Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Mine parklys har 6000k ser hvitt ut i dagslys,men i mørke er det blåstikk. Disse myndighetene er til å bli gal av,og det med å ta ungdom er riktig. Jeg har alltid kjørt amerikansk og ble i min ungdom stoppet pga orange sidemarkeringslys på min Chevrolet Malibu.

 

Nå er det heldigvis noe bedre bla lovlig med SAE/DOT merkede hovedlys og bruk av sidemarkeringslys. Jeg byttet til sånne lykter på min Stratus 2,5 LX,og fikk MYE bedre lys. Men jeg vurderer å bore inn hull for parklyspære i blinklyset for da mener jeg at de ikke kan si noe. Dette fordi feil lysbruk kan gi bot på 2500 kr. Da blir det noen dyre parklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

På dagtid ser nok lysene ok ut, 5000K er jo dagslys. Problemet er om natten når det blir blåstikk. Men får ha kontrollseddelen liggende i bilen, blir jeg stoppet tar jeg bare fram den og sier at jeg nettopp ble stoppet med orange og byttet og fikk det godkjent. Står jo ingen plasser at jeg byttet hele lykten. Men uansett så skal han eller hun få lov å vise meg skriftlig at det ikke er lov. Stirder det mot loven, greit da skal jeg bytte. Er det bare for å være vanskelig å provosere, og loven er på min side så kommer jeg til å fortsette å bruke dem.

 

Men når det gjelder DOT SAE merking av hovedlyktene så finner jeg faktisk ingen endringer i lovverket? Både hellanord, NAF og autodekkservice (lokalt verksted) mente DOT SAE lyktene er godkjente. Derimot han på Statens Vegvesen mente de skulle være e-merket. Prøvde å finne noe på nettet om det i ettertid, men det eneste jeg finner er at det ellers på bilen er godkjent med DOT SAE, og at noen biler KAN få unntak fra regelen som sier at hovedlykten skal være e-merket. Fant ett forslag til lovendring fra i sommer, der det skulle gjøres lovlig med DOT SAE hovedlykter. Men klarer ikke finne ut om denne endringer er tatt i bruk? Blir glad hvis du kan finne det fram til meg :)

 

En ting til om DOT SAE, vet du om lyspærer som er DOT SAE godkjent er lovlig på vei i Norge? Pærene skal vel i hovedsak være e-merket for å være lovlig, tror ikke noen har hatt problemer med det. Men om jeg skulle bli stoppet med "for blå" lys og pærene er DOT SAE godkjent, og dette er godkjent for veibruk i Norge, så kan de uansett ikke nekte meg å bruke dem.

 

En annen litt morsom sak angående USA-lykter på Stratusen. Snakker med en del karer på ett amerikansk stratus forum, og de forstår ikke hvorfor ialledager jeg bytter europalyktene mot USA-lykter. Fordi europalyktene tydeligvis skal gi bedre lys, da H4 gir bedre lys enn HB5 (noe de også sa på hellanord). Men min oppfatning er at jeg fikk bedre lys med USA-lyktene, tydelig at jeg da ikke er alene om dette.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAE/DOT merkede hovedlys har vært lovlige siden 1. juli 2004 som dispensasjon fra lovverket. Dette er nå inne i kjøretøyforskriften som sist ble endret 9-10-2009.

 

Når SAE/DOT merkede hovedlys er godkjente så går jeg ut ifra at pærene er lovlige. Du får jo ikke en H4 pære til å passe i en SAE/DOT merket lykt.

 

Dipensasjonen ble gitt fordi myndigheten synes det var en stor ulempe og måtte bygge om til E merkede lys. Dispensasjonen gjalt forøvrig ikke motorsykler. I den nye kjøretøyforskriften gjelder dette også for motorsykler. Så SAE/DOT lykter er helt lovlige i Norge,sier vegvesenet noe annet så kan de ikke reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Vi får tro det, forøvrig finner jeg ikke noe om krav til e-merking av lyspærer i kjøretøy forskriften?. Uttalelsen fant jeg i en artikkel, der Bjørn Fremstad fra Statens Vegvesen i 2007 sier følgende: "Noen biler kjører rundt med mistenkelige blå lys. Bjørn Fremstad sier at alle pærer skal ha godkjent e-merking, og at lovlig lysfarge ligger innenfor en skala fra svakt gul til svakt blått". Dette underbygger min påstand om at pærer på 4350K og 5000K er lovlig, derimot slår han dette ihjel med at pærene skal være e-merket. Resten av artikkelen kan leses her.

 

Nå synes jeg også kjøretøyforskriften er vanskelig å lese, men her er hva jeg finner:

 

§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

 

NÆRLYS

2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.

2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys):

a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.

b) Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

 

 

Det står ikke noe om DOT eller SAE. Jeg klarer heller ikke lese ut av § 28-1 (Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil) om hva som er forskjell på biler som hører under 28-1 eller 28-4? Forøvrig linkes mange av bestemmelsene i 28-1 til det som står under 28-4. Klarer heller ikke lese ut av disse tabellene i 28-1 at DOT og SAE er godkjent? Klarer du å finne dette? Isåfall er jeg taknemmlig, kunne vært greit å ha det skriftlig i tilfelle.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok litt for kjapp. Søk på ENDRINGER AV BESTEMMELSER. Der vil du se at vegdirektoratet har sendt dette på høring 2 juli 2009. Ordlyden er slik:

 

Forslag til endring av kjøretøyforskriften kapittel 28-Federal/canada motor vehicle safety standard og SAE standarder som alternative standarder for Nær og fjernlys for bil og to hjulede motorvogner. På bakgrunn av at det i 2004 ble gitt en generell dispensasjon fra at lykter for nær og fjernlys må være e- eller E- merket ønsker vegdirektoratet at dette nå skal forskriftsfestes.

 

Som du ser så har SAE/DOT merket nær og fjernlys vært lovlige i Norge siden 2004 på bakgrunn av den generelle dispensasjonen som ble gitt da. Dette vil de nå ha inn i lovverket. Så dine og mine lykter er fullt lovlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det ble dårligere lys etter at jeg monterte Usa lyktene, men det ble 100000 ganger penere;)

 

Selv har jeg Xenon lys på bilen, men det er ekstralys. Når er ikke Startus en bil som passer noe særlig med ekstralys,siden di stikker en del ut foran bilen, men rett forfra ser det ganske bra ut. Og di lyser GOOOOOOOOOOOOOOOOODT=)

 

Har også satt i 100w pærer i hovedlyktene, TROR di var 6000k, bestilte dem fra usa. Har ikke blitt stoppet enda, men kjører ikke så veldig mye med bilen da:P

 

Men du sier at du vil ha samme farge i tåkelysene som i hovedlysene? er jo ikke lov å ha på begge di samtidlig?

 

Di norske reglene for lys på bilen er helt på jordet, kjører lastebil, og har 2 tusenmetringer på taket, men får ikke lov å sette på Xenon fordi da får jeg for mye Lux. IDIOTISK! Sett svenske lastebiler med opptil 16 tusenmetringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rsele: Takk. Var den jeg også fant nemlig. Men jeg trodde dispansasjon bare gjalt enkelte biler, og at du måtte ha det merket i vognkortet. Har i allefall hørt noen med Tahoe som har det som eget pungt i vognkortet.

 

chrysler84: Har forsåvidt også lest at dot sae godkjente lykter (usa-lykter) har større spredning enn euro-lykter, og at de faktisk gir dårligere lys. Nå kjører jeg forsåvidt med euro-lykter med Philips VisionPlus, de gir ganske greit lys. Så kanskje jeg merker nedgang nå. En ting jeg iallefall kan trygt si jeg savner er den elektriskejusteringen av lyktene, ikke ofte jeg har mye bak i bilen. Men føles bedre å vite at jeg lett kan justere ned lysene for ikke å blende motgående trafikk mer enn nødvendig, i tillegg til å lyse opp taket i bilen forran.

 

Har vurdert ekstralamper, men som du sier passer ikke Stratus med det.

 

Når det gjelder High Power pærer så bør du være forsiktig, om du leser litt lengre bak i min tråd så kjørte jeg rundt med 80W pærer og det resulterte i at soklene smeltet og var i ferd med å starte korsluttning og brann. HB5 sokler er for spinkle til å takle varmen som oppstår, kontaktpungtet er rett og slett for smått. Som jeg nevnte tidligere så tok jeg og fattern sokkelen og pæren ut av lykten og han hold sokkelen i hånden mens jeg tente lyset, da kom det røyk ut av sokkelen.

 

Det jeg ville fram til med å ha samme lys, var å få samme fargetempratur på grøftelys og parklys.

 

Reglene er strenge i Norge, det handler mer om å ikke blende enn å se. Det er rart i ett land der vi "lever så mye" i mørket. Spesielt også siden det meste av vei i Norge ligger utenfor bebyggelse og uten gatelys. Og at nordmenn tydeligvis ikke får kjøpt refleks, derfor er det ganske få som bruker det.

 

Sommerfelgene dine ser bra ut, er en slik stil jeg tror vil se bra ut på Stratusen. Til vinterfelger vil jeg bruke de sommerfelgene jeg har, ser helt greit ut og passer bilen bra. :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at ledningene i soklene er dårlig, har jeg erfart. Kjørte fra Mosjøen, så ble det mørkt! Lysene i begge lyktene forsvant. Plagdes i flere timer, koblet om men skjønte ingenting. Så åpnet vi opp soklene, ledningene var av. Så la inn nye og loddet dem, så nå skal det være trygt:)

 

Ja er veldig fornøyd med felgene, har 50% rabatt på felger og dekk(A)

 

Bestemte meg for 16" sommer pga vil ha litt gummi på dekkene også.

 

Skal ta bilde av bilen imorra så får dere se åsn det er med ekstralysene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig skummelt det der, ville passet nøye på de sokklene. Grunnen til at kablene løsner er på grunn av varmen, så selv om du har loddet er det nok sjangs for at det forsatt er for varmt. Jeg kjøpte nye sokkler som var "bedre" etterhvert, men det som skjedde da var at kablene fra lyset ble kokvarme og som sagt kom det røyk ut av sokkelen. Måtte bruke makt for å skille pære og sokkel da sokkelen hadde smeltet fast i pæren. Bare tips, for det kan starte brann om du ikke er forsiktig. Selv vil jeg også ha 80W pærer på plass siden det gir bedre lys, men til jeg finner en løsning som er bra venter jeg. Så gi meg gjerne tilbakemelding om en stund hvordan det funker hos deg. :)

 

Her er ett bilde av min sokkel:

P1000407.jpg

 

16" høres bra ut, tror også jeg lander der. Som du sier, litt greit med litt gummi også.

 

50% ja, det er noen som har det !

:P

 

Gleder meg til å se bildene ! Alltid artig med bilder :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja loddet ikke bare, åpnet den helt,tok ut kabelen og di metalsoklene som var der, og la inn nye. Bredere kabler, så tror det holder=)

På nærlysene så lyser di godt, akkurat som andre biler, men på langlysene er det ikke mye å skryte av, kanskje reflektorene?

 

Var ute isted å tok nå bilder, men SELVSAGT finner jeg ikke den satans kabelen til kamera!

 

Husker ikke Volten nøyaktig, men var ca på 12,2v synes jeg å huske.

 

Er jo ikke min tråd det her, men et lite spm bare: Har en sub, forsterker og kabler liggende, men har det orginale anlegget i bilen, og det vil jeg ha, liker layouten på det, synes det passer fint i dashbordet, så er det mulig å koble subben på den på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.T.i: Min plan er å oppgradere kablene til tykkere kabler, flytte jordingspungtet til lyktene så nært lyktene som mulig og legge opp rele med den gammle kretsen som styrestrøm og hente strøm til lyktene rett fra batteriet. Har ikke målt spenningen på pærene nå, men skal gjøre det en dag jeg husker det. Så har jeg noe å sammenligne med.

 

Beklager at jeg var så overlegen på lørdag, men du passerte akurat i det jeg så deg. Om det er en trøst så får jeg ofte høre at jeg er overlegen når jeg kjører :)

 

Chrysler84: Det skal være mulig vil jeg tro, det er jo levert Stratuser med orginal forsterker under passasjersetet. Vil tro det er en utgang på radioen. Gi meg litt tid så kanskje jeg finner ut av det.

 

Skal ikke være greit i disse datatider med kabler og overganger i alleretninger. Men håper du får opp bildene snart ! ;)

 

 

P10005371.jpg

 

Par dager gammelt dette bildet, men byttet ut parklysene med LED. Rett og slett fordi sokklene jeg brukte var så dårlige at varmen fra pærene fikk dem til å miste kontakt. Er usikker på fargetempraturen, men tror det er 6K på disse. Ser rart ut, men kjører jo bare med grøftelys om dagen. Problemet er bare at lyser fra LEDsa er så svakt at parklyset vises rett og slett ikke. Må serriøst på gjort noe med frontlyktene nå, ser ikke bra ut.

 

Ellers tok jeg en runde med vask, polering og voks i dag. Fikk stå i garasjen på jobb hos en kompis. På tide å gi lakken litt kjærlighet, er en stund siden forrige lag med voks.

 

P1000541.jpg

 

P1000548.jpg

 

Ble blankt nok, brukte tech voksen til Meguiars. Blir ikke like blankt som carnauba, men den holder lengre. Hovedsaken er vel å gjøre det letter å holde bilen ren, samt beskytte lakken. Går jo en vinter i møte nå, med salt og dritt på veiene.

 

Måtte jo også ta stussen, ble blank og fin den :)

 

P1000554.jpg

 

P1000556.jpg

 

Har forresten fått nye skilt også, er fine de nye skiltene i plast. Synes de gjorde seg bedre på bilen enn de forrige. Skulle bare ønske jeg kunne fått lite skilt forran :(

 

Forresten noen som vet hvordan de nye us-skiltene ser ut? De som er kvadratiske? Tenker jo å bytte bakfanger, og da får jeg ikke plass til langt skilt. Har hørt at det er slutt på små skilt der også, at de bare leveres i de store. Å de vil ikke passe.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår