Gå til innhold

Singel- Turbo, Twin-Turbo, Bi-turbo....

Ranger emnet


GspRacing

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by OutForKnowlegde

Hey...litt ny i gamet..

 

Lurte på om nokken kunne fortelle litt om de forskjellige turboene:

 

Lurer mest på Bi-turbo.

 

 

 

Planlegger forressten å kjøpe meg en 88' Peugot 205, noen kjente problemer med den, eller noe jeg bør være obs på?

 

 

pft:cool:

 

Dette har vært oppe før,men sånn er det vel:

 

Singel turbo sier seg selv en stk.

 

twin turbo og bi turbo er det samme altså to stk.

 

att det er litt forviring rundt dette er pga. att noen bil merker kalle det biturbo (Audi f.eks) mens noen kaller det twin turbo (Nissan f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forskjell på bit-urbo og twin-turbo

 

twin-turbo er når det er to turboer som jobber sammen, en liten og en stor, fordelen er at den lille turboen gir raskt trykk, mens den store gir mye, dette gir en gjevnere effektkurve (mer drag fra bunnen\lavt turtall)

 

Bi-turbo er når det er to like store turboer, for eksempel på en v6 motor, med en turbo på hver side av motoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TRA

Det er faktisk forskjell på bit-urbo og twin-turbo

 

twin-turbo er når det er to turboer som jobber sammen, en liten og en stor, fordelen er at den lille turboen gir raskt trykk, mens den store gir mye, dette gir en gjevnere effektkurve (mer drag fra bunnen\lavt turtall)

 

Bi-turbo er når det er to like store turboer, for eksempel på en v6 motor, med en turbo på hver side av motoren!

 

dette er bare tull!

 

For eksemplel så kan man se på nissan 300zx... bilen har en V6 twinturbo.. 2 stk T25 turboer(dvs de er like store)..

Mazda mx5 -91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pacmania

 

dette er bare tull!

 

For eksemplel så kan man se på nissan 300zx... bilen har en V6 twinturbo.. 2 stk T25 turboer(dvs de er like store)..

 

 

Jeg går nå på skole og lærer om akkurat dette nå, og han læreren jeg har han har fortalt meg det sånn jeg nettop sa, han har vært mekaniker i mange år + rallykjører\mekaniker så han vet nok hva han snakker om!

Jeg skjønner hva du mener, for jeg har sett sånn nissan 300zx med to like turboer!

 

Men er det så nøye da, to turboer er det i allefall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

Sekvensielle turboer er vel det man har viss man har en liten og en stor snurre....

 

Også feil å si.

 

Mazda var først det sekvensielle tubosystemet på Cosmo, og samme finnes på RX-7 FD. Det er 2 helt like turboer.

 

Alt navnet forteller er at det er et system som gjør at en av turboene begynner å jobbe etter den andre.

Som feks. på RX-7 twinturbo der turbo#1 jobber fra bunn, mens turbo#2 blir aktiv fra 4.000rpm ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer:

 

Vel, har nå HØRT om motorer der to forskjellige størrelser er blitt brukt. Men aldri sett det, men tror nok det finnes.

 

Men systemet du nevner er jo og ett alternativ.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OutForKnowlegde

Hey...litt ny i gamet..

 

Lurte på om nokken kunne fortelle litt om de forskjellige turboene:

 

Lurer mest på Bi-turbo.

 

 

 

Planlegger forressten å kjøpe meg en 88' Peugot 205, noen kjente problemer med den, eller noe jeg bør være obs på?

 

 

pft:cool:

 

Hei ang 205.. pass på gir kassa. den er ofte som en skikkelig røre pinne. hadde en gti en gang. og den var ille. oxo se opp for rust. tror ikke det m kassa er no big deal, men er no foring greier..

06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line

 

Protected Movement - with Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår