Gå til innhold

Spørsmål om 4E-FE motoren. 1,3 og 1,6

Ranger emnet


KennethA

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en 97mod G6 med 1,3 liter 4E-FE motor. Skal kjøpe inn diverse deler for å øke responsen litt og har sett på KN kit og grenrør.

 

Men det er vanskelig å finne deler til denne motoren, ihvertfall med 1,3 liter. Er 1,3 og 1,6 literen stor sett lik? Slik at jeg kan handle inn dette:

Toyota Corolla E10 Bananmanifold 1.6 - astina.dk

57I-9001 - K&N 57i Series Kits, 57i Gen2 Intake Kit

 

Disse to delene er til 1,6 men mistenker at innsuget og grenrøret er likt på motorene.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen 1,3 4A-FE motor.. Enkelt og greit..

Tror heller du har 4E-FE :)

Men hva som passer over ens og ikke, det kan man finne ut... Bare trenger litt tid :)

2nd Gen 4E-FE

 

The 2nd Generation of the 4E-FE was introduced in 1996 producing less peak power: 85 bhp (63 kW) @ 5500 rpm, but with a slight increase in peak torque 87 ft·lbf (118 N·m) at 4400 rpm. The 2nd generation of the 4E-FE was essentially the same engine as the 1st but the inlet and exhaust manifolds were changed along with a slight alteration of the ecu in order to try and reduce emissions.

 

* Specs:

* 74.3 mm Bore

* 77.4 mm Stroke

* 9.6:1 Compression Ratio

 

Mer info enn det fant jeg dessverre ikke om motoren din..

Men det er hentet herifra:

Toyota E engine - Wikipedia, the free encyclopedia

Toyota A engine - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse motorne er 2 vidt forskjelige ting !

har hatt begge i min e10 ( jeg hadde 7a-fe so er en 1.8l som er så og si lik som 4e-fe)

4a fe motoren er en 1.6l på 115hk denne er lengre enn 1.3l ( 4e-fe)

som har 75hk hvis jeg ikker helt feil

manifoiler og div utvendige deler på motor passer ikke over på vær andre

 

du har som du sier en 1.3l 4e-fe . du kan turbo konvertere denne motoren hvis du vil det . toyota leverer en 4e-fte motor ( 1.3 turbo ) til starlet ep91 ( 96-98 mod ) dette er da i japan .

 

hvis du vil oppgradere motor valget ( og ha det lovelig ) ville jeg ha gått for en 4a-ge 20v ( driver og byger 2 biler med denne motoren nå ) jeg har valgt black topp utgaven på 170hk , siden jeg går for en N\A tuning av motoren . skal du turbo konvertere en 20v ville jeg ha gåt for en som heter silver topp på 165hk. det er levert mere oppgrderings utstyr til denne motoren enn black topp utgaven

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

du har som du sier en 1.3l 4e-fe . du kan turbo konvertere denne motoren hvis du vil det . toyota leverer en 4e-fte motor ( 1.3 turbo ) til starlet ep91 ( 96-98 mod ) dette er da i japan.

 

black topp utgaven

 

Vet du om 6 trinnskassa jeg har da passer på en 4E-FTE motor?

Hadde egentlig ikke planer om å trimme denne bilen noe, men det frister veldig. Spesielt siden jeg skal selge gamlebilen, feriepenger og skattepenger antageligvis kommer samtidig.

 

Eventuelt ser jeg at han her: Gadbjerg Motorimport

har komplett 97mod 4AGE til AE111. Er dette bolt on?

 

I første omgang skal jeg bruke penger på understell. Justerbare coilover, større bremser og div stabstag og foringer. Kulere at den sitter som en klegg i svingene enn at den går fort. Det plus N/A grenrør, KN filter og sportseksos burde gjøre denne bilen ganske fin å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, skal muligens fikse ny motor i bilen min også. Og vil da en av disse motorene passe?

 

Model CCM Type Variant HK Årgang

Corolla AE92 GTI 1600 4AGE 16 V 140 91

Corolla AE101 1600 4AGE 20 V 160 95

Corolla AE111 1600 4AGE 20 V 170 97

 

Om en av disse hadde passet hadde jeg blitt ekstremt glad. Håper noen har svar på dette :)

 

EDIT: Vil det i så fall være mulig å få dette godkjent?

 

-Rcfrik

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, skal muligens fikse ny motor i bilen min også. Og vil da en av disse motorene passe?

 

Model CCM Type Variant HK Årgang

Corolla AE92 GTI 1600 4AGE 16 V 140 91

Corolla AE101 1600 4AGE 20 V 160 95

Corolla AE111 1600 4AGE 20 V 170 97

 

Om en av disse hadde passet hadde jeg blitt ekstremt glad. Håper noen har svar på dette :)

 

EDIT: Vil det i så fall være mulig å få dette godkjent?

 

-Rcfrik

 

Ja, det vil passe.

 

Grunnen er at AE92 (som du har tydeligvis) kom originalt med 4A-motoren. Men det kan koste en god del i oppgradering av understellet! Lag prosjekttråd hvis du går igjennom med oppgraderingen da!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår