Gå til innhold

trimkam i en 2.3 ng motor - trøbbel

Ranger emnet


80avant

Anbefalte innlegg

hei, kjøpte meg en 272 grader kam, satte den i og gleda meg til og gasse!! men nei.... den gikk nesten ikke på tomgang, bare harkett og osa bensin som f... justert kamdrev , tenning,co og alt mulig, men ingenting hjalp..den gik mye bedre på turtall og det var det,, satte i original kam og den ble helt fin igjen... kan trimkamen gjøre så mye tull eller kreves det masse innstillinger på noe annet???

Kadett A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye løft den orginale kammen har, men 272' virker mye hvis motoren ellers er urørt.

At den gikk bedre på turtall sier meg at det er nettopp der denne kammen gir mest, men at den samtidig gir deg en uryddig tomgang.

Relativt kvasse kammer gjør vanligvis dette.

 

Send en pm til Quattro73 og forhør deg om hvilken kam som er best egnet til din motor, for jeg tror nemlig at den du har kjøpt er for kvass i forhold til det du er ute etter:)

 

Edit:

Noen ganger kan det være en fordel å avansere tenningen litt etter montering av en annen kam.

Men, den klart beste løsningen er å få omprogrammert ECU`en, men det koster fort noen lapper.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 272 graders kam i min 2.3E, og denne kammen er ikke for hissig. (Originalkammen i en Golf GTI har 286 graders durasjon!) Mener min kam har 11,4 mm løft og 110 graders lobeseparasjon, og over 2200 rpm så gir den mer effekt enn originalkammen. Løftet på kammen er er viktigere enn durasjonen hva moment angår, dvs at mye løft gir mer moment, også på lavt turtall!

Jeg bremset min motor før og etter kambytte. 127 hk før og 152 hk etterpå. Selvsagt fikk jeg mer moment med trimkam, da fra 2200 rpm og oppover.

 

I ditt tilfelle høres det ut til at du har montert kammen en tall feil eller noe i den retningen, evt at du har vridd drevet mye mot minus. Hvordan justerte du tenningen og hva satte du den på?

 

Har skrevet litt mer rundt dette emnet her --> http://www.bilforumet.no/100-a6-ur-s4-and-s6-1991-1996/170554-bytte-kam-2-3e.html#post1893800

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 272 graders kam i min 2.3E, og denne kammen er ikke for hissig. (Originalkammen i en Golf GTI har 286 graders durasjon!) Mener min kam har 11,4 mm løft og 110 graders lobeseparasjon, og over 2200 rpm så gir den mer effekt enn originalkammen. Løftet på kammen er er viktigere enn durasjonen hva moment angår, dvs at mye løft gir mer moment, også på lavt turtall!

Jeg bremset min motor før og etter kambytte. 127 hk før og 152 hk etterpå. Selvsagt fikk jeg mer moment med trimkam, da fra 2200 rpm og oppover.

 

I ditt tilfelle høres det ut til at du har montert kammen en tall feil eller noe i den retningen, evt at du har vridd drevet mye mot minus. Hvordan justerte du tenningen og hva satte du den på?

 

Har skrevet litt mer rundt dette emnet her --> http://www.bilforumet.no/100-a6-ur-s4-and-s6-1991-1996/170554-bytte-kam-2-3e.html#post1893800

 

hei,jeg gjorde det du skrev om der, men i første omgang rørte jeg ikke tenningen, men jeg tok co litt høyere og da begynte den og bli ganske bra, men begynte og ose sort av eksosen på tomgang..!,prøvde så med tenning og ble litt bedre når jeg tok den litt lavere (er ikke helt sikker på gradene!!).har sjekket timingen flere ganger og alt stemmer i følge merkene også! justert + og- på drevet men hjelper bare litt på turtall , det er nesten ikke drag i den på under 3000rpm , så nå skjønner jeg ikke stort!!

Kadett A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,jeg gjorde det du skrev om der, men i første omgang rørte jeg ikke tenningen, men jeg tok co litt høyere og da begynte den og bli ganske bra, men begynte og ose sort av eksosen på tomgang..!,prøvde så med tenning og ble litt bedre når jeg tok den litt lavere (er ikke helt sikker på gradene!!).har sjekket timingen flere ganger og alt stemmer i følge merkene også! justert + og- på drevet men hjelper bare litt på turtall , det er nesten ikke drag i den på under 3000rpm , så nå skjønner jeg ikke stort!!

 

Husk at du justerer tenningen også når du vrir på kamdrevet! Fordeleren drives av kammen.

 

Du kan ha ALT for tidlig tenning. Juster denne til 15 graders fortenning før du stiller mer. CO-justering er ikke nødvendig med denne kammen!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du justerer tenningen også når du vrir på kamdrevet! Fordeleren drives av kammen.

 

Du kan ha ALT for tidlig tenning. Juster denne til 15 graders fortenning før du stiller mer. CO-justering er ikke nødvendig med denne kammen!

 

jeg skifta hele bensinmengdefordeleren og da ble den helt fin!!! nå går den som bare f... VELDIG fornøyd nå ja... takker for hjelpen!!!

Kadett A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår