Gå til innhold

Spraylakkering

Ranger emnet

ChrML

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk blanda en 400 ml spraybox (ColorMagic) fra BilXtra i dag og fikk en 400 ml 2-skikts klarlakk for metallic farger. Noe jeg syns virka rart siden det er to forskjellige leverandører, men ok, prøvde å lakkere en hullplate med denne lakken for å sammenligne med bilen (Volvo 940 95). Men farga var litt mørkere enn resten av bilen i skarpt sollys, sånn at det ikke er til å unngå å sees, selv på avstand. Har fargekode 421-42. Han som blanda lakken hadde ingen interesse for 42 biten da dette visstnok var interiørfarga (sjekka etterpå, det betyr vannbasert base og klarlakk og leverandøren av lakken).

Selve baselakkeringen ble bra ellers, men fikk ikke til klarlakken helt. Prøvde først som det sto på boksen, lakkerte 3 strøk med 30 sekunders mellomrom vått i vått og hadde på så mye at det akkurat ikke renner. Men denne lakken blei veldig stygg i forhold til bilen. Refleksjon i bilen er nesten helt klar og tydelig mens hullplata jeg lakka er veldig uklart og skjoldete/appelsinaktig.

Skal man våtslipe denne klarlakken forsiktig etter 24 timer for å så rubbe og polere for å få det fint? Eller gjorde jeg noe feil? Prøvde med tynne klarlakk strøk på en annen plate og dette ble helt matt når det tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan INGEN snart fatte at spraylakiking IKKE blir som skikkelig lakk...

En box inneholder minst 80% tynner, som vil si at du må ha på 7-10 lag med lakk for å få lik tykkelse som 2 vanlige strøk med sprøyte...

At du får apelsin er at det ikke blir nok lakk og ikke flyter ut skikkelig...

Skal du lakke strøk må du vente til du kan fingre bortpå med fingeren uten at de kommer lakk på fingeren, med andre ord, mange minutter, ikke 30 sek som du skrev..

Så når dere lakker 2-3 strøk med lakk, så har dere mindre enn 1/3 beskyttelse i forhold til vanlig lakk...er det noe rart det ruster dobbelt så fort når dere har vært der å klatta???

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider