Gå til innhold

Fikk mail ang lavere Bensinpris !!

Ranger emnet


Ja__9

Anbefalte innlegg

Ja..nei..da så! ;-)

 

Er litt usikker på ditt motiv for å kverulere, men for all del...det er jo greitt det. Jeg liker en god debatt like mye som neste mann...

Prosentvis er vel avgiften lav, da regner jeg at du tenker prosenter avgift i forhold til sluttsummen?

Og fremdeles så ser du bare drivstoffprisen isolert sett?

Selv om Kristin & Co hadde salvet dine føtter og oljet ditt bad så betyr ikke det at du har rett.

Det betyr simpelten bare at du er en tilhenger av at din privatøkonomi skal forvaltes av det offentlige, fremfor å disponere denne selv. Og det er jo forsåvidt greitt, men denne "Kan jeg få ukepenger mor?" -mentaliteten passer ikke for alle.

 

Som en annen debattant i en avis sa; Man kan ikke bare se på dråpen som får begeret til å renne over - man må faktisk se på hele glasset.

...en dag uten lærdom er en bortkastet dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er litt usikker på ditt motiv for å kverulere, men for all del...det er jo greitt det. Jeg liker en god debatt like mye som neste mann...

Jeg kverulerer ikke, jeg argumenterer. (Selv om dette var å kverulere).

 

Og jeg deltar i debatten her fordi jeg synes det er tragisk, at blant våre egne sammfunsproblemer, og all verdens krig og sult og elendighet, så er det bensinprisen som virkelig setter sinnene i kok på våre landsmenn. Enda vi beviselig har bedre råd enn mesteparten av Europa til å tanke opp.

Det var faenmeg mindre bråk da vi gikk inn i Afghanistan og Irak...

 

Prosentvis er vel avgiften lav, da regner jeg at du tenker prosenter avgift i forhold til sluttsummen?

Og fremdeles så ser du bare drivstoffprisen isolert sett?

Prosentvis, som i prosentpoeng i forhold til hele prisen. Joda, jeg er klar over at drivstoffprisene påvirker mer enn bare hva det koster å tanke opp bilen min, men om prisen gikk opp til det tidobbelte, så vil ett par sko, koste omtrent det samme som de gjør nå. Er vi heldige, så blir det så dyrt å frakte skoene inn fra Kina, slik at de blir produsert her i landet (men det er fra min side bare ønsketenkning).

 

Selv om Kristin & Co hadde salvet dine føtter og oljet ditt bad så betyr ikke det at du har rett.

Det betyr simpelten bare at du er en tilhenger av at din privatøkonomi skal forvaltes av det offentlige, fremfor å disponere denne selv. Og det er jo forsåvidt greitt, men denne "Kan jeg få ukepenger mor?" -mentaliteten passer ikke for alle.

Riktig observert, jeg er sosialist og stolt av det. Og alt det jeg synes er bra i Norge er også bygget på sosialistiske ideer.

 

Som en annen debattant i en avis sa; Man kan ikke bare se på dråpen som får begeret til å renne over - man må faktisk se på hele glasset.

 

Hvis glasset er bensin- og diesel-prisene, som kom over den magiske grensen på 14kr/l, så vil jeg ha prisen på kronesisen ned i en krone.

 

Videre er jeg fast overbevist om at jeg i løpet av mit liv vil se bensin som er for dyr til at jeg kan brenne den opp i bilen min, og dette uten avgifter. Grunnen: verdens minkende oljereserver og den økende levestandarden i Asia vil presse bensinprisene til topps grunnet høy etterspørsel. Faktisk har ASPO's forskere og analytikere spådd at vi vil nå toppen på oljeproduksjon i 2010. Og oljeproduksjonen vil minke, mens behovet for olje vil fortsette å utvikle seg slik det har gjort hittil.

 

Så, kjære trailersjåfører, fritidsrånere og pendlere. Selg lastebilen, kjøp sko og flytt nærmere jobben. Avgifter eller ikke, bensinprisen kommer til å gå opp, og det ganske så dramatisk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk har ASPO's forskere og analytikere spådd at vi vil nå toppen på oljeproduksjon i 2010. Og oljeproduksjonen vil minke, mens behovet for olje vil fortsette å utvikle seg slik det har gjort hittil.

 

Forsker og analytiker er altså to finere ord for spåkone?

 

Forøvrig sier alle disse "ekspertene" forskjellige ting. Enkelte mener til og med at -Oljeboblen kommer.

Lehman påpeker samtidig at det i løpet av de neste 18 månedene kommer til å åpne flere oljefelt og raffinerier.

 

Investeringsbanken sier i en uttalelse at tilbudet etter olje vil stige raskere enn etterspørselen.

 

På den bakgrunn tror investeringsbanken at oljeprisen i 2009 vil bli 83 dollar per fat, mens den i 2010 vil ligge på mellom 70 - 80 dollar per fat.

 

Hvem skal man tro på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette vel begynt å bli en avsporet debatt, men neida, tenkte ikke på glasset som drivstoff.

Tenkte på glasset som skatt av egen inntekt, egenandel på what-not, avgifter på kjøp av bil, omreg av bil, bruk av bil, deponering av bil, kjøp av matvarer (merverdiavgift eller nå kalt moms)...(lurer på hvilken merverdi mitt brukte toalettpapir har???), avgift på høyere utdanning, barnehager, strøm, vann, kloakk, klær...etc...

Jeg kunne sikkert fortsett i evigheter, men det vil hverken du eller jeg.

 

Sosialismen, kommunismen, Maoismen, Leninismen, Marxismen, FidelCastro'ismen...felles for disse ismene er at de fungerer utmerket på papiret, med dessverre bare der. Vi lever i en vestlig stat, hvor utviklingen går parallellt med inntekten.

Mammon er kommet for å bli, også for kommunismens tilhengere, dere har bare ikke sett det ennå.

 

Tilbake til bensinprisene og ett siste forsøk fra meg til å få din røde sjel til å forstå mitt synspunkt;

Vi (ja, folk i distriktene) har INGEN alternativer til å bruke bil.

Personlig har jeg 7,4 mil en vei til jobben som selvsagt er langtransport-sjåfør, med tilhørende kr. 86,-/vei i ferjebilett. Dette er en ferje på vår riksvei...noe som i utgangspunktet skulle være gratis, betalt av årsavgiften!

Skal jeg sykle?

...en dag uten lærdom er en bortkastet dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsker og analytiker er altså to finere ord for spåkone?

Nå har de ikke akkurat spådd i kaffegrut heller, men sett på data fra oljeutvinning i diverse land og gjort ett overslag på hvor lenge disse vil vare.

 

Vi får vente og se, men jeg vil være overasket om de skulle bomme med mer enn ett par år. Det som er sikkert og vist, er at denne knekken vil komme før eller siden.

 

 

Forøvrig sier alle disse "ekspertene" forskjellige ting. Enkelte mener til og med at -Oljeboblen kommer.

Linken her sier ingen ting om faktiske oljeforekomster, bare at prisen kan gå ned.

 

Kan godt hende at ASPO er en gjeng med spekulanter, ute etter å drive ned aksjekursen til Exxon/Esso, så jeg skal i stedet presentere noe fakta. Siden 60-tallet har mengden ny-oppdaget olje vært på en nedadstigende kurve, mens produksjonen har vært på en oppegående kurve (se figur side 7 i pdf-en). Jeg kan ikke spekulere i når vi ikke har store nok oljefelt til å holde produksjonsnivået oppe, men jeg er rimelig sikker på at det blir i min levealder.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til bensinprisene og ett siste forsøk fra meg til å få din røde sjel til å forstå mitt synspunkt;

Vi (ja, folk i distriktene) har INGEN alternativer til å bruke bil.

Personlig har jeg 7,4 mil en vei til jobben som selvsagt er langtransport-sjåfør, med tilhørende kr. 86,-/vei i ferjebilett. Dette er en ferje på vår riksvei...noe som i utgangspunktet skulle være gratis, betalt av årsavgiften!

Skal jeg sykle?

 

En vakker dag, vil enten du eller dine barn oppdage at det blir urimelig/umulig[*] å kjøre bil i halvanen time for å komme på jobben/butikken/fotballtreninga og ha valget til å gjøre ett av to: flytte til byen, eller leve av det man dyrker selv og prøve å sjekke opp jentene på nabogården.

 

 

Vil du ha ALTERNATIVER, så er lavere bensinpris ikke løsningen, det er bare å utsette problemet.

 

 

[*]Sett at staten går aktivt inn og subsidierer bensinen slik at den for alltid blir 10kr/l, så vil vi gå tom for olje til slutt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr simpelten bare at du er en tilhenger av at din privatøkonomi skal forvaltes av det offentlige, fremfor å disponere denne selv. Og det er jo forsåvidt greitt, men denne "Kan jeg få ukepenger mor?" -mentaliteten passer ikke for alle.

 

Som en annen debattant i en avis sa; Man kan ikke bare se på dråpen som får begeret til å renne over - man må faktisk se på hele glasset.

Det betyr at han i likhet med 99 % av den norske befolkning er sosialdemokrat. Det vil si at han tilhører ett av de partiene som i dag er på Stortinget, eller har disse ideologiske grunnprinsippene selv om han ikke stemmer.

 

Dersom man skal akseptere at noen vil se på seg selv som sosialdemokrat eller sosialist må man ikke latterliggjøre deres ideologi. Det er rett og slett ufint.

 

Før noen sier noe, se signaturen min, den er dønn nøyaktig.

 

 

Sosialismen, kommunismen, Maoismen, Leninismen, Marxismen, FidelCastro'ismen...felles for disse ismene er at de fungerer utmerket på papiret, med dessverre bare der. Vi lever i en vestlig stat, hvor utviklingen går parallellt med inntekten.

Mammon er kommet for å bli, også for kommunismens tilhengere, dere har bare ikke sett det ennå.

Sosialisme, maoisme, Leninisme, Marxisme, og FidelCastroismen. Her kommer det en ganske heftig remse med retninger innen sosialismen, selv om vi kanskje kan slå sammen marxisme og leninisme til marxistleninisme, og Fidelcastroismen er nok bare noe i din fantasiverden, litt som "Bompibjørnene". :)

 

Felles for disse ismene, med unntak av en som bare er et fantasifoster, er at de tuftes på sosialistiske grunnverdier, i større eller mindre grad.

 

Ren planøkonomi har vist seg å ikke fungere i konkurranse med markedsliberalisme, dog vet en ikke hvordan den vil kunne fungere alene. Dog viser blandingsøkonomien vi har hatt i Norge siden slutten av 40-tallet seg å faktisk virke. Den har ikke bare fungert, gjennom årene har den vært omtalt som "mirakeløkonomi", spesielt i årene da vi gjenoppbygde landet.

 

Liberalisme fungerer, da? Pinochet ble omtalt som et økonomisk geni, det samme ble Suharto. Omsetning og BNP økte i takt med antallet år de styrte landene sine. Dessverre var folket like fattig - før det til slutt raste sammen på 80-tallet.

 

I Indonesia ble aldri noen større grupper rike nok til å egentlig kunne oppleve noe nevneverdig fall etter krisene på 80-tallet, men en viss elite og middelklasse kunne det i Pinochets Chile. Uten sosiale sikkerhetsnett gikk det som det måtte gå; i Norge hadde vi en del sosiale sikkerhetsnett som i alle fall hindret sult.

 

Markedsliberalismen viser seg å ikke fungere. Dersom markedsliberalisme gjennomføres i en gruppe der alle har like mye penger, da vil alle bli like sterke, om alle er like foretaksomme. Men i verden vil markedsliberalismen kun føre til større forskjeller og mer problemer for verdens fattige.

 

Jeg kan ikke, ikke bare som sosialdemokrat, men også som humanist, gå med på en ytterligere økning av forskjellene på jorda, og en hardere kapitalisme som VIL ramme de svakeste først.

 

Jeg vet hvordan det er i utkantene. Og jeg ser gjerne en ordning der bensinprisene kan reguleres noe ned i distriktene.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...noen har nok misforstått meg en smule. Jeg har ikke angrepet noen politisk ving, ei heller vil jeg gjøre det. Castroismen var ment som en morsomhet, men den falt visstnok ikke i god jord. Jeg snakker om det totale avgiftssystemet. Drivstoffprisen var bare den berømte dråpen. Men til dere vise, politisk korrekte; hvor mye koster en ny miljøvennlig bil i året? Ta med alle utgifter....

...en dag uten lærdom er en bortkastet dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...noen har nok misforstått meg en smule. Jeg har ikke angrepet noen politisk ving, ei heller vil jeg gjøre det. Castroismen var ment som en morsomhet, men den falt visstnok ikke i god jord. Jeg snakker om det totale avgiftssystemet. Drivstoffprisen var bare den berømte dråpen. Men til dere vise, politisk korrekte; hvor mye koster en ny miljøvennlig bil i året? Ta med alle utgifter....

 

Hvor mye koster et sykehusopphold og blindtarmoperasjon om man skal betale den selv?

 

Jeg er ikke politisk korrekt.

 

Morsomheter? Nei, det kan vi jo ikke ha noe av.. ;)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Simon, vi bor jo i Norge. I Norge blir vi jo ikke syke. Mon tro hvorfor?

 

 

Eirik

 

Det er helt korrekt at vi ikke blir syke i Norge, Erik. Dette har selvfølgelig sammenheng med våre sterke og overlegne fysikk.

 

Jeg tenkte mer på innvandrere som snylter på trygdesystemet, vet du.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster et sykehusopphold og blindtarmoperasjon om man skal betale den selv?... ;)

 

Hadde vel bestemt meg for å ikke kommentere denne tråden noe mere, men jeg har dessverre dårlig selvkontroll, så her kommer det nok ett innlegg.

 

 

Flott at du spurte akkurat det spørsmålet.

I henhold til IF's forsikringsselskap for reiser "Europeiske", så kostet det i 1988 nøyaktig halvparten av det det kostet i Daytona Beach, Florida...altså kroner 14.000,-

Med litt prisøke og devaluering skulle det vel bli rundt det dobbelte i dag, altså ca 28.ooo,- (to dager opphold på sykehus).

 

Men en slik vinkling blir vel heller feil vel...?

Jeg mener; inntektsbasert skatt skal vel brukes til noe det også...eller tror du at alt vi får mer eller mindre gratis i Norge skal betales for ved hjelp av økt drivstoff-pris?

...en dag uten lærdom er en bortkastet dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerte forresten at Statoil (ubetjent) solgte diesel til kr. 12,14 på forrige tirsdag, mens Statoil 123 (Statoils billigstasjon) samme dag solgte dieselen for kr. 13.43 i samme geografiske område. Det er ca 3 km mellom disse stasjonene.

 

Hva er det som skjer da når billigstasjonene (eks. Yx, Smart, 123 etc) er dyrere enn sine "fullpris-stasjoner".

...en dag uten lærdom er en bortkastet dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du spurte akkurat det spørsmålet.

I henhold til IF's forsikringsselskap for reiser "Europeiske", så kostet det i 1988 nøyaktig halvparten av det det kostet i Daytona Beach, Florida...altså kroner 14.000,-

Med litt prisøke og devaluering skulle det vel bli rundt det dobbelte i dag, altså ca 28.ooo,- (to dager opphold på sykehus).

 

Men en slik vinkling blir vel heller feil vel...?

Jeg mener; inntektsbasert skatt skal vel brukes til noe det også...eller tror du at alt vi får mer eller mindre gratis i Norge skal betales for ved hjelp av økt drivstoff-pris?

For det første er det verdt å minne om at en stor del av personlige konkurs i USA kommer fra sykehusregninger. Operasjonen du snakker om innbefatter ikke opphold, medisiner og ymse andre utgifter.

 

Faller du ned fra en stige, kan du sitte igjen med en regning på hundre tusen kroner, dersom det er komplisert brudd.

 

I det store og det hele er det veldig dyrt.

 

Jeg mener ikke at alle velferdstilbud i Norge skal finansieres av bensinavgiftene, de inntektene staten tar inn vha. skatter, avgifter og andre kilder skal fordeles i ett statsbudsjett, og da er det om å gjøre å prioritere rett. Noen ganger gjøres dette rett, andre ganger ikke.

 

I prinsipp er jeg egentlig motstander av avgifter. Avgifter rammer alle like hardt, uavhengig av inntekt og ressurser. Skatter kan derimot avpasses inntekt, så de er i alle fall i teorien regnes som mer rettferdige.

 

Dog, høytlønte har i de fleste tilfeller ganske høye studielån, så det må også beregnes inn.

 

I det store og det hele er skattepolitikk ganske vanskelig, og derfor prøver jeg ikke å komme med løsninger. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår