infums Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Hei! Vi har store lade problemer og styrken på volt er helt patetisk. Vi har akkurat byttet børster på dynamoen vår og kjøpt ny regulator. Før vi gjorde dette ladet dynamoen 24-30volt da vi tok målemeteret(husker faen ikke hva det heter så kaller det målemeter jeg, haha) og fra batteriet var det 4-8volt som ladet. Så vi gikk ut ifra at det var regulatoren det var noe galt med og kjøpte ny, satte den inn og målte igjen. Samme resultat. Så da gikk vi ut ifra vårt andre tips og kjøpte nye børster(fordi de vi hadde var nedslitte selvsagt). Satte inn nye og satt inn dynamoen på nytt. Satt på målemeteret igjen, men ikke no forandring. Etter regulator og dynamobørster ladet selve dynamoen 20-30volt og batteriet viste 6-8volt. Hva kan da være galt? Kan kobberet inne i dynamoen ha brent opp? Kan det være noe annet? Trenger Krise hjelp. Russetiden starter om ca 10dager(da vi "sleppes fri") Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Hvis dynamoen lader 30V ut, og batteriet mottar 8V, har du jo endel spenningstap. Legg opp ny tykk ledning fra dynamo til batteri så løser nok problemet seg. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infums Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 hvorfor lader dynamoen 30V?:P det er jo alt for mye er det ikke? Hvordan skal en tykkere kabel forminske dynamo volten og øke batteri volten?=) Takker for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Er det for mye? Regna med at du hadde 24V anlegg jeg.. :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infums Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 haha ok, trudde volten skulle ligge på rundt 16.2 eller 16.4 i dynamoen også jeg:P hehe^^ men hvis du mener det at å bytte til en tykkere kabel fra dynamoen til batteriet så skal det jevne seg ut? hvordan kabel er det? Er den er spesiell type eller noe, noe jeg bør huske på / tenke på når jeg kjøper en?=) Takk igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infums Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 men, en ting til. Det som er litt rart er jo at den gir for lite strøm fra dynamo til batteri hvis den kabelen som er på nå er orginal, er ikke det litt rart da?=/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infums Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 en ting til, er det ikke litt rart at dynamoen lader 30V ca og batteriet 4-6V hvis kablene som står mellom de nå er den orginale? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 sikker på at multimeteret ditt står på DC (likestrøm) ? Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infums Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 ja tror da det, har en kamerat som er mekaniker på Toyota så det er han som har tatt målene for meg. Så skal vel være i orden det=) Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Er nok som nevnt over her.. mye motstand i kablinga mellom dynamo og batteri. Kommer sikkert av en dårlig kobling mellom de to punktene. (forutsatt at dynamoen tar referansespenning fra batteriet). enten bytt kabel, eller sjekk den som er der i dag for alle former for korrosjon og skader.. det er minst like viktig å sjekke tilkoblingspunktene som selve kabelen. Skru av alle kabelsko, puss skikkelig reint, og skru på plass igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infums Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Ok, skal gjøre det, men hva mener du med:" (forutsatt at dynamoen tar referansespenning fra batteriet)."? =) hehe=D Takker så mye! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet April 11, 2008 Rapporter Share Skrevet April 11, 2008 det går to kaber fra batteriet til dynamoen. nummer 1 er der for å lade batteriet. nummer 2 er der for å fortelle laderegulatoren hvilken spenning det faktisk er over batteriet. Det som antageligvis skjer er at en dårlig kobling i kabel nummer 1, gjør at spenningen (volt) detter mye på veien til batteriet. Da blir spenningen som laderegulatoren måler lav, og den vil skru opp spenningen for å kompensere. Men hvis det er skikkelig dårlig kontakt så vil ikke dynamoen klare å skru spenningen opp mere. hvis noen har tjuvkobla om, og tatt ledning nummer 2 direkte fra ladetilkoblinga på dynamoen (har sett dette på endel biler), så ville ikke ting skje på samme måte. hvis man finner den dårlige koblinga, og fixer problemet, vil situasjonen løse seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infums Skrevet April 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2008 ok, tusen takk! skal ta en titt på det der så skal jeg si ifra! Tusen takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infums Skrevet April 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Er det noen her som vet hvor vi/man kan få tak i et bilde eller noe over ledningsnettet til bilen? evt et bilde eller forklaring over kabler som går fra dynamo til batteri osv osv. Er litt fred for at han ene som klippet av kabler og satt inn nye kabler samt ryddet i kabel rotet har glemt å sette på noe eller klipt bort noe. Takk så mye<3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 antar at den bilen du har bruker en "standard" dynamo.. disse dynamoene er jo stort sett likt kobla på så å si alle US biler. detaljert beskrivelse av dynamoens funksjoner kan du finne i Denne arikkelen, som også det følgende bildet er rappa fra. Dette er baksiden av dynamoen. Den feite tilkoblinga merket "BATTERY terminal" skal rett til batteriet. Dette er antageligvis kabelen som skaper problemet. Den som er merket R, skal komme fra tenningslåsen, via ladelampa. (denne terminalen skal få spenning når tenningen skrus på) Den som er merket F skal ha spenning fra batteriet (dette er den som forteller dynamoen hvilken spenning batteriet har. det er mange som kobler bare F terminalen rett til BATT terminalen. dette fungerer fint, så sant det ikke er noe dårlig kontakt noe sted. et eksempel på denne koblinga kan du se her: ..håper det hjalp litt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.