Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ikke mye tid til bil eller oppdateringer for tiden :-) Jobber stortsett 12 timer i døgnet. Men tenkte å ta en liten oppdatering på status nå !

 

Har hatt bilen på utstilling for første gang :P Vårmønstringen til Bodø Amcar, fikk stå sammen med en Chrysler New Yorker 69', har alltid synes Stratusen er en stor bil, men ikke nå lengre :P

 

DSC_1520.jpg

 

Ellers har jeg fått vasket ferdig den røde stratusen og polert den med maskin. Etter det hadde jeg på totalt to lag med voks. Bilen er ganske blank og ren nå :) Lar bildene tale for seg:

 

_DSC7880.jpg

 

Enda etter en runde med avfetting og grundig vask med ullhanske var ikke lakken helt ren, slik så clayen ut etter en runde på halve panseret:

_DSC7887.jpg

 

Greit å maskere når man skal bruke maskin, den snurrer fort rundt :P Alt som ikke skal poleres bør dekkes ;)

_DSC7888.jpg

 

Polering !

_DSC7930.jpg

 

Siste laget med voks:

_DSC7896.jpg

 

Ferdig:

_DSC8013.jpg

 

Fint med ny vokset bil i regnet:

_DSC8676.jpg

 

Lakken ble så silke mykk at det skulle ikke mer en ett lite pust på dråpene før de randt av, synd jeg ikke tenkte på å filme resultatet:

_DSC8697.jpg

 

Har også begynt å tenke på å selge bilen, rett og slett på grunn av mangel på tid og penger. Så den ligger til salg på finn for de som kanskje er interessert.

 

Har fått hentet ut feilkode på motoren på den også, og den gir 12, 21 og 24. Ikke så overaskende feilsymptomer. For meg gir det mye mening med de problemene jeg har hatt, at bilen hoster og harker. Virker rett og slett som om den drar for lite luft. Har også kjent sterk bensinlukt rundt bilen i det siste, så alt tyder på at det ikke er værre enn å bytte disse to sensorene (Throttle position sensor og oxygen sensor). Ellers må clutchen byttes og den trenger helt nytt batteri. Det er selvfølgelig en del små ting for å få bilen strøken (også derfor den selges som repobjekt), men jeg mener den er ett godt utgangspungt og at dette er de viktigste tingene som må gjøres.

 

Kommer til å la den ligge for salg så får vi se hvordan det går. Var ikke klar over feilkodene før jeg la den ut, så om jeg ikke får den solgt blir jeg mest sannsynlig å prøve selv å bytte disse tingene. Har CO2 sensor liggende og throttle position sensor koster bare ett par hundrelapper.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har lenge planlagt å sette inn amerikansk speedometer, med miles, siden det er en amerikansk bil. Kjøpte dette speedometeret fra Cirrus, men kunne ikke bruke det siden det ikke hadde autostick:

 

_DSC5778.jpg

 

Planla å kjøpe ett standard Dodge Stratus speedometer med autostick også bytte skiver. Men så kom jeg over ett Chrysler Sebring Cabriolet Limited speedometer som jeg synes var drit pent, og som passer i Stratusen. I dag kom det i posten fra USA:

 

P1000454.jpg

 

Jeg liker speedometeret i de nye Sebring LXene (hvite med svart nål og cromring) så jeg byttet like gjerne ut de hvite ringene med cromringer:

P1000463.jpg

 

Synes det ble griselekkert, og best av alt orginalt:

P1000471.jpg

 

P1000473.jpg

 

Skal få opp noen dagslys bilder etterhvert ;)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor liker vi ikke vinter og piggdekk:

 

P1000487.jpg

 

Bildet er tatt i Sunndalsøra på tur til Molde :)

 

Har også fått ordnet riktige sokler en gang for alle:

 

P1000528.jpg

 

Dessverre ble gleden kortvarig. Ble stoppet av statensvegvesen for 2 uker siden :fire:

 

P1000533.jpg

 

Fikk kontrollskjema og beskjed om å bytte til hvite markeringslys. Så spurte jeg kontrolløren hva jeg skulle gjøre siden jeg har park og blinklys i samme pære, fikk beskjed om at det gikk greit siden det var orange reflekser i lykten. Så jeg byttet pærene å dro for å vise bilen.

 

Det er forsåvidt en historie det også om hvor udugelige statens vegvesen er! Dro ned på kontrollhallen i byen her og prøvde å få kontakt med noen, sto 20 minutter i ekspidisjonen og ringte på klokken, men ingen kom å åpnet enda jeg hørte folk der. Dro ned til trafikkstasjon og snakket med en dame der, hun ringte oppover å avtalte ett møte for meg. Det samme skjedde i dag, pappa var innom kontrollhallen men ingen gadd å hjelpe ham. Enda han så at det var folk i hallen. Hva er det med disse meneskene egentlig!?

 

Uansett, fikk vist bilen til slutt men han sa han ikke kunne godkjenne det fordi jeg fikk hvite blinklys !? Så eneste jeg kunne gjøre var å få hvite parklys og orange blinklys, han ville ikke godkjenne det før. Så jeg hadde ikke noe valg enn å bytte til europa-lyktene igjen.

 

Fant noen led-pærer som har to farger hvitt og orange, men hvitfargen er 5000 kelvin så jeg turte ikke kjøpe dem. For hadde neppe fått det godkjent. For mens vi stod å "kranglet" om markeringslysene så sa han at grøftelysene mine er ulovlige!

 

Mann fra vegvesenet: Dessuten er tåkelysene forran ulovlige

Jeg: Hæ!?

Mann fra vegvesenet: Ja, du har ettermontert xenon.

Jeg: eeh, nei? Har hallogenpærer i dem

Mann fra vegvesenet: Ja, men du har blått lys

Jeg: nei, jeg har hvitt lys som er 4300 kelvin. Det er innenfor hva som er lov!

Mann fra vegvesenet: Ja, men du kan få bot om du blir stoppet

 

Jeg blir så rystet ! Pærene jeg har er 4300 kelvin, det er en kald hvitfarge med lite blåstikk ! Men det er ikke blått! Å at det tydeligvis er opp til den som stopper meg å gi meg bot eller ikke blir helt på tryne, regler er regler. Står det "hvitt lys" så bør alt som er innenfor "hvitt" på fargeskalaen være lovlig, om lyset er varmt eller kaldt bør da virkelig spille ingen trille.

 

Men fikk nå bilen godkjent hos NAF i dag. De er ca. 1000 ganger mer hyggelig å ha med å gjøre enn drittsekkene hos statens vegvesen. For meg virker de som ett gjeng med inkompetente gamle drittsekker som hater ungdom. Å jeg håper jeg får minst mulig med dem å gjøre i fremtiden !

 

P1000529.jpg

 

Å som om ikke dette var ille nok, så fant jeg dette på bilen min i går:

P1000532.jpg

 

Vet ikke hvordan det har oppstått, men vet at det må ha skjedd mellom lørdagsnatt - søndagkveld. For jeg vasket bilen på lørdagskvelden og da burde jeg merket om det var der. På søndagen da jeg skulle spyle over bilen etter langkjøring kom jeg over den, er såpass våken når jeg rygger at jeg hadde merket om jeg hadde truffet noe. Så eneste forklaringen jeg har er at det må ha skjedd mens jeg stod parkert i byen på lørdagskvelden eller søndagen. :(

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig så uheldig du er..hehe

 

Jeg har 6000k pærer i hovedlyktene, har ikke blitt stoppet enda, men regner med å bi det etter hvert. Området som lyses opp blir ikke blått, men er blåkjær hvis man ser rett i lysene.

 

Men det med parklys, er det så sabla nøye? Jeg har ikke parklys på min, er ikke koblet på, og når jeg var på EU kontroll fikk jeg bare 1`er feil, det betyr at jeg må fikse det, men di kan ikke nekte å godkjenne bilen uansett. Så jeg ga fan;)

 

Det speedometeret var NYDELIG! Kjøpte det hen?*;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si du har gjort et godt stykke arbeid med bilene dine :)

 

jeg har selv en Stratus 95 LE..

 

en herlig bil må jeg si, men så serdeles ikke lett å finne _fete_ felger til, jeg har noen sykksykt tøffe 17" med 215/45/17

passer perfekt forann men bak stikker de ca 10cm ut av bakskjermen..

 

Stratus har noen ville bolt sirkler og trenger et høyt impress for at det ikke skal subbe på utsiden eller insiden av hjulet...

 

kan helt ærlig si at jeg er fornøyd med bilen, men skulle vært litt mer "futt" i motoren..

 

-Christoffer-

Endret av stusjelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og alt kommer tydeligvis på en gang her. Så kan vel trygt si at dette ikke er min måned. :/

 

Når det gjelder parklysene er feil farge også 1er feil på EU-kontroll, men blir du stoppet kvalifiserer det som feil bruk av lys og kan vel i værstefall betty 2000kr i bot etter som jeg forstår. Har iallefall forstått at de kjører hardt ned på blåparklys, flere som får seg en overaskelse der. Problemet er at når man først har havnet i systemt så skal de plutselig pirke på alt. Og som sagt, de er noen sure tverre grinebukker som tydeligvis lever av å gjøre dagen sur for andre. Jeg sliter virkelig med å forstå at noen kan leve ett liv med å gå rundt å være sur og negativ hele tiden. Hadde jeg forresten vist at jeg kunne gå til NAF hadde jeg gjort det med en gang og sikkert sluppet unna med de hvite blinklysene, for denne gang i allefall. Problemet var bare at NAF sa de ikke kunne godkjenne bilen ettersom jeg var blitt stoppet av Statens Vegvesen, dette viste seg å ikke stemme så til slutt fikk jeg bilen godkjent der.

 

Har kjøpt meg parklys med 5000K, men er litt nervøs de kommer til å si noe på de også. Er det noen som kan kaste lys over hvor mye blåstikk som er lovlig? Jeg har lest og lest og lest gjennom alt som jeg kommer over av forskrifter og relger, men står bare hvitt parklys forran. 5000K er hvitt?

 

En ting nr. 2, er det noen som kan kaste lys over ettermontering av Xenon. Er det noen måte å gjøre det lovlig i grøftelysene? Vurderer Xenon-kit på 5000K for å matche parklysene nemlig.

 

Speedometer-clusteret har jeg hentet over dammen, de er ikke så lett å komme over og er rimelig dyre siden der er så skjeldene. Men det finnes noen der ute, så man må nesten bare lete litt :)

 

Sliter også med å finne rette felger. Har lyst på ett sett med litt finere sommerfelger, så kan jeg bruke de jeg har nå på vinteren. Har du ett bilde eller navn på de felgene du har? Hadde vært artig å se hvordan de ser ut, så kanskje jeg i allefall får en ide om hvilken stil jeg bør lete etter. For jeg sitter så og si fast nå.

 

Stratusen er en veldig behagelig bil å kjøre, er ikke uten grunn at jeg havnet på en nyere Stratus. Når det gjelder motor har ikke det bekymret meg så mye, den er sterk nok til at man kan ha folk i bagsetet og en del bagasje før det merkes. For min del er et ikke fart og HK som er viktig. Stil og kjørekomfor kommer mye høyere der. Kunne selvfølgelig tenkt meg 2.5L V6er, men mest på grunn av lyden og følelsen av V6 under panseret.

 

Skal også nevnes at det er samme motor som står i Neon, så det er ikke umulig å få mer futt i den. En annen ting som kan være ett alternativ er å bytte til 2.4L, ledningsnettet er det samme så du trenger bare en ny motor og ECU. Finnes også mulighet for turbo om man ønsker det, men hva som skal til for å få det til vet jeg ikke. Men 2.0 og 2.4L motorne er de beste om man ønsker mer futt. Spørsmålet er bare hvor mye penger og tid du ønsker å legge i det. Med litt arbeid kan du fort presse ut over 300HK av 2.0L etter hva jeg har hørt.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare bore et hull i reflektoren til blinklyset og sette inn en pære som lyser hvitt,når du bruker blinklys vil jo fargen være orange i blinklyset?

 

Jeg bruker LED pære som lyser hvitt med blåstikk,når jeg bruker blinklys går fargen over til orange. Men ble litt nervøs når du sier det om blåstikk. Ser forøvrig en hel haug av lastebiler med markeringslys som har blåstikk,kan det være lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har sett på den muligheten også. Det var det NAF mente jeg kunne gjøre.

 

Men har kjøpt en pære lik den du beskriver, hvitt parklys og orange blinklys i samme pære.

 

Problemeter jo blåstikket. Vil jo helst at parklyset skal matche lysene ellers, og det er vanskelig å få 5000K uten xenon, og når jeg heller ikke finner noen gode forklaringer på om det er lov eller ikke. De som selger ombygging sier det er lovlig, men jeg klarer ikke finne noen plasser det står. Har skjønt at det er fy og ulovlig som F i nærlysene, men hva med grøftelysene?

 

Når det gjelder blåstikket mener jeg de ikke kan si noe. Reglene sier hvitt lys, og 5000K og ned til ca. 3000-3200 er hvitt. Forskjellen er bare om det er varmt eller kaldt lys. Kelvin skalaen over fargetempratur beviser jo at 5000K er hvitt, så om noen sier noe annet så vil jeg gjerne se bevis. Blir jeg stoppet og får beskjed om å bytte så vil jeg gjerne se det skriftlig en plass at det er ulovlig først. ;) Det jeg frykter mest er om natten, siden blåstikket blir mer framtredende da. Men 6000K og 8000K er jo lovlig som kjørelys, så hvorfor ikke i parklys? Mitt største problem er vel først og fremst at jeg er ungdom, for det er jo tydelig at de skal ta oss for noe heletiden. Synes det er en ubehagelig situasjon å stå og krangle om lysene er lovlig eller ikke. Men framover tror jeg heller at jeg tar mangellappen og drar, så skriver jeg heller en klage når jeg kommer hjem. For en ting har jeg lært av dette, heretter skal ALT foregå skriftlig fra min side. På den måten har jeg krav på skriftlig tilbakemelding fra dem, og kan bruke alt de har skrevet tidligere i mot dem om det skulle oppstå situasjoner senere.

 

F.eks. burde jeg fått skriftlig hos han som stoppet meg at jeg kunne bruke hvite blinklys siden jeg har orange reflekser. Da hadde jeg hatt bevis på at det var det jeg fikk beskjed om først, ellers blir det bare ord mot ord.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår