer med kompressor som gjelder. :p

 

Det kommer selvsagt an på hvor man ser. Men dette er ikke mitt inntrykk hverken blant hjemmebyggere eller high cost byggere. Da er det Chevrolet motorer fra LS serien eller nyere hemi motorer med innsprøytning som gjelder.

Sier ikke at big block med kompressor ikke bygges og ikke finnes, men de som har dette er definitivt ikke i flertall. Tvert imot.

 

Men dette med bilbygging og bilombygging er jo svære greier i USA, ikke bare målt i dollar men kanskje enda viktigere målt i antall personer som driver med det uansett nivå og budsjett.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg at det fantes langt flere ny-biler med kompressor. Takker for korrigeringen.

 

Brukes vel til en viss grad fortsatt ja. Men f.eks. nye Cooper'n har visstnok turbo (en kompis kan disse). Volkswagen slutta med sine G40 og G60-motorer (men har kommet tilbake med turbo og kompressor.

 

Hvilken europeisk bilmotor fra, la oss si, 1960 tallet kan du få tak i noe tilsvarende til? Med det mener jeg å si at de som holder på med tradisjonelle amcars ofte er mer moderne enn de som holder på med tilsvarende gamle europeiske biler.

 

På dette punktet har du nok rett ja. Amerikanske biler er også lettere å ta effekt ut av, men det har nok mye med motorvolum å gjøre.

 

Jeg slutter aldri å forbause meg over stereotype oppfatninger som f.eks at "alle med amcar helst vil ha kompressor og to forgassere".

 

Hey, jeg vil ha doble gassere selv jeg :P

Men ja, det er nok litt mange stereotyper ute og går. På en annen side, jeg slutter aldri å forundre meg over stereotypene om at alle med japsebiler skal ha store bodykits. Disse filmene du snakker om har nok skylden for begge deler.

 

Har blad hjemme med biler med fire-sifrede effektuttak. Mener å huske at en av dem kan ha kompressor. Uansett, turbo og kompressor sammen må vel være veien å gå når det gjelder kjørbarhet ;)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår