Gå til innhold

Bensinkutt ved høyt turtall og høy temp på motor.

Ranger emnet


MidnightClub

Anbefalte innlegg

Når motor er ca 120 grader eller mer og jeg har høyt turtall 5500 - 6000 rpm får jeg bensinkutt. Eller jeg tror det er det hvertfall.

Bilen bobler og mister effekt.

Når motoren er ved 95-100 grader er ikke dette noe problem.

Dette skjedde også etter at jeg byttet til 65mm ladehjul. Kan dette ha noe sammenheng?

Kanskje noe med tempraturen ute også?

 

Glenn

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet kjølevæske når motor ble nybygget. (ca 500 mil siden.)

Syntes også det er litt høy temp på oljen ja, så det blir nok oljekjøler på meg og ikke minst bytte tilbake til en annen olje.

Kjører nå på 5-50 Biltema. Økte temp med +10 grader.

Hadde Elf tidligere.

Men dette har vel ikke noe med bensinkutt å gjøre???

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig temperatur på kjølevæske ligger på rundt 80 grader ved landeveiskjøring og opp mot 90-100 ved bykjøring på varme sommerdager (da skal radiatorvifta kjøre på for fullt).

 

Glykolen (kjølevæske) har et kokepunkt på rundt 200 grader (197.xx) så dette blandet 50/50 med kjølevannet øker kokepunktet i seg selv, men det aller viktigste er at systemet er tett. Hvis det ikke er tett, kan det fort koke og det er helt heldig for pakningene og kjølinga til motoren dersom den får fortsette å gå.

 

Hvis du får 120 grader ved normal kjøring ville jeg tatt en liten rens i systemet og sjekka at det faktisk er nok kjølevæske i systemet og at vifta går som den skal (kan være gåen termostat).

 

Hvis du står å burner i solsteika så går nok temperaturen høyt etterhvert på et fungerende kjølesystem men da ville jeg ikke akkurat kjørt på 5-6000 rpm rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntemp er ok. den ligger på ca 90-100 grader. og vifta fungerer fint den. Termostat og føler er byttet da motor ble bygget. Har også egen bryter for full rulle av kjølevifta.

Det er olja som er utfordringen. Den er ved vanlig kjøring mellom 100-110 grader. Ved litt gasspådrag økes den fort opp mot 130 grader. Og da tar jeg det rolig. Vil nødig skade toppen.

Oljekjøler bestilles uansett + bytte følere.

Men dette har vel ingen ting med bensinkutt å gjøre?

Noen tips til det?

 

Her er det ingen burning.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår