Gå til innhold

Hvordan få lappen for lett lastebil?

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

dette med lett lastebil er helt på trynet, jeg har siden jeg var 16 år gammel hatt lov til å føre traktor med tilhenger med ubegrenset med vekt. har i store deler av sommer kjørt dag etter dag med over 16 tonn totalvekt i 50km/t gjennom sentrum. men jeg har ikke lov til å føre bil som har totalvekt over 3.5t. helt på trynet spør du meg. for å si det på en annen måte, trur nok en 16 åring som akkurat har tatt traktorlappen for under en tusenlapp (ja det er faktisk så billig) er farligere å møte med 16t totalvekt enn hvilkensomhelst annen stakkar som kjører en litt stor bil.

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ca 450-550 kr for en kjøretime med liten lastebil. Du bør først ta teorieksamen på trafikkstasjonen, så gå til en kjøreskole for å få kjøretimer. Det vil da gå raskere å få førerkortet. Begynner du med kjøretimer først, så kan det fort blir dyrt.

Kjøreskolen vil da si at du bør begynne med kjøretimene med en gang. Dersom du bruker litt tid med å få til teorien, så vil læreren si at du må ha mer timer slik at du ikke "glemmer" hvordan du skal kjøre med en slik lastebil. Pass på at du ikke blir utnyttet, ta teorieksamen først!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på dette temaet:

 

Kan jeg ta C1 (lettlastebil hvis jeg ikke husker feil) istedenfor B når jeg er 18 år, og da kjøre både C1 og B, men at jeg heller bruker bare en oppkjøring?

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hmm blir nok det samma som å kjøre personbil uten lappen..

 

Jeg har kjørt GMC 2500 pickup (c1) en god del uten lappen, har gått greit hittil, men blir jeg stoppet så tar jeg denne

 

"hæ c1? lett lastebil? du ser vel at dette er en vanlig amerikansk pickup? Er jo ikke større enn en vanlig van jo!"

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tenkte mest på Ligthning egentlig, den er jo så liten å søt at så lenge dem ikke skjekker vognkortet blir jeg sikkert ikke tatt. Eller så kan man si "Hmm bilens egenvekt med fører er jo bare 2200kg. Så jeg trodde man kunne kjøre den med førerkort klasse B, uten bagasje/opplasting" :roll:

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår