Gå til innhold

Sette turbo og intercooler i original 740

Ranger emnet


testdriver

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg volvo 740tic eller en helt vanlig 740. Har sedd at 740 tic ligger litt høyt i pris, synes det blir litt mye å betale ca 30000kr for en bil som er 20 år gammel og som har gådd laaangt. Det jeg lurer på er om det er samme innmaten i motoren på en original utgave som i en turboutgave? Hadde tenkt litt på å kjøpe en original 740 uten turbo som ikke hadde gådd så langt å så få tak i en brukt turbo og intercooler og sette inn. Må man montere inn noen sterkere bremser for at dette skal bli godkjent? noe annet man må ha i tankene rundt dette? Skal ha en 740 med innsprøytning.

Lurer også på om noen kan gi meg betegnelsene på volvo motorene hva f.eks b230 fk/et og hva alt betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe meg volvo 740tic eller en helt vanlig 740. Har sedd at 740 tic ligger litt høyt i pris, synes det blir litt mye å betale ca 30000kr for en bil som er 20 år gammel og som har gådd laaangt. Det jeg lurer på er om det er samme innmaten i motoren på en original utgave som i en turboutgave? Hadde tenkt litt på å kjøpe en original 740 uten turbo som ikke hadde gådd så langt å så få tak i en brukt turbo og intercooler og sette inn. Må man montere inn noen sterkere bremser for at dette skal bli godkjent? noe annet man må ha i tankene rundt dette? Skal ha en 740 med innsprøytning.

Lurer også på om noen kan gi meg betegnelsene på volvo motorene hva f.eks b230 fk/et og hva alt betyr?

 

Jeg kjøpte min 740 Tic 90 mod. for 39 000... Den var helt orginal og helt strøken! Minimalt med rust og 265 000 på telleren! Jeg synes bilen er verdt pengene og jeg vet at ingen har pellet eller tuklet med bilen før! Den var da som den ble kjøpt ny!

Bilen har ingen feil eller mangler og holder i mange år og km til!

En bil til 10 000 trengs ofte mye arbeid og mye penger for å få i strøken stand (hvis du ikke gjør et kjempekupp)

Dette var en av grunnene til at jeg betalte såpass mye penger for en da 17 år gammel bil!

Som sagt før her er disse bilene populære og dermed er prisen der etter!

Jeg kjøpte bilen min dagen etter den ble lagt ut og 2 andre kunne hente den dagen etter! 10-15 andre hadde også ringt og vist sin interesse...Dette sier litt om hvor populære de er!

Om du vil kjøpe en GL og bygge om, lønner det seg å gå for en motor fra 940!

B230ft er vanlig turbomotor og b230fk er lavtrykk turbo! Disse motorene er så å si like! En sen 88 eller en 89 modell 740 med b230f motor er ideell å bygge på da denne har samme ledningsnett til motorstyresystem som 940 turbomotorene...

I sverige er det lett å få tak i disse motorene billig og med lav km!

For å få ombygging godkjent se her http://volvoforum.no/volvo_info/ombygginger_700-serien.htm

 

 

Dette er MINE meninger og erfaringer, ikke en fasit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme innmat i motorene bortsett fra stemplene som er forskjellige pga. den enkelte motors komp.forhold.

 

Og det er vel to forskjellige oljepumper

 

K motorer er ikke egnet for konvertering/trim.

 

Skal du lade mer enn 0,5 bar så må komp. forholdet ned på ca. 9:1 (std. fk,ft,lt)

 

Det enkleste/billigste er å finne en bil med 2.4LH og kjøpe en ft,lt,fk nyere enn 93

det gjelder forsåvidt alle motorene,for da kom de mye tykkere og bedre rådene.

 

TIC bilene har vel samme bremser som GLT og de andre modellene med de sterkeste N/A motorene..

 

Altså er det ventilerte skiver foran så er det samme bremsene som tic.

 

Fjærer vet jeg ikke..

 

Men fins masse senkesett å få kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme innmat i motorene bortsett fra stemplene som er forskjellige pga. den enkelte motors komp.forhold.

 

Og det er vel to forskjellige oljepumper

 

K motorer er ikke egnet for konvertering/trim.

 

Skal du lade mer enn 0,5 bar så må komp. forholdet ned på ca. 9:1 (std. fk,ft,lt)

 

Det enkleste/billigste er å finne en bil med 2.4LH og kjøpe en ft,lt,fk nyere enn 93

det gjelder forsåvidt alle motorene,for da kom de mye tykkere og bedre rådene.

 

TIC bilene har vel samme bremser som GLT og de andre modellene med de sterkeste N/A motorene..

 

Altså er det ventilerte skiver foran så er det samme bremsene som tic.

 

Fjærer vet jeg ikke..

 

Men fins masse senkesett å få kjøpt

De kraftige rådene kom da før 93? Kom ikkje de helt sluttet en 80tallet da? Underspylingen kom rundt 93 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår