Gå til innhold

Speedometerring/triggerhjul til 93 mod.

Ranger emnet


Volvo_original

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg true track sperre og skal montere denne på 240'n min som er fra 93. Var på Volvo og kjøpte en sånn speedometerring/triggerhjul til original sperre i håp om at denne skulle passe.

IMG_3182.jpg

Det gjorde den ikke og ska derfor i gang med å lage en ny i littegrann større utgave enn den originale slik at den passer på true track'en.

 

IMG_3181.jpg

IMG_3180.jpg

IMG_3179.jpg

IMG_3178.jpg

 

Spørsmålet er om det er riktig med 12 hull/tenner i triggerhjulet på 93 mod? Stoler ikke så veldig på han på delelageret til volvo.

 

På forhånd takk!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å sjekke på Vadis, men er det med eller uten ABS?

Hvis du har ABS er det ganske sikkert du har feil ring.

 

Kjempeflott om du kunne sjekke delenr i vadis. Min har ikke ABS.

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann ett bilde av en som monterte en sån ring, har også sett 42taggers hjul montert..

 

DSC00051.jpg

 

IMG_3182.jpg

 

Var slik jeg hadde tenkt å gjøre det, men min sperre ser ut til å være av en annen utførelse. Eller er det bare meg?

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke akselen din er blitt bytta på 93modellen har du 48 hulls ring og alu-lokk + et speedometer med en litt annerledes kontakt på baksida. Samme som jeg har på min 92mod.

Må ikke mikse med 12 tenners ring og alu-lokk eller stål lokk med 48 hulls ring. Da viser speedoen 200 når du kjører i 80.

Jeg har monga masse med det der.

 

Få dreid ned truetracen og få tredd på ringen og punkt den fast.

Burde også bytte hjullager og all mulig dritt og møkk når du er igang. Da vet du at akselen er i god stand og trenger ikke tenke mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Virker som om det er 48-hulls ring jeg skal ha da. Men fortsatt litt skeptisk til å dreie ned selve diffen.

IMG_3182-1.jpg

Om dere sammenligner bildet av min true track ser det ut til at den er av en annen utførelse enn de andre det er bilde av her.

 

Altså, etter mitt skjønn så er det for lite materiale å ta av når den ska dreies ned til en diameter på 111mm.

 

Maskinerer og kan lage deler sjøl så det er ikke noe problem. Hadde det vært en god løsning å lage et nytt hjul med 48 hull? Helt lik bare med litt større diameter sånn at den går utenpå diffen uten modifikasjoner?

 

Tenkte da å bare øke størrelsen på hullene marginalt, vil det funke? Lages seff i samme materiale.

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, etter mitt skjønn så er det for lite materiale å ta av når den ska dreies ned til en diameter på 111mm.

 

Maskinerer og kan lage deler sjøl så det er ikke noe problem. Hadde det vært en god løsning å lage et nytt hjul med 48 hull? Helt lik bare med litt større diameter sånn at den går utenpå diffen uten modifikasjoner?

 

Tror ikke du behøver å engste deg for at det blir for lite gods, for den kanten du har satt rød pil på er bare for å styre endelokket; det er nærmest massivt under der.

Men har du muligheten så er det såklart det beste å lage en ny ring med 48 eller 12 tenner som passer utenpå, så får du heller modde pick-up'en.

 

Den TrueTrac'en du har lagt ut bilde av som ikke ligner på din, er den gamle typen. Den er visst betydelig svakere. Din skal ha 3 stk tannhjul i hvert endelokk, mens den gamle hadde bare 2.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du maskinerer selv kan du jo frese spor i diffen i steden for å bruke ringen. Har 92 modell med 48 tenner. Fikk utført dette selv å har funka som bare det i 3år nå.

 

Den var slett ikke dum!!

 

Blir nok litt tidkrevende siden jeg ikke kan bruke styrt fres men skitt au. Skal sjekke litt nærmere anngående den ideen der.

 

Noen som har mål på hvor langt inn på diffen ringen skal?

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår