Gå til innhold

Clutchwire røyk; midlertidig løsning umulig?

Ranger emnet


HellKicker

Anbefalte innlegg

Jah, i går natt, midt i Trondheim Sentrum, fikk jeg da altså en kraftig baksmell, og jeg må ærlig talt innrømme at jeg angra litt på at jeg betalte årsavgiften!

 

Wiren røyk rett ved festet til girkassa, så jeg tenkte jeg skulle mekke en midlertidig løsning med duct tape og epoxylim, men det funka da altså ikke. Kjørte en deilig 10 km tur hjem på første gir.

 

Kikka mer nøye på det i dag, og mekka en svært så elegant midlertidig løsning vha sukkerbit og noen gamle ledninger som lå og slang. Alt virket veldig bra og jeg forutså minst 20 vellykkede girskifter før det røyk, noe som ville betydd en tur opp til Møller på mandags morgen. Men neida, løsningen funka ikke. Spaken ble løfta fint opp og ned (020 girkasse), men det var umulig å få bilen i gir når den gikk (starta i nøytral). Prøvde også å løfte denne spaken for hånd og så få en kompis til å sette den i gir (da med spaken løftet; = pedal inne), men det funka heller ikke.

 

Så, jeg lurte på om noen av dere her hadde noen innspill på dette temaet? Siden denne "spaken" foran på girkassen ikke fungerer selv når den er løftet manuelt, så konkluderer jeg med at det må være mer gåent enn bare wiren. Kan dette stemme? Bilen starter fint i nøytral, og det går også fint å starte den på første gir og bare kjøre avgårde i 20 km/h.

 

Lukter gåen clutch lang vei her, gjør det ikke?

 

 

Takk for svar:)

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å kjøre så funker jo clutchen.

 

Ny clutchwire koster neppe mer enn 200kr hos f.eks meca, og er piece of cake å bytte selv.

 

jada, det tar kun 10 minutter også, er en smal sak. Det eneste jeg reagerte på var at det ikke var mulig å gå fra nøytral til gir med motoren på, selv når noen stod og løftet opp den svingarmen som clutchwiren skal løfte.

 

Tenkte at problemet kunne være at selve clutchen (ikke pedalene) ikke ville løse seg ut, eller noe slikt?

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, må jo ha ny wire på ett eller annet tidspunkt, helst så fort som mulig. Møller har det nok på lager, Mekonomen også forsåvidt, men de er lenger unna!

 

Girkassa mi er veldig sliten, så veit ikke om jeg tørr begynne å rote meg borti uclutcha giring. Skal prøve litt, det ville jo gjort turen fryktelig mye mer behagelig hvis jeg kunne tatt den på 2. gir!

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du absolutt må få bilen til møller.. hvorfor ikke få noen til å taue deg?

 

sukk, kan jo like gjerne ta bussen da. Som nevnt ovenfor skulle ejg bare til møller for å skaffe clutchwire, trenger ikke hjelp foreløpig. Fikk den siste wiren de hadde, men jeg mangler en overgang eller noe, for wiren kan ikke festes til utløserarmen. Ergo må jeg til huggern i morgen

 

@Erik Braseth: det funka faktisk ganske fint å gire uten clutch. Må ha vært giroljeskiftet som har hjulpet på, forrige gang jeg prøvde var det masse ekle lyder fra kassa :P

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Right, bare for å avslutte denne tråden.

 

Ny clutchwire funka ikke, så mistanken min ble bekrefta. Selve utløserarmen hadde ingen motstand. Det endte med at jeg satte bilen inn på et verksted da jeg mangler skruplass+verktøy til å rote nedi der. Var visstnok noen fjærer + et stag nedi der som han hadde sveisa, påsto han. Det har blitt mye lettere å gire, samt pedalen har blitt mye hardere, så tipper det har vært et problem siden lenge før jeg overtok bilen. Kan også sverge på at jeg har fått et par ekstra hestekrefter, uten at jeg kan se hvordan :)

 

takker for innspill

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår